3326
Sök

Blåser försäkringsbolaget mig?

Amatör
453 Inlägg
21 december 2017
Trådstartare
Hej,

Jag hade en splitterny moped i somras som var nära att bli stulen. Förövarna förstörde tändningslås och kapade nästan av hela låset (värsting MC-lås), de lämnade typ 2 mm, jag skaffade ett helt nytt lås för ca. 2000:- för att det kändes som om dom skulle hämta mopeden natten efter. Försäkringsbolaget sa att jag skulle fixa kostnadsförslag och det gjorde jag. 4800 kronor skulle det kosta att reparera, verkstaden beställde hem delarna. Och medan vi väntade på delarna (ca 2 månader) så försvann mopeden, de stal den. Denna gång kapade de sönder staketet den var fastlåst i.

Polisen hittade mopeden i en helt annan färg ca 3 veckor efter. Då äger jag fortfarande mopeden (30 dagars gräns). Försäkringsbolaget tog eget initiativ (jag har inte ens sett vilket skick den var i) och tog den till sin verkstad, och sedan vill dom casha ut mig, dvs inte reparera den och återställa den till ny.

Eller ja än så länge vet jag ingenting om återbetalning, någon handläggare sa att jag skulle få ett "tillgodobelopp" så jag kan handla en ny moped hos en återförsäljare. Jag frågade varför och de svarar att pga bedrägeri-risken. Men hallå, de har ju fått in min moped på ramnumret..?

Nå väl, igår fick jag beskedet att de ger mig XX000 kr tillbaka.. men med två självrisker avdragna (3000x2)`???

Då reagerar jag lite eftersom jag aldrig utnyttjade verkstadstiden, och reparationen av första blev aldrig av dvs borde inte dom ha betalat någonting.

Lite mailväxling!

Försäkringsbolag:
Att du har två självrisker beror på att det är 1 självrisk per skada. Du ska betala 1 självrisk för det första inbrottsförsöket som inträffade den 10 juli. Den andra självrisken avser skadorna på stölden den 27 september. Självrisken är villkorsstyrd och är en del av avtalet som du tecknade med oss. Hoppas detta givit dig svar på dina funderingar.

Mitt svar:
Det låter ju orimligt och väldigt okundvänligt. Jag förstår om reparationen på stöldförsöket hade utförts, då kan jag köpa att jag får två självrisker. Men nu blev mopeden stulen medan verkstaden väntade på delar, vilket inte kostar er en krona. Hur kan ni debitera mig som slutkund för detta?

Och får då detta till svar:
Jag förstår hur du menar, men eftersom där va skador på mopeden sedan stöldförsöket så drar det ner värdet på mopeden när vi värderar den i det senare ärendet. Skadorna i första ärendet uppgår till ca 4800 kronor, därav är mopeden värd 4800 kronor mindre vid värdering. Därav blev det mest fördelaktigt för dig att vi drog självrisken då självrisken är 3000 kronor. Jag hoppas att du förstår bättre nu.

Har dom rätt att göra så här?

Tack.

7 794 Inlägg
25 december 2017
Ibland kan man bli vansinnigt förbannad på försäkringsbolag.
Hade en bil(som var knappt 3 år och drygt 3.000 mil begagnad) helförsäkrad.
Ett stort transmissionsproblem inträffade och togs på maskinskadeförsäkringen med 2.000:- självrisk.
Problemet/skadan återkom direkt när jag körde hem från (Mekonomen-)verkstaden(i Eskilstuna).
Försäkringsbolaget hävdade att det var en ny skada, eftersom (Mekonomen-verkstaden) inte stod för garantin(trots kvitto där det klart och tydligt står 3 års garanti på delar och arbete).
Blev alltså att betala 2 x 2.000:- i självrisk.
När jag åter hämtade ut bilen från (Mekonomen-)verkstaden(i Eskilstuna) havererade transmissionen en tredje gång.
Men då lät försäkringsbolaget transportera bilen till en annan verkstad(EJ MEKONOMEN) och reparera utan tredje självrisk.

1 271 Inlägg
25 december 2017
torsen skrev:
Ett stort transmissionsproblem inträffade och togs på maskinskadeförsäkringen med 2.000:- självrisk.
Problemet/skadan återkom direkt när jag körde hem från (Mekonomen-)verkstaden(i Eskilstuna).
Försäkringsbolaget hävdade att det var en ny skada, eftersom (Mekonomen-verkstaden) inte stod för garantin(trots kvitto där det klart och tydligt står 3 års garanti på delar och arbete).
När jag åter hämtade ut bilen från (Mekonomen-)verkstaden(i Eskilstuna) havererade transmissionen en tredje gång.
Men då lät försäkringsbolaget transportera bilen till en annan verkstad(EJ MEKONOMEN) och reparera utan tredje självrisk.

Varför stod inte Mekonomen för sitt garantiåtagande? Det enda jag kan tänka mig att försäkringsbolaget och verkstaden ansåg att det inte var fel på det som blivit utbytt/reparerat, utan att det var nåt nytt som gått sönder men ger samma symptom på bilen. Man har alltså gjort ett felaktigt försök reparation.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 december 2017
Svarar på överskriften: Självklart! Det finstilta räddar alltid emittenten. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 794 Inlägg
26 december 2017
Soulman skrev:
torsen skrev:

Varför stod inte Mekonomen för sitt garantiåtagande? Det enda jag kan tänka mig att försäkringsbolaget och verkstaden ansåg att det inte var fel på det som blivit utbytt/reparerat, utan att det var nåt nytt som gått sönder men ger samma symptom på bilen. Man har alltså gjort ett felaktigt försök reparation.

Jag vände mig till Mekonomen´s "kloka hus" i Kungens Kurva utan gehör.
De menade att det är upp till de lokala verkstäderna att leva upp till garantiutfästelser.
ARN stod heller inte på min sida. Men det kan jag förstå efter den muntliga konversation som följde på den skriftliga. ARN´s medarbetare/handläggare agerar så gott som deras intellektuella resurser medger. Tror inte de  skulle kunna avgöra om ett spett är rakt eller krokigt.
Tyvärr!

Sök