Köpråd: BMW Bmw 120i 170hk m-sport

AlbinElund
4 februari 2018 · 21 Inlägg

Hej! Dags att skaffa en fräschare och modernare bil! Har en 740 nu som jag haft som första bil men jobbat lite nu och börjar samla ihop pengar och känner mig redo att köpa en nyare bil. Har fastnat för bmw. Eftersom jag inte har familj eller så så känns en kombi rätt onödigt just nu. Har kollat runt och blivit kör i 120d modellen. Är det något att rekommendera?  Tänkt årsmodell från 06-07 och m sport paket såklart smile
Blir en rätt grym uppgradering från en 740 med 116hk tongue

Utmarks-Loke
4 februari 2018 · 5 841 Inlägg

I rubriken skriver du 120i medan du senare skriver 120d. Skall du ha bensin eller diesel? Om du skall ha diesel så se till att problemen med kamkedjan är fixat, fast jag antar att alla motorer som överlevt till nu är uppgraderade

AlbinElund
4 februari 2018 · 21 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
I rubriken skriver du 120i medan du senare skriver 120d. Skall du ha bensin eller diesel? Om du skall ha diesel så se till att problemen med kamkedjan är fixat, fast jag antar att alla motorer som överlevt till nu är uppgraderade

bensin, råka skriva fel. ingen jävla diesel okej!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir inte billigare med en autobahnracer jämfört med din gamla häck, den saken är klar..
Men tar du skatt/service/reservdelsbiten i beaktande m a p din plånbok och att det efter 10-12 år dyker upp lite oförutsatta utgifter, så är det väl bara att slå till..

Senast redigerat av insatsen (5 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jokabsson
5 februari 2018 · 1 177 Inlägg

Jag gillar E87 för den sportiga körupplevelsen i ett väldesignat paket inifrån och ut. Skarp styrning, fin gasrespons, trevliga motorer, ombonad interiör och tillräcklig komfort.

Nackdelar?
- Litet baksäte, (dock aldrig något vi led av)
- Inte de mest driftsäkra bilarna enligt vissa.

Min 118d hade ej fungerande AC vid köptillfället. Det var inget jag kunde märka då, eftersom den köptes i minusgrader i januari månad. Fick byta kylarfläkten så hoppade ACn igång igen.
Glappande sensormatta i passagerarsätet som tänder airbaglampan är ett vanligare problem. Kör igång bilen och sätt dig i passagerarsätet och gunga fram och tillbaka för att se om du kan trigga den. Jag bytte aldrig sensormattan, utan levde med att airbaglampan tändes ibland när någon passagerare satte sig bredvid.
Hade inga andra problem med bilen under mina 14 månader. Bytte olja, filter, kullager.

Det är direktinsprut i E87 2008<, vilket betyder att bränslet inte når inspruts-ventilerna och de sotar således igen efter en tid. Det märker du om motorn saknar kraft eller om den rycker. Tror det var problem med bränslepumparna i början också, men de lär vara bytta där det behövdes vid det här laget.
Kom ihåg att lyssna efter skrammel vid motorn också, så inte kamkedjespännaren är dålig.

Lycka till!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
AlbinElund
5 februari 2018 · 21 Inlägg

Cracksoup skrev:
Jag gillar E87 för den sportiga körupplevelsen i ett väldesignat paket inifrån och ut. Skarp styrning, fin gasrespons, trevliga motorer, ombonad interiör och tillräcklig komfort.

Nackdelar?
- Litet baksäte, (dock aldrig något vi led av)
- Inte de mest driftsäkra bilarna enligt vissa.

Min 118d hade ej fungerande AC vid köptillfället. Det var inget jag kunde märka då, eftersom den köptes i minusgrader i januari månad. Fick byta kylarfläkten så hoppade ACn igång igen.
Glappande sensormatta i passagerarsätet som tänder airbaglampan är ett vanligare problem. Kör igång bilen och sätt dig i passagerarsätet och gunga fram och tillbaka för att se om du kan trigga den. Jag bytte aldrig sensormattan, utan levde med att airbaglampan tändes ibland när någon passagerare satte sig bredvid.
Hade inga andra problem med bilen under mina 14 månader. Bytte olja, filter, kullager.

Det är direktinsprut i E87 2008<, vilket betyder att bränslet inte når inspruts-ventilerna och de sotar således igen efter en tid. Det märker du om motorn saknar kraft eller om den rycker. Tror det var problem med bränslepumparna i början också, men de lär vara bytta där det behövdes vid det här laget.
Kom ihåg att lyssna efter skrammel vid motorn också, så inte kamkedjespännaren är dålig.

Lycka till!

Tack för bra svar smile Gillar att den inte är för stor och är nog bara jag och min tjej som kommer åka i den. Kommer troligtvis nästan aldrig ha någon i baksätet förutom väskor och annat kanske. Sen älskar jag den sportiga känslan och tycker dom är riktigt snygga. Blir nog att köpa en i vår eller till sommaren smile

Jokabsson
5 februari 2018 · 1 177 Inlägg

AlbinElund skrev:

Cracksoup skrev:
Jag gillar E87 för den sportiga körupplevelsen i ett väldesignat paket inifrån och ut. Skarp styrning, fin gasrespons, trevliga motorer, ombonad interiör och tillräcklig komfort.

Nackdelar?
- Litet baksäte, (dock aldrig något vi led av)
- Inte de mest driftsäkra bilarna enligt vissa.

Min 118d hade ej fungerande AC vid köptillfället. Det var inget jag kunde märka då, eftersom den köptes i minusgrader i januari månad. Fick byta kylarfläkten så hoppade ACn igång igen.
Glappande sensormatta i passagerarsätet som tänder airbaglampan är ett vanligare problem. Kör igång bilen och sätt dig i passagerarsätet och gunga fram och tillbaka för att se om du kan trigga den. Jag bytte aldrig sensormattan, utan levde med att airbaglampan tändes ibland när någon passagerare satte sig bredvid.
Hade inga andra problem med bilen under mina 14 månader. Bytte olja, filter, kullager.

Det är direktinsprut i E87 2008<, vilket betyder att bränslet inte når inspruts-ventilerna och de sotar således igen efter en tid. Det märker du om motorn saknar kraft eller om den rycker. Tror det var problem med bränslepumparna i början också, men de lär vara bytta där det behövdes vid det här laget.
Kom ihåg att lyssna efter skrammel vid motorn också, så inte kamkedjespännaren är dålig.

Lycka till!

Tack för bra svar smile Gillar att den inte är för stor och är nog bara jag och min tjej som kommer åka i den. Kommer troligtvis nästan aldrig ha någon i baksätet förutom väskor och annat kanske. Sen älskar jag den sportiga känslan och tycker dom är riktigt snygga. Blir nog att köpa en i vår eller till sommaren smile

Vi är också bara två, men skjutsade hela familjen en gång (5 pers i en E87) och det var trångt af, men det gick!

Bra att du planerar framåt och inte har bråttom. Rekommenderar att sätta igång notifikation från blocketappen så du blir underrättad sekunden en bil med dina krav dyker upp. En BMW till bra pris är nämligen väldigt åtråvärda. Är du ny på BMW så rekommenderar dig även att läsa på autopower.se och babybmw och diverse 1-serie forum för att skaffa dig en så klar bild som möjligt av vad det är för bil du ger dig in i smile
Om du har tid och intresse vill säga.

Senast redigerat av Cracksoup (5 februari 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang