Sålt bil till skojare, skickat undertecknat reg-bevis. Går det att stoppa ägarbytet genom att begära nytt reg-bevis?

M001
3 februari 2018 · 11 Inlägg

När jag kom på att killen inte betalat, och förmodligen inte tänker betala, förstod jag att jag gjort en miss när jag skickade ett undertecknat reg-bevis till honom.
Jag gick då in på Transportstyrelsen och såg att om man begär ett nytt reg-bevis så blir det tidigare reg-beviset ogiltigt.

Tror ni det räcker för att stoppa ägarbytet?

zzr94092
3 februari 2018 · 4 385 Inlägg

Det nya regbeviset går till den nya ägaren

M001
3 februari 2018 · 11 Inlägg

zzr94092 skrev:
Det nya regbeviset går till den nya ägaren

Han är inte ägare än. Skickade till honom i torsdags och vet inte om han skickat in det än ens?

Senast redigerat av M001 (3 februari 2018)

Presidento Of World
3 februari 2018 · 3 324 Inlägg

M001 skrev:

zzr94092 skrev:
Det nya regbeviset går till den nya ägaren

Han är inte ägare än. Skickade till honom i torsdags och vet inte om han skickat in det än ens?

Varför skicka du den från början?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2018 · 17 465 Inlägg

Gå in här och se om bilen bytt ägare:

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Har den inte det kan du beställa ett nytt regbevis och det gamla är ogiltigt. Fast du måste hålla bilen försäkrad och kontakta polis. Ev. böter så som felparkering landar i ditt knä.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
3 februari 2018 ·

Varför gav du bort nyckel och bil utan pengar ?

Ring ts och fråga hur du ska göra.   De kanske har en lösning.  Annars ring polisen.

granadadr
3 februari 2018 · 7 286 Inlägg

håller tummar att du hinner,, men risken är endå att du får MKT problem ,,
som tidigare talan sagt p bot trängselskatt osv,,   du får 0 kr av försäkringsbolaget iom att han har nyckeln som DU har gett honom,,  som sagt hoppas du kan lösa detta,, jag hade ställt av skiten iaf,, hans problem om han åker dit

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 februari 2018 · 4 917 Inlägg

M001 skrev:
När jag kom på att killen inte betalat, och förmodligen inte tänker betala, förstod jag att jag gjort en miss när jag skickade ett undertecknat reg-bevis till honom.
Jag gick då in på Transportstyrelsen och såg att om man begär ett nytt reg-bevis så blir det tidigare reg-beviset ogiltigt.

Tror ni det räcker för att stoppa ägarbytet?

Vi skulle nog vilja läsa hur det gick till att bli lurad på pengarna!
Har den illvillige köparen kommit på ett nytt sätt för att blåsa folk eller var det bara du som gjorde en enkel miss?smile

Senast redigerat av insatsen (3 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M001
3 februari 2018 · 11 Inlägg

Det blir inte mer detaljer om hur missen gick till. Det är en person jag litat på och som varit anställd av mig. En f d officer.

M001
3 februari 2018 · 11 Inlägg

Jag är fortfarande ägare. Har kollat.

Poängen är att stoppa hans övertagande, vilket jag verkar ha lyckats med. Men trots allt inte helt säker på detta.

Muttley
3 februari 2018 ·

M001 skrev:
Jag är fortfarande ägare. Har kollat.

Poängen är att stoppa hans övertagande, vilket jag verkar ha lyckats med. Men trots allt inte helt säker på detta.

Om du beställt nytt reggbevis så är det bara att ringa vid öppettider och kontrollera saken.

Nu har du lärt dig att du inte litar på en jävel.  Hoppas de handlade om en löjlig summa pengar och att du får tillbaka bilen, för annars är du ganska körd om han väljer att parkera lite överallt.

Pinsamt med svensk militär som blåser folk.

panda666
3 februari 2018 · 4 250 Inlägg

M001 skrev:
När jag kom på att killen inte betalat, och förmodligen inte tänker betala, förstod jag att jag gjort en miss när jag skickade ett undertecknat reg-bevis till honom.
Jag gick då in på Transportstyrelsen och såg att om man begär ett nytt reg-bevis så blir det tidigare reg-beviset ogiltigt.

Tror ni det räcker för att stoppa ägarbytet?

^
oj väcker många frågetecken här nu, undrar hur fan allt hände, mycket intressant.

M001
3 februari 2018 · 11 Inlägg

Muttley skrev:

M001 skrev:
Jag är fortfarande ägare. Har kollat.

Poängen är att stoppa hans övertagande, vilket jag verkar ha lyckats med. Men trots allt inte helt säker på detta.

Om du beställt nytt reggbevis så är det bara att ringa vid öppettider och kontrollera saken.

Nu har du lärt dig att du inte litar på en jävel.  Hoppas de handlade om en löjlig summa pengar och att du får tillbaka bilen, för annars är du ganska körd om han väljer att parkera lite överallt.

Pinsamt med svensk militär som blåser folk.

Handlar om ca 100 lax och jag har har bra kontakter om han har betett sig illa med bilen, men vill helst inte använda mig av dem.

Muttley
3 februari 2018 ·

M001 skrev:

Muttley skrev:

M001 skrev:
Jag är fortfarande ägare. Har kollat.

Poängen är att stoppa hans övertagande, vilket jag verkar ha lyckats med. Men trots allt inte helt säker på detta.

Om du beställt nytt reggbevis så är det bara att ringa vid öppettider och kontrollera saken.

Nu har du lärt dig att du inte litar på en jävel.  Hoppas de handlade om en löjlig summa pengar och att du får tillbaka bilen, för annars är du ganska körd om han väljer att parkera lite överallt.

Pinsamt med svensk militär som blåser folk.

Handlar om ca 100 lax och jag har har bra kontakter om han har betett sig illa med bilen, men vill helst inte använda mig av dem.

Och du har god chans att få tillbaka den eller pengarna ? 

Kontakter som i killar med slagträn?   Vad kryptiskt allt här låter.

granadadr
3 februari 2018 · 7 286 Inlägg

ibland blir man lurad av dem man litar på mest,, av vänner/familj,, har hänt förr,, kommer att hända igen,, förstår ts litade på honom,, men det gör man LADRIG om,, lånade 15000:- för fick köpa min biltrailer i snabb affär,,  min polare krävde att den skulle stå på honom innan den var betald,, helt ok resonemang,, hann aldrig skrivas på honom,, hann få ihop pengarna innan regbes kom smile  tog ca 2 mån smile

M001
3 februari 2018 · 11 Inlägg

Muttley skrev:

M001 skrev:

Muttley skrev:

Om du beställt nytt reggbevis så är det bara att ringa vid öppettider och kontrollera saken.

Nu har du lärt dig att du inte litar på en jävel.  Hoppas de handlade om en löjlig summa pengar och att du får tillbaka bilen, för annars är du ganska körd om han väljer att parkera lite överallt.

Pinsamt med svensk militär som blåser folk.

Handlar om ca 100 lax och jag har har bra kontakter om han har betett sig illa med bilen, men vill helst inte använda mig av dem.

Och du har god chans att få tillbaka den eller pengarna ? 

Kontakter som i killar med slagträn?   Vad kryptiskt allt här låter.

Svara på topic eller lämna diskussionen är du snäll.

M001
3 februari 2018 · 11 Inlägg

Bekant till mig sa att det handlar om dataalgoritmer hos Transportstyrelsen. Att hinner man ansöka om ett nytt reg-bevis innan han skickat in överlåtelsen så går maskineriet på att det efterfrågats ett nytt reg-bevis av nuvarande ägaren (jag) och inte den underskrivna överlåtelsen.

Dvs han har inte en chans ...

Senast redigerat av M001 (3 februari 2018)

Evildan
3 februari 2018 ·

Edit pga TS agerande.

Senast redigerat av Evildan (4 februari 2018)

Soulman
3 februari 2018 · 1 271 Inlägg

M001 skrev:
Bekant till mig sa att det handlar om dataalgoritmer hos Transportstyrelsen. Att hinner man ansöka om ett nytt reg-bevis innan han skickat in överlåtelsen så går maskineriet på att det efterfrågats ett nytt reg-bevis av nuvarande ägaren (jag) och inte den underskrivna överlåtelsen.

Dvs han har inte en chans ...

Men varför gav du bort bilen och trodde köparen skulle betala senare?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
3 februari 2018 ·

M001 skrev:
Fortfarande inte svar på frågan? Och har jag isf gjort det?

Du fick ju svar på frågan.  Ägarbytet går inte genom.

Svar på andra frågan. Ja du har frivilligt gett bort bilen och skickat papper på den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang