Tvist med bilhandlare: kundens synvinkel (redigerat ämne)

Utmarks-Loke
7 oktober 2018 · 5 841 Inlägg

Mitt tips innan man gör affärer med skumma bilhandlare är att man kollar upp företaget och dess ägare lite. Gör man det så ser man att både ägaren och den andra i styrelsen finns på lexbase. Jag har inte kollat vad de gjort för något förut men det lönar sig att kunna grundläggande sannolikhetslära innan man gör affärer på såpass stora pengar.

Men gratulerar till två amaroker, hoppas det blir mycket snö i vinter så fyrhjulsdriften kommer till nytta big_smile

CC72
7 oktober 2018 · 1 661 Inlägg

Stela skrev:
MIKAEL BIL STOCKHOLM AB
Hej Jag var hos en bilfirma och ville köpa en bil. Jag såg en bil med reg.nr lap302 som koster 300000:-sek och ville provköra den så sa de ok du kan ta hem den en dag och provköra den men du måste gå in på din bank id och skriva under som säkerhet. jag åker dagen efter och lämnade bilen och ville inte ha den de sa ok du kan prova någon annan bil med reg. nr. EUW155 som koster 200000:-sek . Jag provade en annan bil och gjorde samma sak gick in på papper avtal. på kvällen gick jag in på transportstyrelsen och såg att 2 bilar står på mitt frus namn. Vi blev chockade och överasskade och åkte dit och pratade med de så neckar de och de säger att du har köpt 2 bilar. Det är fusk och berdrägeri säger jag men det hjälper inte. De har skrivit under på mitt frus namn och min fru skrev aldrig under. Jag har alla papper.
Passera foket de är badragare        MIKAEL BIL STOCKHOLM AB

Om man ska tro din historia så låter det som att företaget utnyttjade det faktum att din svenska inte är den bästa?

Datum för ägarbyte stämmer dock inte med din historia så jag vet inte vad jag ska tro.

Mring
20 december 2020 · 1 Inlägg

Jag kan bara hålla med om att mikael bil i stockholm ab är riktiga bilskojare så mitt tipps är att köp bil hos en seriösare bilhandlare!

Vi köpte en bil från Mikael Bil och dagen efter så tändes motorlampan, när vi kontaktade försäljarna så fixade de till några småfel som vi såg och berättade att motorlampan inte lyste och det gjorde den inte när vi åkte därifrån men den tändes några dagar senare!
Vi åkte till en vän till mig och pluggade in datorn och fick upp vad som var felet och skrev ut det.
Enligt försäljaren så ska försäkringen vi köpte till (svensk bilgaranti) ta kostnaden men den täcker inte det felet som är på bilen.

När vi mejlade Marcus och frågade vad dom ska göra åt felet så får vi svar att (Om det finns fel på bilen som inte täcks av garantin så är det ni som fordonsägare som står för åtgärd. I övrigt får vi hänvisa till avtalsvillkoren, där framgår tydligt att vi ej beaktar reklamation från näringsidkare efter leveranstillfället.) Det är konstigt eftersom 90 % av bilarna är transportbilar som dom har och det är inte ofta en privatperson köper en transportbil.

Synd att jag inte läste omdömena som finns om mikael bil i stockholm ab innan köp.
/Micke

Lucif3r
20 december 2020 · 2 215 Inlägg

Eftersom det är en bilhandlare så har du rätt kraftiga rättigheter(konsumentköplagen bl.a.).
T ex reklamationsrätt
- Du har rätt att reklamera fel som fanns vid köp i upp till 3 år efter köp(s.k. ursprungsfel), fel som uppkommer inom 6mån efter köp räknas som ursprungsfel(om säljaren inte kan motbevisa det med bestämdhet).
Reklamationsrätten går inte avtala bort! Den är lagstadgad.

"Befintligt skick" - Finns inte, kort sagt. Man har fortfarande reklamationsrätt om fordonet visar sig vara i sämre skick än förväntat vid köpet.

När man reklamerar ett fel har säljaren rätt till att försöka åtgärda ett och samma fel 2 gånger innan hävning av köp blir aktuellt. Det är inget tvång att dom ska försöka laga felet 2 gånger, men dom är rätt till det innan hävning. Dom får inte försöka laga felet mer än 2 gånger och neka dig hävning efter 2 försök(Du och säljaren kan givetvis komma överrens om att dom får försöka 3 eller fler gånger, men dom kan inte blankt vägra dig hävning efter 2 försök).
Vad fordonet har använts till innan du köpte den har noll och ingen betydelse.

Ovanstående gäller då om du som köpare köper den privat, och inte som ett företag.

Senast redigerat av Lucif3r (20 december 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2020 · 17 483 Inlägg

Lucif3r skrev:
Eftersom det är en bilhandlare så har du rätt kraftiga rättigheter(konsumentköplagen bl.a.).
T ex reklamationsrätt
- Du har rätt att reklamera fel som fanns vid köp i upp till 3 år efter köp(s.k. ursprungsfel), fel som uppkommer inom 6mån efter köp räknas som ursprungsfel(om säljaren inte kan motbevisa det med bestämdhet).
Reklamationsrätten går inte avtala bort! Den är lagstadgad.

"Befintligt skick" - Finns inte, kort sagt. Man har fortfarande reklamationsrätt om fordonet visar sig vara i sämre skick än förväntat vid köpet.

När man reklamerar ett fel har säljaren rätt till att försöka åtgärda ett och samma fel 2 gånger innan hävning av köp blir aktuellt. Det är inget tvång att dom ska försöka laga felet 2 gånger, men dom är rätt till det innan hävning. Dom får inte försöka laga felet mer än 2 gånger och neka dig hävning efter 2 försök(Du och säljaren kan givetvis komma överrens om att dom får försöka 3 eller fler gånger, men dom kan inte blankt vägra dig hävning efter 2 försök).
Vad fordonet har använts till innan du köpte den har noll och ingen betydelse.

Ovanstående gäller då om du som köpare köper den privat, och inte som ett företag.

Verkningslös lag utan tvångsplikt/böter för säljaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
20 december 2020 · 2 215 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Verkningslös lag utan tvångsplikt/böter för säljaren.

Mjae, både och... Det är sant att just den biten inte är tvångspliktig, däremot väger ett tolkning av ARN rejält mycket i en domstol. Oddsen att förlora med ARN på sin sida är relativt liten(risken finns givetvis).
Visst, det är en långsam och uttröttande process att ta det till rätten, men ändå bättre än att bara ignorera det(tycker jag iaf).

panda666
20 december 2020 · 4 250 Inlägg

Lucif3r skrev:

Hybrid_ skrev:
Verkningslös lag utan tvångsplikt/böter för säljaren.

Mjae, både och... Det är sant att just den biten inte är tvångspliktig, däremot väger ett tolkning av ARN rejält mycket i en domstol. Oddsen att förlora med ARN på sin sida är relativt liten(risken finns givetvis).
Visst, det är en långsam och uttröttande process att ta det till rätten, men ändå bättre än att bara ignorera det(tycker jag iaf).

inte många som har tid/ork/pengar för att ta det till domstol och speciellt om man förlorar till slut. Jag iaf har absolut inte tid för domstol och sånt, förlorar pengar om ja inte är på jobbet och ja behövs där verkligen för att vi har alltid nån jävel som är sjuk eller har annat för sig så för mig personligen funkar det inte med arn osv. Svårt som fan me bilar och speciellt när dom börjar krångla. om bilen man köpt från bilhandlare inte har garanti medföljandes alltså att bilhandlare skriver att det följer me garanti då står man sj för allt fel som kommer. känner många som bilen har pajat precis efter garantin tog slut som bilhandlaren bjöd på, när garantin tog slut lyfte inte handlaren upp sitt finger för att hjälpa.

Kopra007
11 mars 2021 · 1 Inlägg

Köp aldrig från de. De lurar folk bara. Otrevliga och oseriösa

SportPilot Ubåtsingenjör
11 mars 2021 · 7 232 Inlägg

Mellan 2 näringsidkare gäller inte konsumentköplagen. Då går köplagen in och den kan avtalas bort.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
F-body
13 april 2021 · 4 Inlägg

Värsta lurendrejare jag någonsin stött på.Köpte en bil som visade sig vara helt fel för oss."Mikael"lovade att ta tillbaka bilen och ge oss en annan istället.Sagt och gjort,den nya bilen är faktiskt helt ok.Problemet är att dom gjorde aldrig något återköp på den första bilen,utan lade helt sonika upp ett nytt lån på den andra bilen utan kontantinsats(utan min vetskap,jag skulle endast betala den nya bilen).Dom hänvisar till ett avtal där dom skall sälja den felaktiga bilen åt oss(som ett försäljningsuppdrag)Efter 10 månader betalar jag fortfarande på bilen jag aldrig haft OCH den nya bilen,som är svindyr i månaden pga upplägget utan insats.Lyckades hitta en annan firma som tog den första bilen i byte mot en annan(som jag åtminstone har nytta av)När jag kommer dit för att hämta"min"bil,står den övergiven samt olåst i ett slummigt industriområde....Dessutom med skräp på flaket samt en del av inredningen demonterad....Har aldrig varit med om något liknande!Dom är helt enkelt skyldiga mig en himla massa pengar...

Senast redigerat av F-body (13 april 2021)

granadadr
13 april 2021 · 7 289 Inlägg

F-body skrev:
Värsta lurendrejare jag någonsin stött på.Köpte en bil som visade sig vara helt fel för oss."Mikael"lovade att ta tillbaka bilen och ge oss en annan istället.Sagt och gjort,den nya bilen är faktiskt helt ok.Problemet är att dom gjorde aldrig något återköp på den första bilen,utan lade helt sonika upp ett nytt lån på den andra bilen utan kontantinsats(utan min vetskap,jag skulle endast betala den nya bilen).Dom hänvisar till ett avtal där dom skall sälja den felaktiga bilen åt oss(som ett försäljningsuppdrag)Efter 10 månader betalar jag fortfarande på bilen jag aldrig haft OCH den nya bilen,som är svindyr i månaden pga upplägget utan insats.Lyckades hitta en annan firma som tog den första bilen i byte mot en annan(som jag åtminstone har nytta av)När jag kommer dit för att hämta"min"bil,står den övergiven samt olåst i ett slummigt industriområde....Dessutom med skräp på flaket samt en del av inredningen demonterad....Har aldrig varit med om något liknande!Dom är helt enkelt skyldiga mig en himla massa pengar...

som du säkert ej får sad

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
F-body
13 april 2021 · 4 Inlägg

granadadr skrev:

F-body skrev:
Värsta lurendrejare jag någonsin stött på.Köpte en bil som visade sig vara helt fel för oss."Mikael"lovade att ta tillbaka bilen och ge oss en annan istället.Sagt och gjort,den nya bilen är faktiskt helt ok.Problemet är att dom gjorde aldrig något återköp på den första bilen,utan lade helt sonika upp ett nytt lån på den andra bilen utan kontantinsats(utan min vetskap,jag skulle endast betala den nya bilen).Dom hänvisar till ett avtal där dom skall sälja den felaktiga bilen åt oss(som ett försäljningsuppdrag)Efter 10 månader betalar jag fortfarande på bilen jag aldrig haft OCH den nya bilen,som är svindyr i månaden pga upplägget utan insats.Lyckades hitta en annan firma som tog den första bilen i byte mot en annan(som jag åtminstone har nytta av)När jag kommer dit för att hämta"min"bil,står den övergiven samt olåst i ett slummigt industriområde....Dessutom med skräp på flaket samt en del av inredningen demonterad....Har aldrig varit med om något liknande!Dom är helt enkelt skyldiga mig en himla massa pengar...

som du säkert ej får sad

Nej tror inte ens firman finns kvar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang