5582
Sök

Köpråd: Lite högre bilar?

2 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
Hej Garaget smile Jag är liten av en amatör när det kommer till bilar men jag har lärt mig av erfarenhet (har bla ägt Volvo S60 och Saab 9000) att jag behöver en lite högre bil då det lätt kan bli så att man girar in på skogsvägar när man är ute och åker
Det behöver ju inte vara någon extrem höjdskillnad utan jag snackar om typ kanske 10-15 cm högre än en vanlig bil och eftersom att jag är helt grön på detta så tänkte jag att jag skulle fråga er son vet lite bättre, vilken bil skulle du rekommendera om man inte ska gå all in och köpa tex en jeep eller så. Vill ju ha en normal bil bara lite extra mankhöjd s.a.s
Tack på förhand //Le Puddler

Sir
935 Inlägg
26 januari 2018
Xc70
Subaru outback

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Evildan
26 januari 2018
10-15 cm högre än en "vanlig" bil är en rejäl frigång. Du får börja leta efter bilar liknande Landcruiser och Pajero.
Senast redigerat av Evildan (26 januari 2018)

6 256 Inlägg
26 januari 2018
Lägsta punkten är ju ofta diffklumpen och för att den skall komma 15cm högre upp krävs i princip 30cm högre hjul...

7 794 Inlägg
26 januari 2018
Suzuki Jimny har 19 cm under "klumparna" "Stock Car".
Men kan enkelt moddas till att få 24 cm under "klumparna".
Jimny finns såväl med manuell som automatlåda.
Bensinmotor "Stock Car", men finns med diesel.
Har medelst knappval 2WD, 4WD och 4WD Low.
Lada Niva har 21 cm under "bakklumpen".
Defender har 24 cm under "klumparna".
Wrangler har 22 cm under "klumparna".

5 111 Inlägg
26 januari 2018
Har 3 dm till lägsta punkten på min King Cab som är höjd vad det går och har 31" däck. 15 cm är väl rätt normal markfrigång för en personbil så det är ungefär där du hamnar om du skall ha 15 cm högre än det. tongue

13 Inlägg
27 januari 2018
Wrangler! smile

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
27 januari 2018
Vilken prislapp siktar du på?
En jeep cherokee e trevlig på vanlig väg o väldigt komfortabel, samtidigt som den e potent i skogen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 794 Inlägg
28 januari 2018
Buddibudd skrev:
Wrangler! smile

Wrangler har ingen bra markfrigång under klumparna.
En YJ, TJ, XJ eller ZJ har endast 19 cm = som en Sukka.
Men alla har potential att bli resligare till moderata utlägg/påkost.

7 794 Inlägg
28 januari 2018
Cuefa skrev:
En jeep cherokee e trevlig på vanlig väg o väldigt komfortabel, samtidigt som den e potent i skogen.

Mest JEEP för pengarna är en Cherokee XJ, d v s den som 2002 ersattes av Cherokee/Liberty KJ.
Båda trevliga bilar. Den stora tekniska skillnaden är att XJ har stel framaxel, medans KJ har delad dito.
Leder till att KJ är mycket besvärligare  och dyrare att höja fram. 
Funderar du på en XJ så välj någon av de senare årsmodellerna.
Bästa årsmodellen är 2001.
Då är den färdigutvecklad.
Åkte i går kompis i skogen med en kille som i veckan köpt en -01 XJ för 8.000:-.
Defekt vevaxelgivare gjorde att den gick "skit".
Men polar´n visste i förväg vad det var för fel.

Minst Jeep för pengarna får du om du köper en Wrangler.
De är så ohemult övervärderade av annonsörerna.

2 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
Tack för alla tipsen, jag kanske tog i lite när jag skrev som jag gjorde.. Vill ju egentligen bara att bilen ska tåla att man är ute och åker på lite gropiga skogsvägar. Jag menar om den här diffklumpen då är den lägsta punkten på en bil så kan jag ju tänka mig att den tål en hel stryk så det kanske kvittar om den smäller i lite här och där

Har nämligen sabbat ett par oljetråg på mina gamla bilar och det är väll lite det man skulle vilja undvika i framtiden tongue

Hur som helst så är jag väldigt tacksam för tipsen smile En Jeep däremot kanske blir lite svårt att motivera bara för att man emellanåt ska vara ut och åka på skogsvägar, tänker att något i stil med en XC70 eller en Subaru Outback kanske skulle ha vart nått

Som sagt jag är tacksam för dom andra tipsen också men jag vet inte riktigt om jag kan motivera ett köp av ett större fordon när jag egentligen inte kommer utnyttja det.. Känner mig dum som har gjort den här tråden, det är bara det att jag kan verkligen absolut ingenting om bilar och jag känner att jag behöver lite hjälp inför ett eventuellt köp. Tack igen alltså jag uppskattar det

4 642 Inlägg
28 januari 2018
torsen skrev:
Cuefa skrev:

Mest JEEP för pengarna är en Cherokee XJ, d v s den som 2002 ersattes av Cherokee/Liberty KJ.
Båda trevliga bilar. Den stora tekniska skillnaden är att XJ har stel framaxel, medans KJ har delad dito.
Leder till att KJ är mycket besvärligare  och dyrare att höja fram. 
Funderar du på en XJ så välj någon av de senare årsmodellerna.
Bästa årsmodellen är 2001.
Då är den färdigutvecklad.
Åkte i går kompis i skogen med en kille som i veckan köpt en -01 XJ för 8.000:-.
Defekt vevaxelgivare gjorde att den gick "skit".
Men polar´n visste i förväg vad det var för fel.

Minst Jeep för pengarna får du om du köper en Wrangler.
De är så ohemult övervärderade av annonsörerna.

+1 på det inlägget. XJ e riktigt trevliga.
Finns med diesel också men det är en rätt klen motor och mig veterligt finns den bara med manuell växellåda.

Haft en XJ som var höjd typ 3" och med 31" däck. Riktigt skoj i skogen!

4 642 Inlägg
28 januari 2018
Puddler skrev:
Tack för alla tipsen, jag kanske tog i lite när jag skrev som jag gjorde.. Vill ju egentligen bara att bilen ska tåla att man är ute och åker på lite gropiga skogsvägar. Jag menar om den här diffklumpen då är den lägsta punkten på en bil så kan jag ju tänka mig att den tål en hel stryk så det kanske kvittar om den smäller i lite här och där

Har nämligen sabbat ett par oljetråg på mina gamla bilar och det är väll lite det man skulle vilja undvika i framtiden tongue

Hur som helst så är jag väldigt tacksam för tipsen smile En Jeep däremot kanske blir lite svårt att motivera bara för att man emellanåt ska vara ut och åka på skogsvägar, tänker att något i stil med en XC70 eller en Subaru Outback kanske skulle ha vart nått

Som sagt jag är tacksam för dom andra tipsen också men jag vet inte riktigt om jag kan motivera ett köp av ett större fordon när jag egentligen inte kommer utnyttja det.. Känner mig dum som har gjort den här tråden, det är bara det att jag kan verkligen absolut ingenting om bilar och jag känner att jag behöver lite hjälp inför ett eventuellt köp. Tack igen alltså jag uppskattar det

En XJ är ungefär samma storlek som en Volvo 240. Inget monster med andra ord. Dessutom den "jeep" som har mest personbilslik komfort enligt mig. Kika på en vetja 😊

6 256 Inlägg
28 januari 2018
Cuefa skrev:
En XJ är ungefär samma storlek som en Volvo 240. Inget monster med andra ord. Dessutom den "jeep" som har mest personbilslik komfort enligt mig. Kika på en vetja 😊

Tyvärr ännu törstigare än 240 med en ålderdomlig sexa som trots bensinförbrukning är riktigt trött. Speciellt den gamla 4,2L men den fanns väl inte i cherokee XJ kanske

5 111 Inlägg
28 januari 2018
En XJ är en ganska liten bil, längden är jämförbar med en Jetta Mk2, det är höjden som lurar en.

5 111 Inlägg
28 januari 2018
Och, som du själv är inne på, det behövs ingen terrängbil till dina behov. En personbil med lite markfrigång och 4wd räcker och blir över om man planerar sin körning där.

Evildan
28 januari 2018
TS: Känn dig inte dum, den som inte frågar förblir okunnig.
Jag vill då föreslå en Forester från Subaru som är en pålitlig och trevligt slitstark ekonomisk halvstor högre kombi.
Senast redigerat av Evildan (28 januari 2018)

5 111 Inlägg
28 januari 2018
Jo jag skulle också tro att en Forester blir en duglig kompromiss där, den är lite av allt......och de som har dem härikring verkar då nöjda i alla fall...

4 642 Inlägg
28 januari 2018
Svarte_Orm skrev:
Cuefa skrev:

Tyvärr ännu törstigare än 240 med en ålderdomlig sexa som trots bensinförbrukning är riktigt trött. Speciellt den gamla 4,2L men den fanns väl inte i cherokee XJ kanske

Tvärt om så var Cherokee XJ den snabbaste SUVn på sin tid, en frisk XJ med 4.0 sexan (-87 och framåt) e mycket piggare än motsvarande Ford eller Cheva med V6 på motsvarande storlek så det där har du nog fått lite om bakfoten. Inte överdrivet törstig heller om man kör som folk. Med större däck o grejer blir det så klart lite annorlunda, men en original XJ är inte så farlig att hålla på rull.

Saxat från www.allpar.com:
"The four liter engine had long been under construction at AMC, and was based closely on the successful new 2.5 liter four-cylinder. It provided 170 at first, and was quickly boosted to 177 hp, making acceleration faster than most cars, and allowing 5,000 pounds to be towed."

Se gärna här för mer info.

www.allpar.com/trucks/jeep/cherokee.html

Evildan
28 januari 2018
Knugcab skrev:
Jo jag skulle också tro att en Forester blir en duglig kompromiss där, den är lite av allt......och de som har dem härikring verkar då nöjda i alla fall...

200mm markfrigång är rätt hyfsat för en bil som inte säljs som terränggående bil.
XC70N har modesta 150mm att jämföras med min låga Prius 140mm.

Sök