4121
Sök

Bensin i dieselbil

3 Inlägg
9 december 2017
Trådstartare
Har fått ca 15-20 liter bensin i dieselbil.
Tanken rymmer 50 liter.
Finns ca 12 liter kvar i tanken.
Bilen har körts 20 mil efter denna tankning gjordes.
Går det fylla tanken till max med diesel alltså 50 liter. Hoppas på att det är så pass utblandat att det går? Och sen försöka fylla på tanken helatiden till max så % bensin blir mindre.
Bilen gick lite ojämnt ibland men den funkar.

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
9 december 2017
commonraildieselar är mycket känsligare än de gamla sug dieselarna, så vad har du för bil ?

Är det en nyare så ska tanken tömmas helt, är det en äldre så hade jag försökt få ut så mycket som möjligt sen fyllt på med diesel

Vettemannen
9 december 2017
Pemms skrev:
Har fått ca 15-20 liter bensin i dieselbil.
Tanken rymmer 50 liter.
Finns ca 12 liter kvar i tanken.
Bilen har körts 20 mil efter denna tankning gjordes.
Går det fylla tanken till max med diesel alltså 50 liter. Hoppas på att det är så pass utblandat att det går? Och sen försöka fylla på tanken helatiden till max så % bensin blir mindre.
Bilen gick lite ojämnt ibland men den funkar.

Detta är inte ett så bra scenario eftersom bensin är mycket mer lättantändligt än diesel. Det är därför en dieselbil har högre kompression. Jag skulle nog tömma ur så mycket som möjligt av den elaka blandningen.

/Benny

3 Inlägg
9 december 2017
Trådstartare
Det är en peugot 207 från 2010

3 Inlägg
9 december 2017
Trådstartare
Finns det en plugg under i tanken den så det går dränera den?

Vettemannen
9 december 2017
Pemms skrev:
Finns det en plugg under i tanken den så det går dränera den?

Lägg dig under och titta.

/Benny

10 166 Inlägg
9 december 2017
Med största sannolikhet ingen fara om du tankar fullt med diesel kan gå dåligt när bensinen förbränns men det är högst temporärt.

Men vill du vara jätte safe så sig ur tanken så mycket som går och bytt filter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 253 Inlägg
9 december 2017
Min Passat diesel 95, tankade jag med ca 1/3 bensin. Fick rådet att hälla i en halvliter tvåtaktsolja på full tank.

Märkte absolut ingen skillnad. Körde tanken halvfull första gången. Gyllde upp mef diesel. Nästa gång nästan helt tom, innan jag fyllde med diesel.

Fri fart för ett fritt folk!
15 014 Inlägg
9 december 2017
skulle tömma tanken på något sätt  så gott det går och fylla på diesel..   fixade en förrförra veckan som var feltankad oxå en fransk bil  vi sög allt genom dieselledningen som går till filtret.  tömde ur den helt  med en sugpump  sen fyllde vi diesel  drog diesel genom filtert till det bara kom diesel sen bytte vi filtret och höll på en stund sen starta vi den och den gick som vanligt.  problemet är att det kan visa sig senare om bilen tagit skada. inte säkert att den pajar direkt.   men skulle endå bara tömma och göra rent så gott det går. och chansa..   försäkringsbolagen byter rubbet vid feltankningar men som privat person går det inte att kosta på både spridare högtryckspump och ledningar när kostnaden oftast äter upp vad bilen är värd

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
9 december 2017
Pemms skrev:
Det är en peugot 207 från 2010

gissar på att det då är en commonrail, töm tanken smile

Sök