Cupra_ skrev:
Growe skrev:
Cupra_ skrev:
Ja nä det är ju en ruskigt trött bil, det är sant. Sen är den väl utväxlad så för att kunna åka motorväg utan att varva ihjäl sig..
När det gäller TSI-motorerna så är oljebyten botet. Har haft flera såna "skitmotorer" men aldrig haft kedjeproblem, men då har jag alltid bytt olja efter max 1000mil.
Å andra sidan rasade morsans efter 3500mil, en longlife-service.
Fast utväxling är rätt lik den jag har i min Arosa.. Visst den varvar en del men 130km/h är där bilen glider lättast i om jag inte kollar mätaren.. Men då varvar det en del.. Näe dom där bilarna ska man välja den större motorn 75hk är väll gränsfall 100hk är helt klart mest rätt.. Jag försökte köra våran 1.2 så den gick snålt och då fick man växla upp och ner istort sätt varje minut när man åkte på landsväg
Ja, min ibiza är väl på gränsen till för trött för min smak, men den går iaf att köra billigt om man vill. Men den går mest till och från jobbet.
Det får ju inte vara jobbigt att köra..
det är där jag drar gränsen. bilen ska orka att hålla 70 på högsta växeln oavsätt om det lutar uppför eller ej. där drar jag min gräns. sen har jag inget i mot att varva på skiten lite.. men den måste orka utan att plågas.
men iövrigt så är Fabian helt okej som bil. men skulle satsa på en med större motor. men oavsätt undvik 1.4 68hk... stenålders motor som härstammar från hedenhös tiden... satt även i Felican så det är riktigt dåligt dynga
problemet är vid provkörning så testar man ju bilen så den går bra och då märks inte effekt förlusten.. det är när man taggar ner som den känns..
så när man ska upp i 90/110 på en påfart så är det inget man märker..visst den är ju inte snabb men det fungerar.. Derför tyckte jag att den var okej till en början. men insåg snabbt att det inte fungerade när jag hamnade i lite lugnare trafik på landsvägar. tror jag körde under 100mil med våran innan den blev bort bytt mot en v70n d5.. sämsta skrotet jag ägt förövrigt

då har jag ägt en fiat uno ;-)
Senast redigerat av Growe (29 december 2017)
Kör fort så hinner inget hända...