Obd 17965 Vag

Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Har kollat lite på nätet, men inte kommit till pudelns kärna.

Skoda Octavia TDI - 2005.

Bilen går oftast utmärkt med full kraft. Ibland hörs ett väsande ljud. Typ Sir Väs Robin Hood. Men inte noterat specifikt när det händer, går över efter några kilometer.

Ibland går bilen ned i Limp Mode. Förlorar turbotryck.
Stänger jag av bilen helt (rullande), och sen
startar, så går bilen normalt.
Detta tidigare utsn att tända gul motorlampa.

Kollat med OBD... kod 17965. Tänder nu ibland motorlampan.
Släcker med enkel felkodsläsare, då det inte funkar att bara stänga motorn.

Alktså har felet blivit lite mer seriöst.

Har lagt märke till att felet uppträder mer frekvent när jag åker så att höjden ändras
mer än 4 - 500 meter, från det jag startade
t ex på morgonen. Aldrig vid höjdminskning.

Tror inte på turbofel. Eller läckande slangar.

Nu mer ofta, när det är kallt ute, typ - 10 grader eller kallare.

Som sagt, bilen går oftast riktigt bra. Har rullat 42500 mil.

Detta har hållit på de senaste tre åren,  under ca 7000 mil.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2018)

spillolja
6 januari 2018 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Hanterar engelska språket brukligt...

Detta var värre.. Islänska?

Får leta rätt på MAP-sensorn, och N75.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 januari 2018 · 14 058 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Hanterar engelska språket brukligt...

Detta var värre.. Islänska?

Får leta rätt på MAP-sensorn, och N75.

Tror att det är Holländska?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Soulman
6 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Har kollat lite på nätet, men inte kommit till pudelns kärna.

Skoda Octavia TDI - 2005.

Bilen går oftast utmärkt med full kraft. Ibland hörs ett väsande ljud. Typ Sir Väs Robin Hood. Men inte noterat specifikt när det händer, går över efter några kilometer.

Ibland går bilen ned i Limp Mode. Förlorar turbotryck.
Stänger jag av bilen helt (rullande), och sen
startar, så går bilen normalt.
Detta tidigare utsn att tända gul motorlampa.

Kollat med OBD... kod 17965. Tänder nu ibland motorlampan.
Släcker med enkel felkodsläsare, då det inte funkar att bara stänga motorn.

Alktså har felet blivit lite mer seriöst.

Har lagt märke till att felet uppträder mer frekvent när jag åker så att höjden ändras
mer än 4 - 500 meter, från det jag startade
t ex på morgonen. Aldrig vid höjdminskning.

Tror inte på turbofel. Eller läckande slangar.

Nu mer ofta, när det är kallt ute, typ - 10 grader eller kallare.

Som sagt, bilen går oftast riktigt bra. Har rullat 42500 mil.

Detta har hållit på de senaste tre åren,  under ca 7000 mil.

Eeeh...ok... efter tre år och sjutusen mil  börjar du undra varför bilen går dåligt. Du har koll på att när du stiger upp till 500 MöH mer än där du är så går bilen dåligt. Den har gått 42500 mil.

Stäng gärna av mig om jag har fel, men det doftar duktigt med troll här.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Hörrududu....

Du tvivlar på vad jag skriver?

Ett förtydligande. Köpte bilen för tre år sedan. Då hade den gått 37000 mil. Har renoverat en hel del. Förre ägaren, en svåger, bytte som dyrast dubbelmassesvönghjul och koppling.
Jag köpte och använder bilen som bruksbil. Skiter egentligen i småfel, så länge som den rullar.
Men just detta börjar bli allt mer störande.

Är väl inget konstigt i det?

Och detta med höjden. Är något som jag observerat. Senast i går. Har kört en vecka i trakterna runt bostad på ca 100 m ö h.
I går blev det en tur till sommarstugan, som ligger på ca 400 m ö h. Och bilen krånglade, som jag beskrivit.

I dag körde jag hem, 6 mil, krånglade inget alls.

Säkert en höjdskillnad på 300 meter. Under färden började bilen krångla oftare än tidigare. Var förresten upp i norska fjällen förra våren och fiskade. Inte säker på höjdskillnaden, men bortåt 7-800 meter.
Krånglade på vägen upp, men inte ned på vägen hem.

Under den varma årstiden händer det ungefär en gång / månad.

Finns det någon givare, som känner av lufttrycket? Typ tätheten på luften?


Ärligt! Felet har blivit mer frekvent... om det är ett ord som begrips?

Troll har vi inte här i Värmland, däremot gott om vargar.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2018)

Soulman
6 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Hörrududu....

Du tvivlar på vad jag skriver?

Ett förtydligande. Köpte bilen för tre år sedan. Då hade den gått 37000 mil. Har renoverat en hel del. Förre ägaren, en svåger, bytte som dyrast dubbelmassesvönghjul och koppling.
Jag köpte och använder bilen som bruksbil. Skiter egentligen i småfel, så länge som den rullar.
Men just detta börjar bli allt mer störande.

Är väl inget konstigt i det?

Och detta med höjden. Är något som jag observerat. Senast i går. Har kört en vecka i trakterna runt bostad på ca 100 m ö h.
I går blev det en tur till sommarstugan, som ligger på ca 400 m ö h. Och bilen krånglade, som jag beskrivit.

I dag körde jag hem, 6 mil, krånglade inget alls.

Säkert en höjdskillnad på 300 meter. Under färden började bilen krångla oftare än tidigare. Var förresten upp i norska fjällen förra våren och fiskade. Inte säker på höjdskillnaden, men bortåt 7-800 meter.
Krånglade på vägen upp, men inte ned på vägen hem.

Under den varma årstiden händer det ungefär en gång / månad.

Finns det någon givare, som känner av lufttrycket? Typ tätheten på luften?


Ärligt! Felet har blivit mer frekvent... om det är ett ord som begrips?

Troll har vi inte här i Värmland, däremot gott om vargar.

Då kryper jag in i jordhålan igen och skäms lite grann i alla fall, du förtydligade att du inte kört bilen i 42000 mil och därför upplevt problemet på senare tid.
Jag skulle börja felsöka slangar och dylikt om det beter sig olika vid temperatur och lufttryck.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

smile

simlar
6 januari 2018 · 5 526 Inlägg

Ross-Tech har fruktansvärt bra hemsida om man har felkoder på VAG.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 557/005463

Finns tre vanliga fel vid dessa symptom:
1. Magnetventilen för laddtrycksreglering (N75) denna har en tendens att börja läcka invändigt och pyser då ut vakuumet och bilen kan ej reglera laddtrycket korrekt. Bil går då i limp mode vid segdragning eller hård acceleration.
Magnetventilen kan ibland även gå sönder i spolen så den antingen kortsluter eller bara slutar fungera.

2. Vakuumklockan på avgaskylaren håller ej tätt, tappar då laddtryck vid belastning och går i limp mode främst vid segdragning eller hård acceleration.
På PD-TDI räcker det att bara plugga vakuumslangen som går ner till avgaskylaren, bilen bryr sig endast om att magnetventilen (N18) till avgaskylaren ska fungera. Om man nu inte bryr sig om korrekt fungerande avgasrening.

3. Gäller endast PD-TDI och det är tryckslangen ut från turbon på baksidan av motorn. En 90grader tryckslang, brukar spricka på baksidan och pyser på laddtryck.
Vid segdragning eller kraftig acceleration går då bilen i limp mode med tillhörande glödspirallampa och motorlampa.

Men eftersom din felkod pekar på laddtrycksregleringen så är det mest troligt 1 eller 2 som är ditt problem.
I väldigt få fall är det vakuumklockan på turbon som är problemet.
Rekommenderar starkt att använda en handvakuumpump vid felsökning.
T.ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000022139/

Senast redigerat av simlar (6 januari 2018)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
6 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Tack för svaret. smile

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2018)

Meaganeowner
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Finns inget som jag kan indentifiera som avgaskylare på denna bil.

Däremot två magnetventiler med flera
slangar till, sitter strax under vindrutan på torpedväggen, typ rakt ovanför bromsservot.
Ena ventilen N75, har vit plaststos med slanganslutningsrör, den andra N18 svart.

Är funktionen den samma för dessa Förutom att luftanslutningarna är spegelvända?


Och nu när jag tänker på de senaste resorna så stämmer ju detta med segdragning och ökad belastning.

Många gånger har det hänt när jag kör uppför genom bergen till sommarstugan oftast nöra samma ställe.

I förrgår körde jag upp med kärra lastad med snöskoter. Ballade ur fyra gånger.

Efter en annan väg så kan jag nästan förutsäga var det händer.
Åker på 6:an och fortsätter oftast på den, tills jag kommer upp på höjderna.

Så detta med ökad belastning och segdragning stämmer.
Har noterat att turbon? oftast väser i samband med när det inträffar.

Och jag som trodde att det berodde på lufttrycksändring i omgivande luft.

En egenhet, som alltid varit i min ägo av bilen.
När jag stängt motorn, hörs ett snarkande och harklande ljud, under 5 - 10 sekunder.
Rycker jag slangen till vacuumklockan och tätar slangen hörs inget.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2018)

Meaganeowner
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Tänkte köpa nya magnetventiler på bildelaronline... eller liknande.

Vad kan de tänkas heta och är de olika?

simlar
7 januari 2018 · 5 526 Inlägg

N75 och N18 heter dom.
N75 sitter vid bromsservot, en ganska stor en.
N18 sitter mellan turbo och ventilkåpa om jag inte minns fel, ganska liten en.

Men som sagt kontrollera vakuumklockan på turbon och avgaskylaren. Dyrt att chansbyta magnetventilerna.
Slangen ner till avgaskylaren går ut från N18 och ner på baksidan av motorn. Avgaskylaren ser du endast underifrån bilen då den är monterad under turbon, är den fyrhjulsdriven så är avgaskylaren svår att se ändå pga vinkelväxeln som sitter då rakt under avgaskylaren.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Hittar ingen avgaskylare... Det är väl en större pjäs? Som det dessutom borde gå en slang till?

På min Skoda är N18 och N75 till formatet lika stora. ( Skrev lite mer om dessa i inlägget ovan.)

N239 sitter upphängd på insugningsröret.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2018)

simlar
7 januari 2018 · 5 526 Inlägg

Okej säger du att du inte hittar någon så har du nog ingen, kan hända att det inte är förrän på senare årsmodeller som avgaskylaren kom.

Men som sagt kolla tätheten på vakuumsystemet både före och efter magnetventilerna innan du börjar byta saker, onödigt slänga pengar på saker det kanske inte är fel på.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Snappat!

vergin856
9 februari 2018 · 4 Inlägg

hur gick det hitta du vad som var felet har lika dan fel fast på en seat alhambra 04 1,9 tdi..

Meaganeowner
9 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Bilen funkar nu perfekt, vad gäller motorn.

Tog ur givaren som sitter på vevhusventillationen. Verkar endast mäta temperaturen.
Tog även ur LMM.

Båda tvättades rena med BreakClean. Blåste försiktigt med tryckluft.
Gjorde rent de ekektriska kontakstiften
Så gjorde jag även med magnetventilerna
som nämns i inledningen.

Skrapade även stiften lite på tvären med
en liten fil. Tanken med detta är om jag sen juckar lite ut och in, så river det bort ev skit på honstifte.

Raderade felkoden.

Som sagt. Nu funkar allt.

Blev billigt för en gång skull.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 februari 2018)

simlar
9 februari 2018 · 5 526 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Bilen funkar nu perfekt, vad gäller motorn.

Tog ur givaren som sitter på vevhusventillationen. Verkar endast mäta temperaturen.

Tog även ur LMM.

Båda tvättades rena med BreakClean. Blåste försiktigt med tryckluft.
Gjorde rent de ekektriska kontakstiften
Så gjorde jag även med magnetventilerna
som nämns i inledningen.

Skrapade även stiften lite på tvären med
en liten fil. Tanken med detta är om jag sen juckar lite ut och in, så river det bort ev skit på honstifte.

Raderade felkoden.

Som sagt. Nu funkar allt.

Blev billigt för en gång skull.

"Givaren" på vevhusventilationen är ingen givare alls, det är en värmeslinga för att vevhusventen inte ska frysa ihop vid extrem kyla.

Skönt att det löste sig för dig med lite rengöring smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
vergin856
9 februari 2018 · 4 Inlägg

det var två n75 magnetventilrt på min bil bytte dom nu funkar den utmärkt Xd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang