Volkswagen Vento 1996 lekmans problem

Axelron
17 februari 2018 · 6 Inlägg

Hej,

Eftersom jag är väldigt kass på bilar generellt tänkte jag att jag vänder mig hit för att få hjälp eller vägledning hur jag ska ta mig  till väga.

Fick SMS utav frugan i veckan att "bromsarna slutat fungera" när hon var ute & körde. Kollade på det lite snabbt idag & som ni ser på bilderna nedan så står vänster bakdäck på sniskan.

Lyfte upp bilen & såg snabbt att något saknas (ser ut som någon typ utav bussning i mina ögon).

Hade uppskattat hjälp att felsöka om detta orsakar problemet eller hur jag ska gå vidare härnäst. Vågar ej köra bilen till någon verkstad & den är för skruttig för att det ska vara värt att betala bärgning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227279/227279-9710bdbe50e5298ec96746ccdf42789b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227279/227279-6cd1b54203a227027237df489748372d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227279/227279-458abb5f8473990ebf748f877fd9d521.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 februari 2018 · 13 742 Inlägg

vet tusan vad det runda är på högersidan aldrig något jag sätt på någon vw bil med samma "typ" av bakaxel.. därimot så lutningen på hjulet är ju ett stort problem.  skulle börja med att kolla att verkligen hjulagret är helt på den sidan..    om jag gissar vilt är den runda gummit bara någon vibrationsstoppare av något slag. men hade ingen sån på någon av sidorna på min gamla vento.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Axelron
17 februari 2018 · 6 Inlägg

Growe skrev:
vet tusan vad det runda är på högersidan aldrig något jag sätt på någon vw bil med samma "typ" av bakaxel.. därimot så lutningen på hjulet är ju ett stort problem.  skulle börja med att kolla att verkligen hjulagret är helt på den sidan..    om jag gissar vilt är den runda gummit bara någon vibrationsstoppare av något slag. men hade ingen sån på någon av sidorna på min gamla vento.

Tack för svaret.

Mina kunskaper är som sagt = noll men jag får försöka lossa däcket på nytt imorgon. Bultarna satt stenhårt & däcket roterade när jag använde fälgkorset.

Vad ska jag kolla efter?

SportPilot Ubåtsingenjör
17 februari 2018 · 7 229 Inlägg

Axelron skrev:

Growe skrev:
vet tusan vad det runda är på högersidan aldrig något jag sätt på någon vw bil med samma "typ" av bakaxel.. därimot så lutningen på hjulet är ju ett stort problem.  skulle börja med att kolla att verkligen hjulagret är helt på den sidan..    om jag gissar vilt är den runda gummit bara någon vibrationsstoppare av något slag. men hade ingen sån på någon av sidorna på min gamla vento.

Tack för svaret.

Mina kunskaper är som sagt = noll men jag får försöka lossa däcket på nytt imorgon. Bultarna satt stenhårt & däcket roterade när jag använde fälgkorset.

Vad ska jag kolla efter?

ett tips är att lossa skruvarna ett varv innan du hissar upp bilen med domkraften

men innan du gör det så lyft upp bilen med hjulet monterat som du gjort, sen sätter du en hand på ovansidan av hjulet och en på undersidan och försöker vicka lite på hjulet, rör det sig så är ditt hjullager dåligt.

vet inte riktigt vad du menar skulle saknas, kan vara att jag missar det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jaka54
17 februari 2018 · 5 729 Inlägg

Hej!
Jag ser ingen fjäder..!

Muttley
17 februari 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Jag ser ingen fjäder..!

Jag tänkte, sitter inte fjädern längre in under bilen?

Är bilden på hjulet taget efter den var upplyft?

Axelron
17 februari 2018 · 6 Inlägg

Muttley skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Jag ser ingen fjäder..!

Jag tänkte, sitter inte fjädern längre in under bilen?

Är bilden på hjulet taget efter den var upplyft?

Hej,

Stämmer bra att bilden är tagen när bilen är upplyft, du kan skymta domkraften bakom.

Axelron
17 februari 2018 · 6 Inlägg

SportPilot skrev:

Axelron skrev:

Growe skrev:
vet tusan vad det runda är på högersidan aldrig något jag sätt på någon vw bil med samma "typ" av bakaxel.. därimot så lutningen på hjulet är ju ett stort problem.  skulle börja med att kolla att verkligen hjulagret är helt på den sidan..    om jag gissar vilt är den runda gummit bara någon vibrationsstoppare av något slag. men hade ingen sån på någon av sidorna på min gamla vento.

Tack för svaret.

Mina kunskaper är som sagt = noll men jag får försöka lossa däcket på nytt imorgon. Bultarna satt stenhårt & däcket roterade när jag använde fälgkorset.

Vad ska jag kolla efter?

ett tips är att lossa skruvarna ett varv innan du hissar upp bilen med domkraften

men innan du gör det så lyft upp bilen med hjulet monterat som du gjort, sen sätter du en hand på ovansidan av hjulet och en på undersidan och försöker vicka lite på hjulet, rör det sig så är ditt hjullager dåligt.

vet inte riktigt vad du menar skulle saknas, kan vara att jag missar det

Tack för tipset. Kladdade lite på bilden för att du ska se vad jag menar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227279/227279-e74d2b8d5c19f2f12a69112f2792e3e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227279/227279-ced09674eb7c6e5c55d195587789eb36.jpg

zzr94092
17 februari 2018 · 4 388 Inlägg

Klart att du inte kan se någon fjäder på bilderna, är ju fjäderben på bilen...

Muttley
17 februari 2018 ·

Axelron skrev:

Muttley skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Jag ser ingen fjäder..!

Jag tänkte, sitter inte fjädern längre in under bilen?

Är bilden på hjulet taget efter den var upplyft?

Hej,

Stämmer bra att bilden är tagen när bilen är upplyft, du kan skymta domkraften bakom.

Absolut, dock menade jag sista bilden där bilen står på marken. Har bilen varit upplyft?  Eller såg du att vinkeln på hjulet var så innan du lyfte i den ?

Muttley
17 februari 2018 ·

zzr94092 skrev:
Klart att du inte kan se någon fjäder på bilderna, är ju fjäderben på bilen...

Bak?   Nu vet ju inte jag hur venton ser ut bak.   Men om där är fjäderben bör ju någon liknande synas någonstans på bilen https://www.google.se/search?q=fj%C3%A4 … mp;bih=662

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 februari 2018 · 13 742 Inlägg

Fjädern är inte problemet oavsett men den sitter lite längre upp på stöydåmparen jag tror att hjullagret är dåligt och det påverkar känslan i bromsen väldigt mycket

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
17 februari 2018 · 4 388 Inlägg

Det är en typ av "fjäderben" bak på jetta.vento.golf tills gen.4 kom

Axelron
17 februari 2018 · 6 Inlägg

Muttley skrev:

Axelron skrev:

Muttley skrev:
Jag tänkte, sitter inte fjädern längre in under bilen?

Är bilden på hjulet taget efter den var upplyft?

Hej,

Stämmer bra att bilden är tagen när bilen är upplyft, du kan skymta domkraften bakom.

Absolut, dock menade jag sista bilden där bilen står på marken. Har bilen varit upplyft?  Eller såg du att vinkeln på hjulet var så innan du lyfte i den ?

Bilen hade varit upplyft då, men den såg exakt likadan ut innan jag lyfte upp den. Det var pga vinkeln på däcket som gjorde att jag började felsökningen just där.

Senast redigerat av Axelron (17 februari 2018)

Axelron
17 februari 2018 · 6 Inlägg

Growe skrev:
Fjädern är inte problemet oavsett men den sitter lite längre upp på stöydåmparen jag tror att hjullagret är dåligt och det påverkar känslan i bromsen väldigt mycket

Helt rätt, fjädern sitter högre upp vilket man inte ser på bilderna. Ska ut i snön imorgon & fortsätta felsökningen smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang