Jämför Fordonsskatt

Golf2_90
11 februari 2018 · 58 Inlägg

Hej
Vad exakt påverkar kostnaden ?

Hade en 2004 cadillac med v8.
Den kostade 3000/år

Mercedes S klassen med v6a från samma period som jag har nu . Väger mindre och svagare motor. Endå ska den va 3780/ år.

Detta är ju helt absurt?

spillolja
11 februari 2018 · 4 025 Inlägg

Oj det kan nog vara många parametrar som avgör

mina bilar:
VW Golf 2009 : 1086:- år
Renault 5 1990:  1129:- år  trots svagare motor och lägre vikt  ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Golf2_90
11 februari 2018 · 58 Inlägg

spillolja skrev:
Oj det kan nog vara många parametrar som avgör

mina bilar:
VW Golf 2009 : 1086:- år
Renault 5 1990:  1129:- år  trots svagare motor och lägre vikt  ?

Okej men nu jämförde jag 2 bilar från samma årtal. Inte super nya.

Evildan
11 februari 2018 ·

Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

För personbilar som inte ingår i någon av dessa två grupper beräknas skatten i stället utifrån vikt.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … s-storlek/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2018 · 13 742 Inlägg

Fördelen med s klassen är att skatten blir delad så det svider inte lika mycket när staten rövk***ar dig på skatten  även om den är högre eftersom det blir mindre del när den ska betalas

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
11 februari 2018 · 4 025 Inlägg

Inte nog att man betala skatt vid tankning så staten får och blir över utan ska även betala skatt om kärran står stilla

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
11 februari 2018 ·

Growe skrev:
Fördelen med s klassen är att skatten blir delad så det svider inte lika mycket när staten rövk***ar dig på skatten  även om den är högre eftersom det blir mindre del när den ska betalas

spillolja skrev:
Inte nog att man betala skatt vid tankning så staten får och blir över utan ska även betala skatt om kärran står stilla

Här mina herrar är läget där individen kan göra ett aktivt val för att minska sina utgifter. En (ospecifierad modell) som förbrukar från 0.0l/100km eller 2.1l/100km alt 3.6l/100km beroende på energipåfyllning samt är skattebefriad i 5 år. Sedan betalar ägaren 360kr/år vilket är förhållandevis 18% i registreringshållningsavgift, vilken jag anser borde vara 10% av vägtrafikskatten för samtliga fordon.

spillolja
11 februari 2018 · 4 025 Inlägg

360:- är lagom avgift för alla fordon som är påställda som inte är eldrivna, man betalar för vägslitaget för varje liter man tankar

lagom årsavgift för eldrivna fordon borde vara 3600:- Kr som dessa ägare får vara med och betala dom åsså för vägslitaget 

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2018 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:
Fördelen med s klassen är att skatten blir delad så det svider inte lika mycket när staten rövk***ar dig på skatten  även om den är högre eftersom det blir mindre del när den ska betalas

spillolja skrev:
Inte nog att man betala skatt vid tankning så staten får och blir över utan ska även betala skatt om kärran står stilla

Här mina herrar är läget där individen kan göra ett aktivt val för att minska sina utgifter. En (ospecifierad modell) som förbrukar från 0.0l/100km eller 2.1l/100km alt 3.6l/100km beroende på energipåfyllning samt är skattebefriad i 5 år. Sedan betalar ägaren 360kr/år vilket är förhållandevis 18% i registreringshållningsavgift, vilken jag anser borde vara 10% av vägtrafikskatten för samtliga fordon.

lättast är att åka avställt och slanga diesel från brandbilar för då får man tillbaka av staten smile


men när man pratar om den typen av bilar så lär ju inte bränsleförbrukningen inte heller skatten vara ett problem. Egentligen borde inte ens frågan vara uppe eftersom den typen av bilar inte riktigt hör hemma hos snåla människor. eftersom dom kommer kosta så inåthelvete att hålla liv i.. bara bensinförbrukningen betalar månadskostnaden att köpa en Tesla på avbetalning  ;-) sen ska man laga den 2gånger i månaden därtill skatten och försäkringen

Senast redigerat av Growe (11 februari 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2018 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:
360:- är lagom avgift för alla fordon som är påställda som inte är eldrivna, man betalar för vägslitaget för varje liter man tankar

lagom årsavgift för eldrivna fordon borde vara 3600:- Kr som dessa ägare får vara med och betala dom åsså för vägslitaget 

smile

ligger lite i tankesättet..   Men nu handlar allt om att krama ut så mycket skatt som bara går. 
det bästa av allt att efter deras jävla skatter så lägger dom momsen utan på det... så man betalar skatt på skatten sen lägger vi på lite skatt igen.


tror vi kommer få se rätt stora förändringar av beskattningen av elbilar.  dom kommer lägga på en massa miljöavgifter när dessa bilar tas till Sverige och sen kommer man få betala milskatt.  och förmåns beskatta då det verkar vara gratis att tanka el över allt..     det sistnämnda lär inte dröja när  blodsugarna på skatteverket vaknar till liv.          Man önskar att alla miljötomtar förstog att man inte kan straffa folk till bilbyte..  jag köper inte nyare bil än vad jag har råd att betala.  och kan liksom inte trolla fram pengar till en ny elbil.   spelar ingen roll om jag säljer båda ungarna hunden och kärringen så får jag inte fram dom pengarna.

om åtminstånde pengarna som man betalar i skatt på fordonen gick till fordonen och forskning på att göra saker och ting bättre skulle det vara en sak men pengarna försvinner i politikernas löneökningar och en massa utbetlaningar till vinster i offentliga välfärder.  som inte ger ett skit tillbaka.    Allt verkar gå ut på att om man har pengar nog så kan man köpa sig fri från allt.   även utsläpp och annat medans dom som inte har utrymmet sitter i skiten hur dom än gör..  i slutänden kommer folk inte att ha råd att åka till jobbet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
11 februari 2018 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:
Fördelen med s klassen är att skatten blir delad så det svider inte lika mycket när staten rövk***ar dig på skatten  även om den är högre eftersom det blir mindre del när den ska betalas

spillolja skrev:
Inte nog att man betala skatt vid tankning så staten får och blir över utan ska även betala skatt om kärran står stilla

Här mina herrar är läget där individen kan göra ett aktivt val för att minska sina utgifter. En (ospecifierad modell) som förbrukar från 0.0l/100km eller 2.1l/100km alt 3.6l/100km beroende på energipåfyllning samt är skattebefriad i 5 år. Sedan betalar ägaren 360kr/år vilket är förhållandevis 18% i registreringshållningsavgift, vilken jag anser borde vara 10% av vägtrafikskatten för samtliga fordon.

lättast är att åka avställt och slanga diesel från brandbilar för då får man tillbaka av staten smile


men när man pratar om den typen av bilar så lär ju inte bränsleför brukningen inte heller skatten vara ett problem. Egentligen borde inte ens frågan vara uppe eftersom den typen av bilar inte riktigt hör hemma hos snåla människor. eftersom dom kommer kosta så inåthelvete att hålla liv i.. bara bensinförbrukningen betalar månadkostnaden att köpa en Tesla på avbetalaning  ;-) sen ska man laga den 2gånger i månaden därtill skatten och försäkringen

Instämmer, förutom slangningen från brandbilar då dom är inlåsta. wink
Det är lite som att köpa sig en spritt ny dieselbil, köra under 1000mil på ett år och sedan gnälla över att skatten är runt 4000kr. Det går att göra ett aktivt energismart val i stället anser jag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2018 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:
Fördelen med s klassen är att skatten blir delad så det svider inte lika mycket när staten rövk***ar dig på skatten  även om den är högre eftersom det blir mindre del när den ska betalas

Här mina herrar är läget där individen kan göra ett aktivt val för att minska sina utgifter. En (ospecifierad modell) som förbrukar från 0.0l/100km eller 2.1l/100km alt 3.6l/100km beroende på energipåfyllning samt är skattebefriad i 5 år. Sedan betalar ägaren 360kr/år vilket är förhållandevis 18% i registreringshållningsavgift, vilken jag anser borde vara 10% av vägtrafikskatten för samtliga fordon.

lättast är att åka avställt och slanga diesel från brandbilar för då får man tillbaka av staten smile


men när man pratar om den typen av bilar så lär ju inte bränsleför brukningen inte heller skatten vara ett problem. Egentligen borde inte ens frågan vara uppe eftersom den typen av bilar inte riktigt hör hemma hos snåla människor. eftersom dom kommer kosta så inåthelvete att hålla liv i.. bara bensinförbrukningen betalar månadkostnaden att köpa en Tesla på avbetalaning  ;-) sen ska man laga den 2gånger i månaden därtill skatten och försäkringen

Instämmer, förutom slangningen från brandbilar då dom är inlåsta. wink
Det är lite som att köpa sig en spritt ny dieselbil, köra under 1000mil på ett år och sedan gnälla över att skatten är runt 4000kr. Det går att göra ett aktivt energismart val i stället anser jag.

ja det är som livet över skatteökningen på stora tunga bilar som ska göra det väldigt dyrt att äga en bil som släpper ut mycket dom första 3åren..  det är inte mer än rätt.. där tar man skatten på rätt ställe.   men att höja skatten på gamla bilar leder knappast till något bra. 

Diesel hypen i sverige har lett till att väldigt många valde diesel på helt fel sätt..     Nora kommun är ett levande exempel på hur korkad vissa är.. dom köper nya hemtjänst bilar  ett antal dieselbilar i en liten håla  bilarna är iskalla hela tiden.  dom når liksom aldrig arbetstempratur.   och just i Nora är det extremt mycket dieselbilar och dom mesta bilarna rulla max 1mil varje gång dom startas.    försäljare som säljer dieselbilar till den typen av körningar borde låsas in.. borde vara straffbart.     rätt bil på rätt ställe.    betalar ju 3.600kr i skatt på våran 407:A men det är en diesel men den är avställd av den enkla anledningen att vi tjänar mer på att köra våra små skitbilar som går på bensin istället    eftersom min sambo ska jobba minst 1år till här där vi bor även om hon är anställd 7mil bort så är det inte lönsamt att åka diesel med så hög skatt.   Så nu blir det bilbyte.. så den ska säljas och sen får det bli en Polo diesel istället  där skatten ligger på 1100kr istället  lika mycket som våra bensinbilar från 1999.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
11 februari 2018 · 4 025 Inlägg

Tar man en direktinsprutad bensin så är skillnaden i förbrukning liten,
sedan kanske den som tex. driver en mindre grävfirma  behöver en rejäl pickup och en stor släpvgan att köra sin minigrävare med straffas med höga skatter vilket isig är företagsfientligt.

här är en youtube-film som redogör nackelarna med en personbilsdiesel vs. bensindriven dito.
https://youtu.be/pZLX8YGyGc8

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Low
11 februari 2018 · 3 312 Inlägg

Saab 93 spcombi 2.0t - 06a 175hk totalvikt 2060kg - skatt 2978kr
Blandad körning 0.95l mil.

Cheva g20 van 1989 305 v8 175hk totalvikt 3010kg - skatt 3713kr ( sista nästa år )
Blandad körning 1.5L mil.
Inga avgaskrav.

Kör totalt 300-500 mil / år per bil.

Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2018 · 26 149 Inlägg

Och så lugnar vi ner oss lite om politiken tycker jag. Finns många åsikter om ämnet, men det finns bättre sajter för det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2018 · 14 056 Inlägg

Low skrev:
Saab 93 spcombi 2.0t - 06a 175hk totalvikt 2060kg - skatt 2978kr
Blandad körning 0.95l mil.

Cheva g20 van 1989 305 v8 175hk totalvikt 3010kg - skatt 3713kr ( sista nästa år )
Blandad körning 1.5L mil.
Inga avgaskrav.

Kör totalt 300-500 mil / år per bil.

Näe, det är väl sista skatten i år, nästa år är den skattefri.
Min -88 hade sista skatten förra året, skattefri i år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
11 februari 2018 ·

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Saab 93 spcombi 2.0t - 06a 175hk totalvikt 2060kg - skatt 2978kr
Blandad körning 0.95l mil.

Cheva g20 van 1989 305 v8 175hk totalvikt 3010kg - skatt 3713kr ( sista nästa år )
Blandad körning 1.5L mil.
Inga avgaskrav.

Kör totalt 300-500 mil / år per bil.

Näe, det är väl sista skatten i år, nästa år är den skattefri.
Min -88 hade sista skatten förra året, skattefri i år.

/Benny

Det är även skillnad, för sakens skull, vilken vikt som and vänds att beräkna vägtrafikskatten. Personbilar beräknas med tjänstevikten och LB på totalvikten.
Jaginstämmer med Benny gällande när sista skatten ska vara betald. En -88 blir liksssm skattebefriad från och med 2018, alltså upphörde skatteplikten vid årets slut på Bennys ssuB-llunK.

Low
11 februari 2018 · 3 312 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Saab 93 spcombi 2.0t - 06a 175hk totalvikt 2060kg - skatt 2978kr
Blandad körning 0.95l mil.

Cheva g20 van 1989 305 v8 175hk totalvikt 3010kg - skatt 3713kr ( sista nästa år )
Blandad körning 1.5L mil.
Inga avgaskrav.

Kör totalt 300-500 mil / år per bil.

Näe, det är väl sista skatten i år, nästa år är den skattefri.
Min -88 hade sista skatten förra året, skattefri i år.

/Benny

Oj då alltid trott att man ska betala sista året också men det är ju kanoner det!:-D

spillolja
11 februari 2018 · 4 025 Inlägg

Renaulten jag har är just en 90:a
så den blir skattebefriad  2020, det är 2 inbetalningar kvar, Aug 2018
samt Aug 2019 men endats för 5 månader

om jag besiktigar bilen i höst 1 okt. eller senare och den inte behöver ombesiktigas så får jag köra 24 månader innan nästa besiktning om jag förstår det hela rätt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
11 februari 2018 ·

Betalar ca 1340 kr per år för min megane 1.5 dci.  Det rör mig inte i ryggen om de skulle höja den med 2000 kr eller för den delen 3000 kr per år.  Den spar ändå in enorma pengar jämfört med om jag skulle haft en bil som drar 0.8 och uppåt.

Men ska inte ha kvar den så länge till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang