Köpråd Volvo V70 vs Audi A6

panda666
9 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag är inte rädd för att skruva själv när något vill jävlas men jag undviker gärna att ligga på uppfarten eller i garaget varje månad. Och alla bilar går sönder för eller senare men man kan ju undvika typ Volvo 850 med läckande packning mellan motor och växellåda eller Ford kuga där det är djävulen själv som satt ihop elektroniken. Och tanka, tja alltså vi bor ju i stockholm så soppanotan spelar oss inte så stor roll iochmed att vi kan välja att åka kollektivt men om vi ska till morsan, s.k. kompisar, fritidsnöjen eller Ica maxi så underlättar det med en bil, men den behöver förvisso inte sörpla i sig som en Volvo xc90 som går på bensin.

jag håller med, finns märken som pajar 10 ggr om året och sen andra märken som pajar 1 gång per 10 årwink de upp till var o en att välja hur mke huvudvärk man vill ha, gissar på att du kan skruva men jag sj skulle inte orka hålla på så mke, man vill komma hem från jobbet o dricka bärs yes? eller du kanske gillar att mecka lite då o då? jag gillade den där accorden från 2008 typ med automat, hittar du nån hybrid för under 100k?

Cupra_
9 januari 2018 ·

Evildan skrev:
Jag påstår tvärtom att VAGs motorer är av så fruktansvärd ojämn byggkvalitet tillika konstruktionsmässigt undermåliga att det är ett lotteri för bilägaren, vissa bilar förefaller fungera smärtfritt år ut och år in (dessa ägs i regel av märkesfrälsta) medans andra (som av förståeliga anledningar inte kör VAG längre) återkommande haft problembilar.

Där trampade man visst på en öm tå.. Ja, jag vet att din skoda var crap. Det jag skrev är ju såklart hur jag upplever de bilarna. Jag upplever toyota som en bra, men jäkligt själlös bil. Bra kvalité men tråkig på de flesta plan. Inredning, design, motorkaraktär, ljud.. En bra, men skittråkig bil, I MITT TYCKE.

Men:

Var för övrigt och kollade på en C-hr Hybrid i helgen då jag funderar på att byta ut seaten. Tycker den är lite cool utvändigt, men den föll bort pga priusinredningen.. Fet plast, en malplacerad skärm, platta, trista stolar. Men det är min smak.

Har för övrigt ägt 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi, 2,0tfsi, 2,0tdi och 1,6tdi. ALDRIG haft problem med hög oljeförbrukning eller andra motorhaverier, någonsin. Dsg7 är skit ja, men motorerna funkar ENLIGT VAD JAG ERFAR väldigt bra så länge man tar hand om grejerna. Jag kör privat ca 3000 mil/år och i jobbet runt 6000 mil/år. Men visst, då kör jag inte longlife-service.

Muttley
9 januari 2018 ·

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:
Jag påstår tvärtom att VAGs motorer är av så fruktansvärd ojämn byggkvalitet tillika konstruktionsmässigt undermåliga att det är ett lotteri för bilägaren, vissa bilar förefaller fungera smärtfritt år ut och år in (dessa ägs i regel av märkesfrälsta) medans andra (som av förståeliga anledningar inte kör VAG längre) återkommande haft problembilar.

Där trampade man visst på en öm tå.. Ja, jag vet att din skoda var crap. Det jag skrev är ju såklart hur jag upplever de bilarna. Jag upplever toyota som en bra, men jäkligt själlös bil. Bra kvalité men tråkig på de flesta plan. Inredning, design, motorkaraktär, ljud.. En bra, men skittråkig bil, I MITT TYCKE.

Men:

Var för övrigt och kollade på en C-hr Hybrid i helgen då jag funderar på att byta ut seaten. Tycker den är lite cool utvändigt, men den föll bort pga priusinredningen.. Fet plast, en malplacerad skärm, platta, trista stolar. Men det är min smak.

Har för övrigt ägt 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi, 2,0tfsi, 2,0tdi och 1,6tdi. ALDRIG haft problem med hög oljeförbrukning eller andra motorhaverier, någonsin. Dsg7 är skit ja, men motorerna funkar ENLIGT VAD JAG ERFAR väldigt bra så länge man tar hand om grejerna. Jag kör privat ca 3000 mil/år och i jobbet runt 6000 mil/år. Men visst, då kör jag inte longlife-service.

Men de är inte helt hundra.   Även om man kör regelbunden service så fallerar många smile

Har en kollega med en A5 eller vad fan de nu heter,  han fyller på olja i sin (vet inte vilken motor som ligger i)
typ varje månad eller om de var vecka.   Audi säger till honom att de är normalt.
Sen när skulle de vara normalt att fylla på olja så ofta på en modern bil smile

Presidento Of World
9 januari 2018 · 3 329 Inlägg

Muttley skrev:

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:
Jag påstår tvärtom att VAGs motorer är av så fruktansvärd ojämn byggkvalitet tillika konstruktionsmässigt undermåliga att det är ett lotteri för bilägaren, vissa bilar förefaller fungera smärtfritt år ut och år in (dessa ägs i regel av märkesfrälsta) medans andra (som av förståeliga anledningar inte kör VAG längre) återkommande haft problembilar.

Där trampade man visst på en öm tå.. Ja, jag vet att din skoda var crap. Det jag skrev är ju såklart hur jag upplever de bilarna. Jag upplever toyota som en bra, men jäkligt själlös bil. Bra kvalité men tråkig på de flesta plan. Inredning, design, motorkaraktär, ljud.. En bra, men skittråkig bil, I MITT TYCKE.

Men:

Var för övrigt och kollade på en C-hr Hybrid i helgen då jag funderar på att byta ut seaten. Tycker den är lite cool utvändigt, men den föll bort pga priusinredningen.. Fet plast, en malplacerad skärm, platta, trista stolar. Men det är min smak.

Har för övrigt ägt 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi, 2,0tfsi, 2,0tdi och 1,6tdi. ALDRIG haft problem med hög oljeförbrukning eller andra motorhaverier, någonsin. Dsg7 är skit ja, men motorerna funkar ENLIGT VAD JAG ERFAR väldigt bra så länge man tar hand om grejerna. Jag kör privat ca 3000 mil/år och i jobbet runt 6000 mil/år. Men visst, då kör jag inte longlife-service.

Men de är inte helt hundra.   Även om man kör regelbunden service så fallerar många smile

Har en kollega med en A5 eller vad fan de nu heter,  han fyller på olja i sin (vet inte vilken motor som ligger i)
typ varje månad eller om de var vecka.   Audi säger till honom att de är normalt.
Sen när skulle de vara normalt att fylla på olja så ofta på en modern bil smile

Jag fyller på olja varannan tvätt på tsi/tfsi och några tdi motorer.. Ha i åtanke att dessa bilar går max 2500mil innan avverkning.. Det och glykol är populärt, spec på 2.0 TDI med 150 och 190hk (bilarna är max 9 månader gamla innan avverkning)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
9 januari 2018 ·

Evildan skrev:

Cupra_ skrev:
VAGs motorer funkar generellt bra bara man byter olja ofta, men det är ju svårt att veta när man köper en begagnad bil.. Så visst är det en chansning.

Avensis är i mitt tycke skitful, men det är en driftsäker och bra bil som de flesta toyota. En bil för folk som inte är bilintresserade helt enkelt.

Tyskarna tycker jag är betydligt trevligare/roligare på vägen oavsett om det är merca, bmw eller Vag medan toyotan lämnar dig helt oberörd. Den gör det den ska, men varken roligt eller superbekvämt. Men ej heller obekvämt. Den bara är liksom.

Jag påstår tvärtom att VAGs motorer är av så fruktansvärd ojämn byggkvalitet tillika konstruktionsmässigt undermåliga att det är ett lotteri för bilägaren, vissa bilar förefaller fungera smärtfritt år ut och år in (dessa ägs i regel av märkesfrälsta) medans andra (som av förståeliga anledningar inte kör VAG längre) återkommande haft problembilar.

Du menar att de över 120 medlemmarna på detta forum som äger/ägt Toyota Avensis inte är bilintresserade helt enkelt.
Jag skulle kunna vara trångsynt och skriva något liknande om Passat förutom att dom iaf garanterat är intresserade av att skruva med bilen.

Att det där med entusiasm och intresse ska för vissa vara så svårt att förstå att det är olika för olika individer.
Någon kör i skogen, någon kör på grusvägar i skogen, någon kör på en grusslinga i ett gammalt grustag, någon kör gentlemannamässigt till en gräsplätt och visar upp bilen, någon bygger om den, någon letar frenetiskt oem-slangklämmor till sin Kadett -87, någon kör på tvären, någon kör fort 402m. Ja jag blir irriterad på att det för några (inte bara du givetvis) ska vara så svårt att se och förstå detta även om man inte delar intresset.
Det är som på mellanstadiet 1985: är du hårdrockare eller popsnöre...syntarna brydde sig inte dom var på ett högre musikaliskt och mentalt plan.

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:
Jag påstår tvärtom att VAGs motorer är av så fruktansvärd ojämn byggkvalitet tillika konstruktionsmässigt undermåliga att det är ett lotteri för bilägaren, vissa bilar förefaller fungera smärtfritt år ut och år in (dessa ägs i regel av märkesfrälsta) medans andra (som av förståeliga anledningar inte kör VAG längre) återkommande haft problembilar.

Där trampade man visst på en öm tå.. Ja, jag vet att din skoda var crap. Det jag skrev är ju såklart hur jag upplever de bilarna. Jag upplever toyota som en bra, men jäkligt själlös bil. Bra kvalité men tråkig på de flesta plan. Inredning, design, motorkaraktär, ljud.. En bra, men skittråkig bil, I MITT TYCKE.

Men:

Var för övrigt och kollade på en C-hr Hybrid i helgen då jag funderar på att byta ut seaten. Tycker den är lite cool utvändigt, men den föll bort pga priusinredningen.. Fet plast, en malplacerad skärm, platta, trista stolar. Men det är min smak.

Har för övrigt ägt 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi, 2,0tfsi, 2,0tdi och 1,6tdi. ALDRIG haft problem med hög oljeförbrukning eller andra motorhaverier, någonsin. Dsg7 är skit ja, men motorerna funkar ENLIGT VAD JAG ERFAR väldigt bra så länge man tar hand om grejerna. Jag kör privat ca 3000 mil/år och i jobbet runt 6000 mil/år. Men visst, då kör jag inte longlife-service.

Ska du citera mig så citera inte bara en del,  hur var det med dom ömma tårna och behovet av versaler?
Enligt vad jag erfar så är det betydligt fler av mig ägda folkvagnar än Skolådan som inte levererat, dom är i majoritet faktiskt. Men återigen så bör ju det bero på riktigt ojämn kvalitét eftersom du inte har bekymmer medans miljontals andra har det med motorer, växellådor, elsystem och framvagnar med mera beroende på kombinationen av dessa i olika modeller.
CH-R är lite småkul någon månad sedan tror jag man tröttnar lite på den allt annat än slätstrukna designen och det trånga baksätet och opraktiskt utformade bagaget, typisk livsstilsbil som tar andelar inom segmentet pga sin pålitliga teknik och totalekonomi i segmentet såklart.
Du får tycka vad du vill, givetvis även om det i mina ögon förefaller mycket inskränkt att anse att 120 Avensisägare mez upplaga bilar på forumet inte är att anse som bilintresserade, dom har ju ändå hittat hit och fotat sina bilar.

Muttley
9 januari 2018 ·

MrMaz skrev:

Muttley skrev:

Cupra_ skrev:

Där trampade man visst på en öm tå.. Ja, jag vet att din skoda var crap. Det jag skrev är ju såklart hur jag upplever de bilarna. Jag upplever toyota som en bra, men jäkligt själlös bil. Bra kvalité men tråkig på de flesta plan. Inredning, design, motorkaraktär, ljud.. En bra, men skittråkig bil, I MITT TYCKE.

Men:

Var för övrigt och kollade på en C-hr Hybrid i helgen då jag funderar på att byta ut seaten. Tycker den är lite cool utvändigt, men den föll bort pga priusinredningen.. Fet plast, en malplacerad skärm, platta, trista stolar. Men det är min smak.

Har för övrigt ägt 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi, 2,0tfsi, 2,0tdi och 1,6tdi. ALDRIG haft problem med hög oljeförbrukning eller andra motorhaverier, någonsin. Dsg7 är skit ja, men motorerna funkar ENLIGT VAD JAG ERFAR väldigt bra så länge man tar hand om grejerna. Jag kör privat ca 3000 mil/år och i jobbet runt 6000 mil/år. Men visst, då kör jag inte longlife-service.

Men de är inte helt hundra.   Även om man kör regelbunden service så fallerar många smile

Har en kollega med en A5 eller vad fan de nu heter,  han fyller på olja i sin (vet inte vilken motor som ligger i)
typ varje månad eller om de var vecka.   Audi säger till honom att de är normalt.
Sen när skulle de vara normalt att fylla på olja så ofta på en modern bil smile

Jag fyller på olja varannan tvätt på tsi/tfsi och några tdi motorer.. Ha i åtanke att dessa bilar går max 2500mil innan avverkning.. Det och glykol är populärt, spec på 2.0 TDI med 150 och 190hk (bilarna är max 9 månader gamla innan avverkning)

Hur ofta tvättar du då ?
Varför skall en motor dricka olja i kopiösa mängder.  Skumt.

Evildan
9 januari 2018 ·

MrMaz skrev:

Muttley skrev:

Cupra_ skrev:

Där trampade man visst på en öm tå.. Ja, jag vet att din skoda var crap. Det jag skrev är ju såklart hur jag upplever de bilarna. Jag upplever toyota som en bra, men jäkligt själlös bil. Bra kvalité men tråkig på de flesta plan. Inredning, design, motorkaraktär, ljud.. En bra, men skittråkig bil, I MITT TYCKE.

Men:

Var för övrigt och kollade på en C-hr Hybrid i helgen då jag funderar på att byta ut seaten. Tycker den är lite cool utvändigt, men den föll bort pga priusinredningen.. Fet plast, en malplacerad skärm, platta, trista stolar. Men det är min smak.

Har för övrigt ägt 1,2tsi, 1,4tsi, 2,0tsi, 2,0tfsi, 2,0tdi och 1,6tdi. ALDRIG haft problem med hög oljeförbrukning eller andra motorhaverier, någonsin. Dsg7 är skit ja, men motorerna funkar ENLIGT VAD JAG ERFAR väldigt bra så länge man tar hand om grejerna. Jag kör privat ca 3000 mil/år och i jobbet runt 6000 mil/år. Men visst, då kör jag inte longlife-service.

Men de är inte helt hundra.   Även om man kör regelbunden service så fallerar många smile

Har en kollega med en A5 eller vad fan de nu heter,  han fyller på olja i sin (vet inte vilken motor som ligger i)
typ varje månad eller om de var vecka.   Audi säger till honom att de är normalt.
Sen när skulle de vara normalt att fylla på olja så ofta på en modern bil smile

Jag fyller på olja varannan tvätt på tsi/tfsi och några tdi motorer.. Ha i åtanke att dessa bilar går max 2500mil innan avverkning.. Det och glykol är populärt, spec på 2.0 TDI med 150 och 190hk (bilarna är max 9 månader gamla innan avverkning)

Äh, ni ljuger boys! Folkvagnarna är fullständigt problemfria, det skriver så många att jag börjar bli övertygad.

Evildan
9 januari 2018 ·

Muttley skrev:

MrMaz skrev:

Muttley skrev:

Men de är inte helt hundra.   Även om man kör regelbunden service så fallerar många smile

Har en kollega med en A5 eller vad fan de nu heter,  han fyller på olja i sin (vet inte vilken motor som ligger i)
typ varje månad eller om de var vecka.   Audi säger till honom att de är normalt.
Sen när skulle de vara normalt att fylla på olja så ofta på en modern bil smile

Jag fyller på olja varannan tvätt på tsi/tfsi och några tdi motorer.. Ha i åtanke att dessa bilar går max 2500mil innan avverkning.. Det och glykol är populärt, spec på 2.0 TDI med 150 och 190hk (bilarna är max 9 månader gamla innan avverkning)

Hur ofta tvättar du då ?
Varför skall en motor dricka olja i kopiösa mängder.  Skumt.

DKW-arvet, blanda olja i bränslet? Därav de ofta avgasläckande EGR-kylarna in i kupén, en utveckling av de luftkylda boxrarnas läckande värmekammare.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
9 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag är inte rädd för att skruva själv när något vill jävlas men jag undviker gärna att ligga på uppfarten eller i garaget varje månad. Och alla bilar går sönder för eller senare men man kan ju undvika typ Volvo 850 med läckande packning mellan motor och växellåda eller Ford kuga där det är djävulen själv som satt ihop elektroniken. Och tanka, tja alltså vi bor ju i stockholm så soppanotan spelar oss inte så stor roll iochmed att vi kan välja att åka kollektivt men om vi ska till morsan, s.k. kompisar, fritidsnöjen eller Ica maxi så underlättar det med en bil, men den behöver förvisso inte sörpla i sig som en Volvo xc90 som går på bensin.

Riktigt illa asså. Men grymt imponerande att min fina manuella 850 är helt snustorr efter över 30 000 mil och 21+ år då, jag kanske är den enda i hela världen som har sån tur iofs... smile

Nöjeskör närproducerat
Evildan
9 januari 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Mack855 skrev:
Jag är inte rädd för att skruva själv när något vill jävlas men jag undviker gärna att ligga på uppfarten eller i garaget varje månad. Och alla bilar går sönder för eller senare men man kan ju undvika typ Volvo 850 med läckande packning mellan motor och växellåda eller Ford kuga där det är djävulen själv som satt ihop elektroniken. Och tanka, tja alltså vi bor ju i stockholm så soppanotan spelar oss inte så stor roll iochmed att vi kan välja att åka kollektivt men om vi ska till morsan, s.k. kompisar, fritidsnöjen eller Ica maxi så underlättar det med en bil, men den behöver förvisso inte sörpla i sig som en Volvo xc90 som går på bensin.

Riktigt illa asså. Men grymt imponerande att min fina manuella 850 är helt snustorr efter över 30 000 mil och 21+ år då, jag kanske är den enda i hela världen som har sån tur iofs... smile

Den kan ha blivit bytt innan du fick bilen.

Presidento Of World
9 januari 2018 · 3 329 Inlägg

Muttley skrev:

MrMaz skrev:

Muttley skrev:

Men de är inte helt hundra.   Även om man kör regelbunden service så fallerar många smile

Har en kollega med en A5 eller vad fan de nu heter,  han fyller på olja i sin (vet inte vilken motor som ligger i)
typ varje månad eller om de var vecka.   Audi säger till honom att de är normalt.
Sen när skulle de vara normalt att fylla på olja så ofta på en modern bil smile

Jag fyller på olja varannan tvätt på tsi/tfsi och några tdi motorer.. Ha i åtanke att dessa bilar går max 2500mil innan avverkning.. Det och glykol är populärt, spec på 2.0 TDI med 150 och 190hk (bilarna är max 9 månader gamla innan avverkning)

Hur ofta tvättar du då ?
Varför skall en motor dricka olja i kopiösa mängder.  Skumt.

Allt från varje vecka till med max tre veckors mellanrum, allt beroende på hur länge bilen är borta.

Fyller inte 1 liter varjegång men halv liter på så kort tid är inte bra tycker jag.

Ex. Nya 1.0 3cyl suger åt sig kopiöst mycket olja och bensin (0.78 blandad..)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Muttley
9 januari 2018 ·

MrMaz skrev:

Muttley skrev:

MrMaz skrev:

Jag fyller på olja varannan tvätt på tsi/tfsi och några tdi motorer.. Ha i åtanke att dessa bilar går max 2500mil innan avverkning.. Det och glykol är populärt, spec på 2.0 TDI med 150 och 190hk (bilarna är max 9 månader gamla innan avverkning)

Hur ofta tvättar du då ?
Varför skall en motor dricka olja i kopiösa mängder.  Skumt.

Allt från varje vecka till med max tre veckors mellanrum, allt beroende på hur länge bilen är borta.

Fyller inte 1 liter varjegång men halv liter på så kort tid är inte bra tycker jag.

Ex. Nya 1.0 3cyl suger åt sig kopiöst mycket olja och bensin (0.78 blandad..)

Häftigt, inte är de bara dyra. De ska ha massvis med olja med smile

Jag har fyllt på litegrann mellan oljeservicarna på min Franska skitbil.   wink

Cupra_
9 januari 2018 ·

Som sagt. Jag skriver att jag personligen aldrig haft motorproblem med VAGs motorer, men visst har jag haft andra problem. Komponenter som fallerar, ett gäng dsg-lådor som fått bytas osv.
Men när folk skriver att motorerna är skit så kan jag inte hålla med då jag aldrig upplevt de problemen. Sen vet jag också att många har haft problem, men jag har aldrig haft det och jag står fast vid att många av problemen skulle kunna undvikas om man körde max 1500mil på oljan.

Jag tycker inte rent illa om något märke (med reservation för Dacia), men VAGs problem kan jag hantera då jag har tillgång till specialverktyg, lyftar, vcds, lackverkstad m.m. Jag kan med andra ord ofta laga de mindre felen som uppstår själv, och några katastrofala fel har jag aldrig råkat ut för.
Och när bilarna fungerar som de ska så tycker jag att det är överlag jäkligt trevliga bilar då jag gillar designen, körkänslan och inredningen.

Men jag kommer aldrig gilla japansk inredning,  sånt är livet.

caromania Forummoderator
9 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Mack855 skrev:
Jag är inte rädd för att skruva själv när något vill jävlas men jag undviker gärna att ligga på uppfarten eller i garaget varje månad. Och alla bilar går sönder för eller senare men man kan ju undvika typ Volvo 850 med läckande packning mellan motor och växellåda eller Ford kuga där det är djävulen själv som satt ihop elektroniken. Och tanka, tja alltså vi bor ju i stockholm så soppanotan spelar oss inte så stor roll iochmed att vi kan välja att åka kollektivt men om vi ska till morsan, s.k. kompisar, fritidsnöjen eller Ica maxi så underlättar det med en bil, men den behöver förvisso inte sörpla i sig som en Volvo xc90 som går på bensin.

Riktigt illa asså. Men grymt imponerande att min fina manuella 850 är helt snustorr efter över 30 000 mil och 21+ år då, jag kanske är den enda i hela världen som har sån tur iofs... smile

Den kan ha blivit bytt innan du fick bilen.

Evildan, jag tolkar det som att Bleuspeed själv kört sin 850 30.000 mil under 21 år. Nu är du faktiskt väl snabb att anmärka. Självklart kommer Bleuspeed konfirmera detta, annars var detta ett pinsamt inlägg från mig som jag ber om ursäkt för.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
9 januari 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Riktigt illa asså. Men grymt imponerande att min fina manuella 850 är helt snustorr efter över 30 000 mil och 21+ år då, jag kanske är den enda i hela världen som har sån tur iofs... smile

Den kan ha blivit bytt innan du fick bilen.

Evildan, jag tolkar det som att Bleuspeed själv kört sin 850 30.000 mil under 21 år. Nu är du faktiskt väl snabb att anmärka. Självklart kommer Bleuspeed konfirmera detta, annars var detta ett pinsamt inlägg från mig som jag ber om ursäkt för.

Ja självklart, jag missade den uppenbara undermeningen i inlägget, för annars torde det vara svårt för Bluespeed att veta om den lilla ringen alltid tätat eller ej.

Mack855
10 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Bluespeed! Jag sa inte att alla Volvo 850 börjar läcka, men det är ett välkänt fenomen men jag hatar som du kanske förstått icke Volvo. Snarare tvärtom, höjer gärna Volvo till skyarna om det är en bra bil. Som min V70 som jag ägt. Två gånger på fyra år har icke slitagedelar gått sönder (eller ja, beror på om en termostat räknas som slitagedel, skulle faktiskt nästan påstå att det gör det så isåfall är det en gång på 4 år som bilen gått sönder i icke slitage).

Skulle gärna be er hålla er till nya ämnet huruvida Mercedes är något att ha eller inte. Om någon har något mer att tillägga i ämnet?

Senast redigerat av Mack855 (10 januari 2018)

Evildan
10 januari 2018 ·

Jag måste revidera något.
S211 E200 Kompressor har en 5-stegad automat och inget annat.
Mig veterligen så har den här modellen bra byggkvalitet både upplevd och faktisk samt är lite mindre pråmaktig än S210, lite smidigare helt enkelt.
Jag tycker inte ni ska stirra er blinda efter något specifikt utrustningspaket även om komfortstolarna i Avantgarde är ruskigt bekväma med eljusteringar och luftkuddar men som alltid: det som inte finns kan inte krångla. Stolarn kan känns för stora för en kortare individ, flera av tidigare kvinnliga kollegor har haft för korta lårben så knävecket har hamnat för nära sittdynan på S211 och så även på V70N som jämförelse och för er som referens.
Små elfel förekommer vilket som köpare innebär att noggrant kontrollera samtliga knappar och reglage.
Provkör och låt hustrun bilda sig en uppfattning om den.

Mack855
10 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:
Jag måste revidera något.
S211 E200 Kompressor har en 5-stegad automat och inget annat.
Mig veterligen så har den här modellen bra byggkvalitet både upplevd och faktisk samt är lite mindre pråmaktig än S210, lite smidigare helt enkelt.
Jag tycker inte ni ska stirra er blinda efter något specifikt utrustningspaket även om komfortstolarna i Avantgarde är ruskigt bekväma med eljusteringar och luftkuddar men som alltid: det som inte finns kan inte krångla. Stolarn kan känns för stora för en kortare individ, flera av tidigare kvinnliga kollegor har haft för korta lårben så knävecket har hamnat för nära sittdynan på S211 och så även på V70N som jämförelse och för er som referens.
Små elfel förekommer vilket som köpare innebär att noggrant kontrollera samtliga knappar och reglage.
Provkör och låt hustrun bilda sig en uppfattning om den.

Perfekt tack för den infon! Låter som att det kan bli ett bra köp, lite elfel drabbar väl de flesta bilarna. Frugan sitter bra i V70N så det kommer inte vara några bekymmer! Hoppas bara bilarna vi ska kika på är fina.

panda666
10 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Mack855 skrev:

Evildan skrev:
Jag måste revidera något.
S211 E200 Kompressor har en 5-stegad automat och inget annat.
Mig veterligen så har den här modellen bra byggkvalitet både upplevd och faktisk samt är lite mindre pråmaktig än S210, lite smidigare helt enkelt.
Jag tycker inte ni ska stirra er blinda efter något specifikt utrustningspaket även om komfortstolarna i Avantgarde är ruskigt bekväma med eljusteringar och luftkuddar men som alltid: det som inte finns kan inte krångla. Stolarn kan känns för stora för en kortare individ, flera av tidigare kvinnliga kollegor har haft för korta lårben så knävecket har hamnat för nära sittdynan på S211 och så även på V70N som jämförelse och för er som referens.
Små elfel förekommer vilket som köpare innebär att noggrant kontrollera samtliga knappar och reglage.
Provkör och låt hustrun bilda sig en uppfattning om den.

Perfekt tack för den infon! Låter som att det kan bli ett bra köp, lite elfel drabbar väl de flesta bilarna. Frugan sitter bra i V70N så det kommer inte vara några bekymmer! Hoppas bara bilarna vi ska kika på är fina.

ja så länge inget väsentligt som motor-låda osv som är apdyrt att byta inte rasar så är det bra, lutar det åt en merca då? hittat nåt fint?

@evil-it_mutt-cupra osv. Visst är vw skräp, det kan jag också skriva under på, har personligen inte hittat så mke fel på nyare passat 2017+ men antar att flera här kan säkert fylla i, men fram till igår så provkörde ja på jobbet en passat 2015 me 16.000mil på mätarn med den förbannade missljudet från växellådan(dsg) visst 16.000mil men endå, är det så länge dom orkar? och ja den hade börjat rosta på nedre delarna av dörrar osv. snarare folk som äger vw som inte vill inse att bilarna är lotto som är butthurt?

Kallar ni det för bra kvalite? tror fan bmw är bättre. åtminstone rwd.

Senast redigerat av panda666 (10 januari 2018)

it_mutt Avstängd
10 januari 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

Mack855 skrev:

Evildan skrev:
Jag måste revidera något.
S211 E200 Kompressor har en 5-stegad automat och inget annat.
Mig veterligen så har den här modellen bra byggkvalitet både upplevd och faktisk samt är lite mindre pråmaktig än S210, lite smidigare helt enkelt.
Jag tycker inte ni ska stirra er blinda efter något specifikt utrustningspaket även om komfortstolarna i Avantgarde är ruskigt bekväma med eljusteringar och luftkuddar men som alltid: det som inte finns kan inte krångla. Stolarn kan känns för stora för en kortare individ, flera av tidigare kvinnliga kollegor har haft för korta lårben så knävecket har hamnat för nära sittdynan på S211 och så även på V70N som jämförelse och för er som referens.
Små elfel förekommer vilket som köpare innebär att noggrant kontrollera samtliga knappar och reglage.
Provkör och låt hustrun bilda sig en uppfattning om den.

Perfekt tack för den infon! Låter som att det kan bli ett bra köp, lite elfel drabbar väl de flesta bilarna. Frugan sitter bra i V70N så det kommer inte vara några bekymmer! Hoppas bara bilarna vi ska kika på är fina.

ja så länge inget väsentligt som motor-låda osv som är apdyrt att byta inte rasar så är det bra, lutar det åt en merca då? hittat nåt fint?

@evil-it_mutt-cupra osv. Visst är vw skräp, det kan jag också skriva under på, har personligen inte hittat så mke fel på nyare passat 2017+ men antar att flera här kan säkert fylla i, men fram till igår så provkörde ja på jobbet en passat 2015 me 16.000mil på mätarn med den förbannade missljudet från växellådan(dsg) visst 16.000mil men endå, är det så länge dom orkar? och ja den hade börjat rosta på nedre delarna av dörrar osv. snarare folk som äger vw som inte vill inse att bilarna är lotto som är butthurt?

Kallar ni det för bra kvalite? tror fan bmw är bättre. åtminstone rwd.

Det var öppet mål på dig där. Gick inte bara lite över huvudet osv.

Jag skiter i om du och Evildan avskyr VAG, om ni så skulle vilja pressa varenda kärra från VAG. Det ni båda helt och hållet missar är att det är inte er åsikt i sig, igen, som är det irriterande. Jag bryr mig lika mycket om vad ni tycker om VAG, som att Evildan bryr sig om att jag tycker att Prius är något av de absolut fulaste som tillverkats de senaste 15-20 åren. Skillnaden mellan mig och Evildan där är att jag trollar inte.

Det jag däremot ser som förbannat tjatigt, och det är även från din sida, är att hoppa in i en tråd om, för sakens skull, säg en B5:a...och börja tugga om hur dålig kvalité det är är på "nyare audi, passat osv". Det är liksom inte relevant för fem öre. Men, både du och Evildan verkar tycka det. För givetvis, huruvida en +2010-vagkärra rostar (eller we), är såklart, i enlighet med hur ni två fjantar er, relevant för att...helljuset inte fungerar på en A4 B5.

Men för all del. Fortsätt tro det. Men äg att ni håller på som några jävla troll istället stundtals, så kanske man kunde respektera er lite iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang