Köpråd Volvo V70 vs Audi A6

Mack855
9 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Hallå! Jag har börjat få frugan på andra tankar gällande Audin och tänkte försöka få fler eminenta svar angående en annan bil. Mercedes C/E klass. Hur är dessa bilar? Dyra att serva? Mycket som vill gå sönder? Läst att rost är ett problem men utöver det? Vi pratar upp till årsmodell -08 isch.

spillolja
9 januari 2018 · 4 024 Inlägg

Devisen är: hellre en rostfri Fiat än en rostig Merca
så häng fast på Audin

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
9 januari 2018 ·

MB från 2008 rostar inte mer än andra jämngamla bilar.
Undvik 6cyl.
Kompressor med 7g-tronic är en trevlig kombination.

Devisen är: Hellre en ospecificerad kronisk smärtsam könssjukdom än en VAG.

Mack855
9 januari 2018 · 1 354 Inlägg

lol Evildan har du tappat monokeln i whiskeyglaset? Skrev UPP till -08 wink Men om man gör en extra rostskyddsbehandling och vi bara struntar i rosten. Hur mycket vill en Mercedes gå sönder? Merca är det enda "stora" märket som jag aldrig har varit i kontakt med eller hört någon prata varken gott eller ont om.

Så som sagt, är det som att köpa en BMW som någon med keps bakochfram brukat utanför korvmojjen så jag får ligga på uppfarten året om eller kan man få köra lite innan den börjar avsky sin ägare?

Senast redigerat av Mack855 (9 januari 2018)

Cupra_
9 januari 2018 ·

Bromsrören bak rostar apa, speciellt på e-klass. C-klass är något bättre. Sen är det inte allt för ovanligt med oljeläckage. Men rostskyddsbehandlar du en som är skapligt fräsch sedan innan så håller den några år till.. Personligen är jag inte sugen på någon av bilarna ni kikar på, men: Volvon billigast att äga. Mercan lite mer komfort. Audin, nej.

spillolja
9 januari 2018 · 4 024 Inlägg

Viss kan man göra en rostskyddsbehandling (om inte rostskyddshallen avisar den pga. av för mycket rost) men problemet är att en del rostar i Lacken

Tja en VAG bil är beqvämare att åka  än att ha en ospecificerad kronisk smärtsam könssjukdom

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
9 januari 2018 ·

Mack855 skrev:
lol Evildan har du tappat monokeln i whiskeyglaset? Skrev UPP till -08 wink Men om man gör en extra rostskyddsbehandling och vi bara struntar i rosten. Hur mycket vill en Mercedes gå sönder? Merca är det enda "stora" märket som jag aldrig har varit i kontakt med eller hört någon prata varken gott eller ont om.

Så som sagt, är det som att köpa en BMW som någon med keps bakochfram brukat utanför korvmojjen så jag får ligga på uppfarten året om eller kan man få köra lite innan den börjar avsky sin ägare?

Då är det S211 ni ska kika på, dom har ett mångfalt bättre rostskydd än S210. En betydligt bättre bil än "fyra kakor" oberoende vad man tittar på objektivt.
Dom bilarna är inte körda på samma vis som en cool bimmer i regel har varit i den här prisklassen.
Bra bilar.

Mack855
9 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Ni gör det inte lätt för mig mina herrar... Hade jag fått välja själv hade vi köpt en Volvo eller Toyota avensis. Så svårt val när bilen ska vara "skön att köra" ja även om Audin är fin att köra så är jag livrädd för ett motorhaveri när jag hört människor jag känner som fått ta in bilen för att plocka ner motorn i molekyler.

Cupra_
9 januari 2018 ·

VAGs motorer funkar generellt bra bara man byter olja ofta, men det är ju svårt att veta när man köper en begagnad bil.. Så visst är det en chansning.

Avensis är i mitt tycke skitful, men det är en driftsäker och bra bil som de flesta toyota. En bil för folk som inte är bilintresserade helt enkelt.

Tyskarna tycker jag är betydligt trevligare/roligare på vägen oavsett om det är merca, bmw eller Vag medan toyotan lämnar dig helt oberörd. Den gör det den ska, men varken roligt eller superbekvämt. Men ej heller obekvämt. Den bara är liksom.

Presidento Of World
9 januari 2018 · 3 328 Inlägg

Jag skulle seriöst tröttna på att fylla på olja varannan vecka så jag skulle skippa VAG helt men det är jag det.

Nej köp Volvo eller något annat ex valfri toyota.

Du var inne på W211 mb, mycket trevlig bil dock törstiga med 6orna. Skulle dock valt mb före audi lätt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
9 januari 2018 ·

Cupra_ skrev:
VAGs motorer funkar generellt bra bara man byter olja ofta, men det är ju svårt att veta när man köper en begagnad bil.. Så visst är det en chansning.

Avensis är i mitt tycke skitful, men det är en driftsäker och bra bil som de flesta toyota. En bil för folk som inte är bilintresserade helt enkelt.

Tyskarna tycker jag är betydligt trevligare/roligare på vägen oavsett om det är merca, bmw eller Vag medan toyotan lämnar dig helt oberörd. Den gör det den ska, men varken roligt eller superbekvämt. Men ej heller obekvämt. Den bara är liksom.

Jag påstår tvärtom att VAGs motorer är av så fruktansvärd ojämn byggkvalitet tillika konstruktionsmässigt undermåliga att det är ett lotteri för bilägaren, vissa bilar förefaller fungera smärtfritt år ut och år in (dessa ägs i regel av märkesfrälsta) medans andra (som av förståeliga anledningar inte kör VAG längre) återkommande haft problembilar.

Du menar att de över 120 medlemmarna på detta forum som äger/ägt Toyota Avensis inte är bilintresserade helt enkelt.
Jag skulle kunna vara trångsynt och skriva något liknande om Passat förutom att dom iaf garanterat är intresserade av att skruva med bilen.

Att det där med entusiasm och intresse ska för vissa vara så svårt att förstå att det är olika för olika individer.
Någon kör i skogen, någon kör på grusvägar i skogen, någon kör på en grusslinga i ett gammalt grustag, någon kör gentlemannamässigt till en gräsplätt och visar upp bilen, någon bygger om den, någon letar frenetiskt oem-slangklämmor till sin Kadett -87, någon kör på tvären, någon kör fort 402m. Ja jag blir irriterad på att det för några (inte bara du givetvis) ska vara så svårt att se och förstå detta även om man inte delar intresset.
Det är som på mellanstadiet 1985: är du hårdrockare eller popsnöre...syntarna brydde sig inte dom var på ett högre musikaliskt och mentalt plan.

Mack855
9 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Jag är inne på en E200. Sitter det sexa i dem? Frugan skiter fullständigt i effekt utan hon vill bara att den ska "vara skön att köra".

Det är säkert så som du säger cupra men Svensson är snål och väntar nog gladeligen 3000 mil mellan servicarna så att hitta en välservad vag bil känns rätt svårt. Åkte och tittade på en tillsynes i annons väldigt fin A6a till ett bra pris, så öppnade jag serviceboken. Oljan är 3 år gammal och varje service är gjord med 3-4000 mils intervall. Tack och hej sa jag till handlaren.

Senast redigerat av Mack855 (9 januari 2018)

Evildan
9 januari 2018 ·

Mack855 skrev:
Jag är inne på en E200. Sitter det sexa i dem? Frugan skiter fullständigt i effekt utan hon vill bara att den ska "vara skön att köra".

Det är säkert så som du säger cupra men Svensson är snål och väntar nog gladeligen 3000 mil mellan servicarna så att hitta en välservad vag bil känns rätt svårt. Åkte och tittade på en tillsynes i annons väldigt fin A6a till ett bra pris, så öppnade jag serviceboken. Oljan är 3 år gammal och varje service är gjord med 3-4000 mils intervall. Tack och hej sa jag till handlaren.

E200 är 4cyl.
Ett bra val anser jag . Mycket skön att köra.  Tyst och trygg.

Mack855
9 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Fint. Låter mycket bra. Då blir det till att åka och kika till helgen. Sitter det kedja eller rem på dessa vagnar förresten?

Djo
9 januari 2018 · 10 157 Inlägg

Mack855 skrev:

Djo skrev:
Kör kombi för jag ville ha kombi smidigt när det behövs också smile

"För jag ville ha kombi" den anledningen som behövs för å köpa skåp lol

Ja nog fan är det så, skulle nästintill kunna ha en 2 sitsig coupe men gött med sköp smile

Till ts varför inte bara köpa en v70N säga till tanten nu äre gjort en snygg kombi som är bekväm allt du önska plus en lycklig man på köpet wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
9 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Hahaha lol Det kan jag göra men hon tycker det är tråkigt att ha två likadana bilar, köper argumentet till viss del men ja. Vi köpte saaben som hon var jättenöjd med vid provkörning men nu hatar hon den. Vet inte varför men ja, byta ner sig från V40 D2 summum till Saab 9-5 från -02 är väl kanske inget man blir überglad av roll

Senast redigerat av Mack855 (9 januari 2018)

caromania Forummoderator
9 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag är inne på en E200. Sitter det sexa i dem? Frugan skiter fullständigt i effekt utan hon vill bara att den ska "vara skön att köra".

Det är säkert så som du säger cupra men Svensson är snål och väntar nog gladeligen 3000 mil mellan servicarna så att hitta en välservad vag bil känns rätt svårt. Åkte och tittade på en tillsynes i annons väldigt fin A6a till ett bra pris, så öppnade jag serviceboken. Oljan är 3 år gammal och varje service är gjord med 3-4000 mils intervall. Tack och hej sa jag till handlaren.

Vad är ”skön att köra”? Fråga henne det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
9 januari 2018 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

Mack855 skrev:
Jag är inne på en E200. Sitter det sexa i dem? Frugan skiter fullständigt i effekt utan hon vill bara att den ska "vara skön att köra".

Det är säkert så som du säger cupra men Svensson är snål och väntar nog gladeligen 3000 mil mellan servicarna så att hitta en välservad vag bil känns rätt svårt. Åkte och tittade på en tillsynes i annons väldigt fin A6a till ett bra pris, så öppnade jag serviceboken. Oljan är 3 år gammal och varje service är gjord med 3-4000 mils intervall. Tack och hej sa jag till handlaren.

Vad är ”skön att köra”? Fråga henne det.

Tycker alla bilar är sköna att köra dom som är automat ^^ Skulle personligen undvika allt annat och kolla efter nått bensinsnålt asiat, pallar inte vara på verksta hela tiden och samma sak me macken, tanka så  sällan som möjligt och slippa verkstad så mke de bara går.  Trodde ni var ute efter att undvika  huvudvärk?wink ts?

Mack855
9 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Jag är inte rädd för att skruva själv när något vill jävlas men jag undviker gärna att ligga på uppfarten eller i garaget varje månad. Och alla bilar går sönder för eller senare men man kan ju undvika typ Volvo 850 med läckande packning mellan motor och växellåda eller Ford kuga där det är djävulen själv som satt ihop elektroniken. Och tanka, tja alltså vi bor ju i stockholm så soppanotan spelar oss inte så stor roll iochmed att vi kan välja att åka kollektivt men om vi ska till morsan, s.k. kompisar, fritidsnöjen eller Ica maxi så underlättar det med en bil, men den behöver förvisso inte sörpla i sig som en Volvo xc90 som går på bensin.

Senast redigerat av Mack855 (9 januari 2018)

spillolja
9 januari 2018 · 4 024 Inlägg

Audis Fsi/Tfsi/tsi motorer har direktinsprutning vilket gör dom ekonomiska i drift, dom älsta versionerna bör köras på 98 oktan för bästa bränsleekonomi

En A6 med ovanstående motor bör kunna köras under 0,7 på landsväg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang