5584
Sök

Glykol seat ibiza 2000

694 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
#21
Evildan skrev:
Smurfen40 skrev:
Evildan skrev:

Vad anger Biltema för specifikationer som uppfylls? På liknande vis som olja klassas menar jag.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000038425/
Ursäkta min inkompetens men jag fattar noll.
Skickar länk på den jag köpte

Motorolja har en klassning för exempelvis då folkvagn 500.001 eller dyl.
Står det något sådant på flaskan? Biltema anger ingenting sådant i sin produktupplysning dessvärre.

Exempelvis så här VW TL774G (G12++)
VW TL774J (G13)

Nu har jag inte flaskan kvar men där stod inget sånt vad jag kunde se iallafall.
Läste på ett annat forum om samma problem att dom inte hade skrivit ut klass.
Men om vi ska tänka det värsta.
Vad kan hända och hur lång tid tar det??


694 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
#22
Läste detta på en annan tråd
tyvärr så går det inte att utröna vad dom är mer än att den röda ska vara longlife. Jag misstänker att det är en vw glykol typ g12 eller nåt medans
den blå ska motsvara gammal grön.
Det finns ingen färgstandard på glykol, dvs rött behöver inte betyda att alla röda är lika.
- en äkta soppa...
Gammal EN: green
FI: vihreä
NO: grønn
SV: grön
{ROOT_PATH}images/lex/ar2.gif");">grön är idag svår att få tag på, swedols billigaste tex förlitar sig på en inhibitor som heter 2eha ( en restprodukt från annan kemiskaproduktion så den är billig.)
2eha fanns absolut inte i gammal grön och har dessutom rätt dåligt rykte ( GM Dexcool aka death cool tex )
- det finns heller inte som med motoroljor nåt krav på blandbarhet eller att de funkar tillsammans...
- enda sättet att vara säker är att se till att veta vad som är i och hålla sig till den sorten, det hjälper att följa tillverkarens råd oxo.
Giftighet, ja etylenglykol är akut giftig men väldigt lättnedbrytbar i naturen, dvs spill i gräsmattan är ingen större fara. ( gräset dör men det kommer att växa nytt rätt snart.
den kommer inte att hamna i grundvattnet. )
Senast redigerat av Smurfen40 (28 januari 2018)


Evildan
28 januari 2018
#23
Smurfen40 skrev:
Evildan skrev:
Smurfen40 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Kylare/Glykol-Longlife-koncentrerad-2000038425/
Ursäkta min inkompetens men jag fattar noll.
Skickar länk på den jag köpte

Motorolja har en klassning för exempelvis då folkvagn 500.001 eller dyl.
Står det något sådant på flaskan? Biltema anger ingenting sådant i sin produktupplysning dessvärre.

Exempelvis så här VW TL774G (G12++)
VW TL774J (G13)

Nu har jag inte flaskan kvar men där stod inget sånt vad jag kunde se iallafall.
Läste på ett annat forum om samma problem att dom inte hade skrivit ut klass.
Men om vi ska tänka det värsta.
Vad kan hända och hur lång tid tar det??

Det kan klumpa sig och sätta igen kylkanaler och värmepaketet redan efter några minuter, vissa legeringar i motorn kan fälla ut så komponenterna förstörs. Inget allvarligt alls.
Jäkla bra råd du fått av allt för många att bara hälla i och köra på.
Jag har sammanfattat dylikt "kunnande" förr med ett ord: Folkvagnsägare...
Senast redigerat av Evildan (28 januari 2018)

4 248 Inlägg
28 januari 2018
#24
Alla elylenglykoler ska vara blandbara, utom tidiga Röda med blå eller grönfärgade då det blir en brun sörja, annars bara brunfärgad vilket är ofarligt

med tidiga röda är sådana som motsvarar VW G12, dessa borde vara utfasad från marknaden, någon enstaka exemplar kan finnas på hyllorna hos någon enstaka ÅF alt. verkstad

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

694 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
#25
spillolja skrev:
Alla elylenglykoler ska vara blandbara, utom tidiga Röda med blå eller grönfärgade då det blir en brun sörja, annars bara brunfärgad vilket är ofarligt

med tidiga röda är sådana som motsvarar VW G12, dessa borde vara utfasad från marknaden, någon enstaka exemplar kan finnas på hyllorna hos någon enstaka ÅF alt. verkstad

Ja så tänker jag med
Röd etylenglykol som röd etylenglykol


Evildan
28 januari 2018
#26
Smurfen40 skrev:
spillolja skrev:
Alla elylenglykoler ska vara blandbara, utom tidiga Röda med blå eller grönfärgade då det blir en brun sörja, annars bara brunfärgad vilket är ofarligt

med tidiga röda är sådana som motsvarar VW G12, dessa borde vara utfasad från marknaden, någon enstaka exemplar kan finnas på hyllorna hos någon enstaka ÅF alt. verkstad

Ja så tänker jag med
Röd etylenglykol som röd etylenglykol

Vilken glykol är bilen fylld med vid köpet?

694 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
#27
Evildan skrev:
Smurfen40 skrev:
spillolja skrev:
Alla elylenglykoler ska vara blandbara, utom tidiga Röda med blå eller grönfärgade då det blir en brun sörja, annars bara brunfärgad vilket är ofarligt

med tidiga röda är sådana som motsvarar VW G12, dessa borde vara utfasad från marknaden, någon enstaka exemplar kan finnas på hyllorna hos någon enstaka ÅF alt. verkstad

Ja så tänker jag med
Röd etylenglykol som röd etylenglykol

Vilken glykol är bilen fylld med vid köpet?

Med tanke på att det är en seat och att den är orange/röd så tror jag givetvis det är etylenglykol.
Men som sagt var har ägt den i 2 veckor så vet inte hundra.


4 248 Inlägg
28 januari 2018
#28
TS bil ska vara fylld med G12 (evt. G12+) från början  (evt. står det G12 på behållaren)
G12 ska inte finnas att köpa längre  men kan ersättas med G12+, G12++ eller G13

är man inte superpetnoga så duger Biltemas blask, är man petnoga så G13 från valfri leverantör

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

4 248 Inlägg
28 januari 2018
#29
Vw och Prius-maffian har nu fått säga sitt

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

5 919 Inlägg
28 januari 2018
#30
Jag har själv kört med biltemas röda i flera bilar som ska ha G12 och det har fungerat problemfritt både för mig och flera jag känner.
Så om dom inte bytt innehåll i flaskorna sedan 2015 då jag senast köpte glykol därifrån så ska det inte vara några problem.


Evildan
28 januari 2018
#31
Så här är det.

   • Du bör inte blanda IAT-PG och IAT-EG.
 
  • Du kan blanda olika IAT-PG fabrikat
     (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
 
  • Du kan blanda olika IAT-EG fabrikat
     (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
 
  • Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat.

   • Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat.
  
 • Det går oftast att blanda olika Si-OAT fabrikat.
 
  • Blanda aldrig huvudgrupperna IAT och OAT
     (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).

   • Blanda aldrig undergrupperna OAT, HOAT eller Si-OAT
     (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).
Senast redigerat av Evildan (28 januari 2018)

694 Inlägg
30 januari 2018
Trådstartare
#32
Uppdatering
Eftersom detta har gnagt mig lite gjorde jag som såhär idag.
Iväg till Mekonomen och köpte 3 liter koncentrerad g12
Av med nedre kylarslangen och ut med vattnet
I med nytt och lät den gå på tomgång ca 30 minuter.
Mätaren ligger konstant på 90grader
Ut med vattnet i med nytt
Samma procedur men nu väntade jag tills fläkten kom igång

En gång till alltså tre gånger och det kom bara klart vatten
Tror inte ens där är termostat i bilen för det tar tid innan tempmätaren kommer igång.
Till slut i med en liter glykol och en liter vatten sen en liter glykol till och lite vatten gick i
Lät den stå på tomgång ca 30-46minuter
Värme som en bastu
Har jag gjort rätt??


4 248 Inlägg
30 januari 2018
#33
Min VW har ca 5,5 liter kylarvätska men då finns vätskekyld laddluftkylare, Oljekylare, extra kylare framför den ordinarie till laddluftskylaren

efter lite sök så finns antydan att erat system rymmer ca 4 liter, och ni har gjort rätt, men kolla efter att kör ett tag kylvätskenivån igen och efterfyll vid behov

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

694 Inlägg
30 januari 2018
Trådstartare
#34
spillolja skrev:
Min VW har ca 5,5 liter kylarvätska men då finns vätskekyld laddluftkylare, Oljekylare, extra kylare framför den ordinarie till laddluftskylaren

efter lite sök så finns antydan att erat system rymmer ca 4 liter, och ni har gjort rätt, men kolla efter att kör ett tag kylvätskenivån igen och efterfyll vid behov

På Mekonomen så dom 5.5 liter.
Fick i ca 3.2 liter och där borde ju vara vatten kvar i motorn efter sista sköljningen väl??
Vet inte om där är termostat men efter 30 minuter borde sen väl öppnat??
I annat fall måste den väl öppnat när elfläkten startat??
Tempen stannar ganska exakt på 90 grader alltid.


4 248 Inlägg
30 januari 2018
#35
Känn efter att den övre kylarslangen är kall när motortempen gått upp till 2/3 del

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

694 Inlägg
30 januari 2018
Trådstartare
#36
spillolja skrev:
Känn efter att den övre kylarslangen är kall när motortempen gått upp till 2/3 del

Den är kall rätt länge har jag märkt.
Nu när jag spolade så såg jag till att den var varm innan jag tömde kylaren
Så om den är kall har inte termostaten öppnat??
Eller är jag fel på det??
Eller vänta nu
Slangen som kommer ifrån över kylar en blir varm fort
Slangen som kommer ifrån nedre kylar en tar tid innan den blir varm.
Senast redigerat av Smurfen40 (30 januari 2018)


4 248 Inlägg
30 januari 2018
#37
Den är kall länge, mätaren går till 90C+, kylarfläkten går i gång

allt är som det ska  smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

694 Inlägg
30 januari 2018
Trådstartare
#38
spillolja skrev:
Den är kall länge, mätaren går till 90C+, kylarfläkten går i gång

allt är som det ska  smile

Låter bra då behöver jag inte oroa mig
Haft bilen i tv å veckor.
Bytt tempgivaren
Bytt oljetrycksgivaren
Olja och filter
Kupefilter
Glykol
Ett bromsrör
Ska byta startdosan bakom tändningslåset nästa fredag.
Så nu börjar den kännas trygg att köra med
Tack för ditt engagemang
Tack även till Evildan
Senast redigerat av Smurfen40 (30 januari 2018)



Sök