3330
Sök

Köpråd Skoda Fabia 1.2

15 Inlägg
28 december 2017
Trådstartare
Hej.

Någon som kan hjälpa mig angående miltalen på denna bil. Blir inte klok.

2016 står det 19tusen mil
I dagsläget är det 15800.

Frågat bilfirman men dom har ingen aning o säger det är inga problem med bilen.

Hur kan man kolla upp det ordentligt.

Fordon historik i länken nedan

https://biluppgifter.se/fordon/UJY647

Vettemannen
28 december 2017
Det känns som skruvad mätare.

/Benny

15 Inlägg
28 december 2017
Trådstartare
Vettemannen skrev:

/Benny

Det jag misstänker oxå.
Men den utannonserades för 10tusen innan miltalen ändrades. Kan de vara motorbyte endå.
Fast borde ju vara dokumenterat då?

Vettemannen
28 december 2017
tannton skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Det jag misstänker oxå.
Men den utannonserades för 10tusen innan miltalen ändrades. Kan de vara motorbyte endå.

Mätarställningen har ju inget med ett eventuellt motorbyte att göra.

/Benny

15 Inlägg
28 december 2017
Trådstartare
Vettemannen skrev:
tannton skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Det jag misstänker oxå.

/Benny

Hmm
Ingen aning faktiskt.
Blir nog o skita i den bilen.
Ser skumt ut
Tack

Vettemannen
28 december 2017
tannton skrev:
Vettemannen skrev:
tannton skrev:

Det jag misstänker oxå.

/Benny

Hmm
Ingen aning faktiskt.
Blir nog o skita i den bilen.
Ser skumt ut
Tack

Det skulle jag med göra, det måste finnas seriösare bilar.

/Benny

Cupra_
28 december 2017
Vad är det för årsmodell? Mätarställning noteras på besiktningsprotokoll. Antingen begär du att få se dem eller en carfax, då ser du hur långt den hade gått vid respektive besiktning.

Det händer även att tekniker skriver fel miltal på protokollet av misstag, men att kolla protokollen ger en fingervisning om miltalen verkar rimliga.

15 Inlägg
28 december 2017
Trådstartare
Cupra_ skrev:
Vad är det för årsmodell? Mätarställning noteras på besiktningsprotokoll. Antingen begär du att få se dem eller en carfax, då ser du hur långt den hade gått vid respektive besiktning.

Det händer även att tekniker skriver fel miltal på protokollet av misstag, men att kolla protokollen ger en fingervisning om miltalen verkar rimliga.

Allting står på länken ja skicka med.
Man ser ju besiktnings historiken

Cupra_
28 december 2017
tannton skrev:
Cupra_ skrev:

Sorry, var lite snabb där.. Ja jag håller med, lite märkligt är det allt. Skulle väl vara om man bytt mätarhus eller styrdon någon gång. Men det är ju ingen jätteovanlig bil så jag hade nog också kikat vidare..

Men det fattas ju en hel rad med besiktningar där i början så frågan är om den varit utomlands och vänt eller liknande. Biluppgifters uppgifter stämmer inte alltid till 100% har jag märkt.
Senast redigerat av Cupra_ (28 december 2017)

15 Inlägg
28 december 2017
Trådstartare
Cupra_ skrev:
tannton skrev:
Cupra_ skrev:

Sorry, var lite snabb där.. Ja jag håller med, lite märkligt är det allt. Skulle väl vara om man bytt mätarhus eller styrdon någon gång. Men det är ju ingen jätteovanlig bil så jag hade nog också kikat vidare..

Men det fattas ju en hel rad med besiktningar där i början så frågan är om den varit utomlands och vänt eller liknande. Biluppgifters uppgifter stämmer inte alltid till 100% har jag märkt.

Tänkte de är perfekt byta rakt av med Volvon som är i garaget här hemma
Men blir nog o leta vidare.

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
29 december 2017
Inget som har med milen att göra.. Men undvik 1.2  fruktansvärt dryg motor dels rappar kedjan ofta på dom sen är dom så konstigt slöa att man får växla som en idiot för att den sak orka framåt... Köpte en sån med rasade motor och bytte till en annan   tänkte att tanten skulle ha den som pendlar bil men det gick inte 1vecka sen sålde vi den

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
29 december 2017
Du tänker inte på 1,2tsi Growe? För den har kedja som kan krångla.. Sen finns ju en 1,2 utan turbo...

14 912 Inlägg
29 december 2017
Cupra_ skrev:
Du tänker inte på 1,2tsi Growe? För den har kedja som kan krångla.. Sen finns ju en 1,2 utan turbo...

Nopp 1.2 60hk   min var en 2006a Fabia kombi... Dom är inte ett dugg bättre.  Parkerade hel dagen efter så när dom skulle starta den så kugga kedjan...   Och det blev jackpott 12ventiler av 12möjliga...   Men det är ett sekundärt  problem.. Eftersom motorn inte passar in i den bilen på tok för motorsvag.    Går bra om man åker full gas och tar i hela tiden.   Men när den inte klarar 70km/h på 5an så fungerar det inte...     Kan då tillägga att jsg åker en seat arosa med 60hk normalt   och den kan jag åka på 5an genom rondeller   ner till 40km/h är inga problem    30km/h fungerar men går lite trögt upp o fart då

Cupra_
29 december 2017
Ja nä det är ju en ruskigt trött bil,  det är sant. Sen är den väl utväxlad så för att kunna åka motorväg utan att varva ihjäl sig..
När det gäller TSI-motorerna så är oljebyten botet. Har haft flera såna "skitmotorer" men aldrig haft kedjeproblem, men då har jag alltid bytt olja efter max 1000mil.
Å andra sidan rasade morsans efter 3500mil, en longlife-service.

14 912 Inlägg
29 december 2017
Cupra_ skrev:
Ja nä det är ju en ruskigt trött bil,  det är sant. Sen är den väl utväxlad så för att kunna åka motorväg utan att varva ihjäl sig..
När det gäller TSI-motorerna så är oljebyten botet. Har haft flera såna "skitmotorer" men aldrig haft kedjeproblem, men då har jag alltid bytt olja efter max 1000mil.

Fast utväxling är rätt lik den jag har i min Arosa..  Visst den varvar en del men 130km/h är där bilen glider lättast i om jag inte kollar mätaren..   Men då varvar det en del..       Näe dom där bilarna ska man välja den större motorn  75hk är väll gränsfall 100hk är helt klart mest rätt..      Jag försökte köra våran 1.2 så den gick snålt och då fick man växla upp och ner istort sätt varje minut när man åkte på landsväg

14 912 Inlägg
29 december 2017
I övrigt är det dock en mycket trevlig och rymlig bil för sin storlek   klart underskattad men rätt ful.   Men det överlag en enkel och lätt meka bil som har få problem  det är bakbromsar på bilar med trummor  dessa rostar ofta ihop o handbromsen   och sen är det länkarmslagringarna fram  dom bakre som oftast är dåliga       men delarna är riktigt billiga vilket är ett stort plus för dessa bilar

Cupra_
29 december 2017
Growe skrev:
Cupra_ skrev:

Fast utväxling är rätt lik den jag har i min Arosa..  Visst den varvar en del men 130km/h är där bilen glider lättast i om jag inte kollar mätaren..   Men då varvar det en del..       Näe dom där bilarna ska man välja den större motorn  75hk är väll gränsfall 100hk är helt klart mest rätt..      Jag försökte köra våran 1.2 så den gick snålt och då fick man växla upp och ner istort sätt varje minut när man åkte på landsväg

Ja, min ibiza är väl på gränsen till för trött för min smak, men den går iaf att köra billigt om man vill. Men den går mest till och från jobbet.

4 248 Inlägg
29 december 2017
Nuvarnade VW Golf  köpt vid 2.000mil  nu gått över 13.000mil  inget kedjebyte ännu
wink

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Cupra_
29 december 2017
Nä de uppdaterade enligt egen utsago kedjorna runt -13 om jag inte minns fel. Dels var det en leverantör som hade gjort dåliga kedjor, samt att longlife-service slammade igen de hydrauliska kedjesträckarna. Byter man olja ofta har man således gjort vad man kan för att förebygga. Ingen höll koll på vilka som fick en bra respektive dålig kedja vilket gör att vissa funkar klockrent och andra får problem tidigt.
Senast redigerat av Cupra_ (29 december 2017)

4 248 Inlägg
29 december 2017
Oljefilter och olja byte efter ca 1300-1400mil  SAE 5W-40 fusksyntet med VW502.00 klassning
smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök