23 december 2017
Trådstartare
Bakgrund: har precis börjat använda Transportstyrelsens "Mina fordon"-app och för några dagar sedan när jag för första gången jag skulle ställa av ett fordon den vägen gick det lite väl snabbt och fordonet blev avställt här och nu (jag trodde jag skulle få en fråga om datum någonstans under processen, mitt syfte var att ställa av dagen därpå eftersom jag hade tänkt kör ett kortare ärende senare samma dag, som jag nu avstod).
Det slog mig då att, om jag förstått saken rätt, så vad som händer om man kör en avställd och oförsäkrad bil och blir stoppad så får man betala typ 5 gånger priset på en trafikförsäkring under perioden sedan man senast hade bilen försäkrad. Med andra ord, är det hundra dagar sedan bilen senast var påställd och normal trafikförsäkring hade kostat 1000:- under den perioden åker man på att betala 5000:- (eller något sådant) till Trafikskadeförening, även om turen där man åker dit är den enda man gjort på dessa hundra dagar.
(Jag har inga invändningar mot detta, det är rimligt att det är krav på försäkring mm).
I alla fall i mitt scenario så insåg jag att man betalar ju skatt per påbörjad månad (eller dag om man har väldigt hög skatt) och försäkring per påbörjad dag. Med andra ord, ställer jag av på förmiddagen och kör på eftermiddagen och blir stoppad så har jag ju inga "lucka" i försäkringsskyddet (eller skatten).
Vad skulle egentligen hända i detta scenario? Vilket straffrättsligt brott är det att köra en avställd bil om bilen både är försäkrad och skattad enligt konstens alla regler?