Totalförbud för mobil bakom ratten – ny lag 1 februari

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2018 · 13 743 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:
http://cdn1.knowyourmobile.com/sites/kn … k=ptQ54I7v


Hantverkare bör inte får använda telefon alls när växeln är i   big_smile

Jag är skeptisk gällande hantverkare för oavsett med eller utan telefon kör många som rena arslena utan en tanke på att dom sitter i en väl synlig stripad bil.
Finns billiga BT med högtalare som företaget kan köpa om utrustningen inte fungerar.
Jag har även hört att många telefoner levereras med några små proppar i änden på någon kabelstump man kan koppla i telefonen, vilka nymodigheter asså.

ja det är lite intresant..  det är antagligen inte så viktigt att göra bra reklam..  men dom kanske tänker all reklam är bra reklam..  lite som Taxichafförer verkar tänka oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
30 januari 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:
http://cdn1.knowyourmobile.com/sites/kn … k=ptQ54I7v


Hantverkare bör inte får använda telefon alls när växeln är i   big_smile

Jag är skeptisk gällande hantverkare för oavsett med eller utan telefon kör många som rena arslena utan en tanke på att dom sitter i en väl synlig stripad bil.
Finns billiga BT med högtalare som företaget kan köpa om utrustningen inte fungerar.
Jag har även hört att många telefoner levereras med några små proppar i änden på någon kabelstump man kan koppla i telefonen, vilka nymodigheter asså.

Inte alla, men sjukt många.  Så jävla brått har man inte.  Jag har satt dit ett par sådana fjantar.

En av våra stora elektronikkedjor i Sverige säljer bt för 99 kr.  Jag har en sådan som fungerade utmärkt.   Men jag pratar inte i telefon när jag kör längre. Folk kan gott vänta till jag är färdigkörd smile
När jag körde taxi hade jag av ren princip totalförbud att prata i mobilen förutom enstaka sekunder med trafikledningen i viktiga fall (fick de till att skriva meddelande till taxametern som jag kunde läsa senare istället)
Många taxiförare pratade ju privat när de hade kunder.
De är så jävla respektlöst för någon som betalar för att åka.

Muttley
30 januari 2018 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:
http://cdn1.knowyourmobile.com/sites/kn … k=ptQ54I7v


Hantverkare bör inte får använda telefon alls när växeln är i   big_smile

Jag är skeptisk gällande hantverkare för oavsett med eller utan telefon kör många som rena arslena utan en tanke på att dom sitter i en väl synlig stripad bil.
Finns billiga BT med högtalare som företaget kan köpa om utrustningen inte fungerar.
Jag har även hört att många telefoner levereras med några små proppar i änden på någon kabelstump man kan koppla i telefonen, vilka nymodigheter asså.

ja det är lite intresant..  det är antagligen inte så viktigt att göra bra reklam..  men dom kanske tänker all reklam är bra reklam..  lite som Taxichafförer verkar tänka oxå smile

Jag var med på en hel del möten (jag var inte skyldig)  där de poängterades med stor vikt att folk ringt till bolaget om vårdslös körning.  Kollegorna var jubelidioter som inte fattade, vi tjänade inte mer för att vi körde för fort heller då vi hade timlön.

marcus80 Sir
30 januari 2018 · 935 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:
http://cdn1.knowyourmobile.com/sites/kn … k=ptQ54I7v


Hantverkare bör inte får använda telefon alls när växeln är i   big_smile

Jag är skeptisk gällande hantverkare för oavsett med eller utan telefon kör många som rena arslena utan en tanke på att dom sitter i en väl synlig stripad bil.
Finns billiga BT med högtalare som företaget kan köpa om utrustningen inte fungerar.
Jag har även hört att många telefoner levereras med några små proppar i änden på någon kabelstump man kan koppla i telefonen, vilka nymodigheter asså.

Ha ha, förlåt om jag kört om dig. Jag kör faktiskt som folk i en stripad bil, inte bra reklam att köra som ett arsle med frimanamnet fullt synligt. Men oavsett handsfree eller inte så tar det ju faktiskt koncentration från trafiken.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2018 · 13 743 Inlägg

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sl … -i-fordon/    här blir det rätt tydligt att lagstiftarna är stora jävla idioter... 

Den här lagen är totalt meningslöst och gör ingen som helst nytta.. och är tydligen inte tänkt som det...   Personligen tycker jag lagen är rejält jävla korkad..     är jag för ett förbud ja...  prata i telfon under körning med eller utan handsfree ser jag inga problem med .. även om jag föredrar handsfree själv..    uppdatering av facebook och annat big no no.. oavsätt om telfon jäveln sitter i en hållare eller om den fan ligger i handen.. för det är exakt lika farligt/ofarligt beronde på hur man själv tycker ;-)         Att beslutfattare är otroligt korkade är ju knappast något nytt..  hur jävla svårt hade det varit att haft ett tryck förbud på mobilen istället.. men det är dom för jävla korkade för att förstå..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
30 januari 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:
http://cdn1.knowyourmobile.com/sites/kn … k=ptQ54I7v


Hantverkare bör inte får använda telefon alls när växeln är i   big_smile

Jag är skeptisk gällande hantverkare för oavsett med eller utan telefon kör många som rena arslena utan en tanke på att dom sitter i en väl synlig stripad bil.
Finns billiga BT med högtalare som företaget kan köpa om utrustningen inte fungerar.
Jag har även hört att många telefoner levereras med några små proppar i änden på någon kabelstump man kan koppla i telefonen, vilka nymodigheter asså.

Inte alla, men sjukt många.  Så jävla brått har man inte.  Jag har satt dit ett par sådana fjantar.

En av våra stora elektronikkedjor i Sverige säljer bt för 99 kr.  Jag har en sådan som fungerade utmärkt.   Men jag pratar inte i telefon när jag kör längre. Folk kan gott vänta till jag är färdigkörd smile
När jag körde taxi hade jag av ren princip totalförbud att prata i mobilen förutom enstaka sekunder med trafikledningen i viktiga fall (fick de till att skriva meddelande till taxametern som jag kunde läsa senare istället)
Många taxiförare pratade ju privat när de hade kunder.
De är så jävla respektlöst för någon som betalar för att åka.

Min tidigare trafikchef (K) blir uppringd av trafikchefen på det konkurrerande företaget(S):
S: En av dina bilar körde om en av våra på motorvägen trots att vår bil körde strax över skyltas hastighet.
K: Hur vet du att det var våran bil?
S: Det läste föraren på bilen.
K: Då var det inte våran bil för det hinner ingen läsa när vi kör om.
Lite så är det.

Muttley
4 februari 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Jag är skeptisk gällande hantverkare för oavsett med eller utan telefon kör många som rena arslena utan en tanke på att dom sitter i en väl synlig stripad bil.
Finns billiga BT med högtalare som företaget kan köpa om utrustningen inte fungerar.
Jag har även hört att många telefoner levereras med några små proppar i änden på någon kabelstump man kan koppla i telefonen, vilka nymodigheter asså.

Inte alla, men sjukt många.  Så jävla brått har man inte.  Jag har satt dit ett par sådana fjantar.

En av våra stora elektronikkedjor i Sverige säljer bt för 99 kr.  Jag har en sådan som fungerade utmärkt.   Men jag pratar inte i telefon när jag kör längre. Folk kan gott vänta till jag är färdigkörd smile
När jag körde taxi hade jag av ren princip totalförbud att prata i mobilen förutom enstaka sekunder med trafikledningen i viktiga fall (fick de till att skriva meddelande till taxametern som jag kunde läsa senare istället)
Många taxiförare pratade ju privat när de hade kunder.
De är så jävla respektlöst för någon som betalar för att åka.

Min tidigare trafikchef (K) blir uppringd av trafikchefen på det konkurrerande företaget(S):
S: En av dina bilar körde om en av våra på motorvägen trots att vår bil körde strax över skyltas hastighet.
K: Hur vet du att det var våran bil?
S: Det läste föraren på bilen.
K: Då var det inte våran bil för det hinner ingen läsa när vi kör om.
Lite så är det.

Eller när konkurrenten tjuvlyssnade på komradion och sen kör om en vid refuger mitt inne i stan och plockar upp ens kunder.   :p    Mupp helt enkelt.

Evildan
4 februari 2018 ·

Efter viss eftertanke och sammanställning av sådant som skrivs på forumet så har jag en kvalificerad hunch om varför lagen skrevs som den gör och jag postar den även i den här tråden.

Politiker är dumma i huvudet.
Politiker saknar bilintresse.
Människor som är dumma i huvudet och saknar bilintresse ska köra Prius.
Politiker har en hög inkomst vilket gör att dom då kör något nyare och dyrare Prius än vad den genomsnittliga gorg-medlemmen kör motsvarande.
Det innebär då att politiker kör Prius generation III som äldst.
Det i sin tur innebär att dessa politiker är vana vid Toyota Touch Tracer där vald rattknapp projiceras i instumenthuset vid hastighetsvisaren.
Eftersom dessa politiker inte har vare sig bilintresse eller förstånd utgår dom gissningsvis ifrån att andra bilmärken och modeller som är mer "premium än en sketen Prius" har denna funktion även dom som standard sedan ett decennium.
Bara en liten tanke om lagens utformning.


BTW, så här ser Touch Tracer ut i Prius.
http://www.toyota-global.com/showroom/toyota_design/universal_design/images/img05.jpg

(Så fick vi lite Prius i den här tråden också.)

Senast redigerat av Evildan (4 februari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang