Köpråd familjebil runt 300k

oprey
7 februari 2018 · 1 Inlägg

Hej,  har tittat runt lite på internet och även dragit till vissa bilhandlare och kännt på några av bilarna men är inte helt säker på hur jag ska ta mig väga till. Jag har tänkt på fyra bilar och har eliminerat bort en pga av motorn, Kia optima 1.7 crdi 141hk, känns som att bilen kommer vara jävligt trög även om bilen har bra med standard kit.

Jag tänker använda bilen till att resa utomlands ganska ofta, och här pratar vi om runt 2500-3000km resor, så komfort är väldigt viktigt men bilen ska helst inte vara allt för trög och törstig. Jag har bestämt mig för att köpa en diesel och det här är alternativen jag har tänkt på:

Mazda CX-5 2.2 DE OPTIMUM 175hk
Volkswagen Passat 2017 Alltrack eller sedan 2.0 tdi 190hk med safe tech paket, executive paket samt lite mer.
Peugeot 3008 Allure 1.6 hdi
Kia Optima 1.7 crdi - en aning trög..

Jag tänker mest på Mazda CX-5 eftersom den är så snygg och har bra med utrustning,  det som jag blir tveksam är priset och att den inte har android auto / apple carplay.

Passaten är bra på det mesta men blir ungefär samma pris som cx-5.
Peugeot 3008 har bra tech men stolarna i baksätet var en aning obekväm och vet inte hur pass mycket man kan lita på Peugeot..

TLDR; familjebil för 300k, mazda cx-5 2.2 optimum eller VW passat 2017 eller Peugeot 3008 allure 1.6 hdi.

amazinjoey
7 februari 2018 · 1 139 Inlägg

Opel Insignia är väldigt mycket bil för pengarna!

jaka54
7 februari 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag håller med dig om att ska man åka långt så ska man åka bekvämt ooch tyst!
Och då finns bara dessa märken.
Audi A6 Avant!
BMW 5 serien, naturligtvis kombi.
Mercedes  S eller C klass  naturligtvis kombi.
Volvo V90 eller XC 90

Jag skulle aldrig ens fundera på en KIA, Hyndai, Mazda, Peugeut, Renault ,Citroen.

caromania Forummoderator
7 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Det där med buller och bekvämlighet är ju högst individuellt. Jag har hört folk klaga mycket på Passaterna och att de är bullriga, medan andra säger att de är bekväma och fina. A6 och BMV 500 är tysta och fina bilar men skräckexempel på verkstadsnotor poppar ju upp ibland så den terrängen bör ju sonderas.
Känna, klämma och provköra mycket är väl rådet kring de andra du nämner. Kia bygger ju erkänt bra bilar som säkert är tystare och mer bekväma än många andra. Det är upp till den enskilde att testa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
7 februari 2018 · 4 250 Inlägg

Säger också att A6/bmw 5/ merca C-E klass men som förre herre påpeka så är jag också rätt för en fetare nota som är mycket möjlig in i framtiden. Stora notor vi snackar om, motor-låda-turbo ja vad som helst. Börjar tycka om v90 mer o mer den börjar *grow on me* tycker dom är fina och har provkört ett par, snygga bilar. Kanske mazda och kia inte är så dumma när dom endå ger ganska långa garantier, har inte mazda 10 års garanti nu?

xXSammy
7 februari 2018 · 6 570 Inlägg

Vad tror du om Ford Mondeo?

De/Dem
Muttley
7 februari 2018 ·

Om de inte har gjort något åt passaten så är den burkig, plåtig.  Hårda säten och stela.

De bilar jag testat som är helt perfekt enligt mig för långresor.

Renault megane, mycket utrustning  (talisman är mycket bättre säger de som provat)
Kia ceed, satt jag förbannat bra i.  Rejäl inredning var mitt intryck.
Sen gillade jag auris, mycket utrustning där med. Och jag satt väldigt bra i den.

Provade för ett par år sedan en Hyundai I40,  lite halvburkig i känslan. Men den var med premium paket och otroligt mycket utrustning för priset. 

Absolut inga fel på kia, peugeot, renault eller liknande idag.

granadadr
7 februari 2018 · 7 289 Inlägg

xXSammy skrev:
Vad tror du om Ford Mondeo?

håller med,  en mkt bekväm bil smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Presidento Of World
7 februari 2018 · 3 329 Inlägg

Prova Insignia spec den nya! Du blir inte besviken

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Insignia Business Sports Tourer 2.0 CDTI http://www.blocket.se/vi/75809239.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang