[Köpråd] Trim/etanolkonvertering Lancer Ralliart 2010

Mr_B
21 februari 2018 · 330 Inlägg

Jag har fått vissa krav, och önskemål från den som blir ansvarig för ny mjukvara i min Ralliart. (Mitsubishi lancer sportback 2010)
Det ska visst vara ID 1050 injectorer, Walbro pump, 3 vägs boost solenoid, etanol-sensor, och bredbands syresensor.

Jag tänkte att om jag uppfyller önskemålen som om de vore krav, så blir han säkert nöjd. Men...
Vem fan säljer Injector Dynamics injectorer till rätt pris i EU? Någon som vet var man ska handla dem, så att säga? Jag har ju inget emot att shoppa dem här hemma, men är det en vettig besparing att göra, så inom EU.

Pump. Tydligen ska GSS342, eller  GSS341 vara rätt. Hur listar man ut vilken som ÄR rätt? Och, vad är rätt ställe att köpa en sådan från? (JapTuning har dem, men inga kommentarer på om de passar mitt åk, och jag har ingen aning om hur rätt priserna är)

När det gäller 3-vägs boost solenoid, etanolsensor, och bredbands 02 sensor vet jag inte ens var jag ska börja leta efter. Tips?

Senast redigerat av Mr_B (21 februari 2018)

Janneutanb
21 februari 2018 · 7 271 Inlägg

En bränslepump brukar vara en universell produkt.
ID vettefan vilka som säljer i Sverige men finns gott om lokala alternativ. Dock kanske han har en färdig programvara för just 1050 spridare.
Fast har han det kan jag tycka att han vet var dom säljs ifall han nu utvecklat mappen själv....

Ventilen är nog en vanlig 3 vägs Mac ventil. Finns hos alla trimfirmor. Samma gäller bredbandslambda, finns överallt .
Etanolgivare finns också hos dom allra flesta.
Maxxtuning är ett exempel som kan nog sälja allt. Samma med japtuning som du pratat med.
Även pbz, ppf etc etc

Mr_B
21 februari 2018 · 330 Inlägg

Han har en basmapp för 1050x, det är väl lite det som gör det. Han har stenkoll på var det går att köpa dem med... Men han är inte här, så det hjälper mig inte så mycket. Jag tänkte försöka plocka dem inom EU om inte rent av inom Sverige.

Det värsta är att jag VET att jag har sett spridarna i någon webshopp, men återförsäljaren finns inte listad på ID's hemsida, så jag hittar inte webshoppen igen...

Senast redigerat av Mr_B (21 februari 2018)

Janneutanb
21 februari 2018 · 7 271 Inlägg

http://shengineering.se/startsida
Dessa ska tydligen sälja ID.
Annars kan du höra med bjp race om han får tag i dom.

Mr_B
21 februari 2018 · 330 Inlägg

Nice. Tack ska ni ha. Det var "nog" på motor nord jag har sett dem tidigare.

Några tips på hur man listar ut vilken pump som är rätt, utan att plocka ut den som sitter där i dagsläget?

3 vägs mac ventil sa mig inte mycket mer än vad jag "visste" sedan tidigare, och jag hittar dem inte i någon av de ovan nämnda webshopparna. Huvudproblemet är säkert inte att de inte finns, utan att jag inte vet vad jag letar efter. Så här någonting ska det tydligen se ut:
https://www.oakos.com/Merchant2/graphics/00000001/GS-057001-C.jpg

Bredbands o2 sensor... Är det "bredbandslambda" som menas då? Den återfinns i det flesta webshoppar. Vad behövs för att montera fanskapet? Ett hål i röret efter turbon, och en påsvetsad mutter av något slag? Eller ska man förvänta sig att det finns en "icke" bredbands på fordonet redan som går att byta, lite enkelt?

bjp race var nog ett rätt bra tips. Han har etanolsensorn, iofs tycker jag den är tokdyr, men det hör kanske till, men kanske viktigare, han säljer annat från ID, så han borde kunna få hem injektorerna. Tack.

Janneutanb
21 februari 2018 · 7 271 Inlägg

Soppapumpen är oftast bara en anslutning neråt och en uppåt. I vissa fall sitter sugfiltret direkt på pumpen.
Men rent generellt är dom likadana.

Har inte rört den aktuella bilen så vågar inte lova högt och heligt att en viss passar direkt.

http://www.bjprace.se/index.php?route=p … ath=73_127
Där har du ventilen. 3 vägs Mac ventil.
Om inte han menar en modellspecifik men då bör han ha nämnt den vid namn.

http://www.bjprace.se/index.php?route=p … ath=106_98
Där har du bredbandslambda.
Antar att du kör original styrsystem då BÖR man kunna ta bort original lambda, skruva i BBL och sedan har dom flesta en eller två utgångar varav du kopplar en utgång till original lambda kabeln och ställer att den fungerar som en vanlig smalbandslambda mot styrsystemet.
Samtidigt visar mätaren bredbandsvärdet.

I annat fall om du vill/måste ha original lambda kvar svetsar du på en till lambdamutter på avgassystemet helt enkelt.

Mr_B
21 februari 2018 · 330 Inlägg

Nå, bredbands O2 verkar vara lambda i alla fall, så har jag kommit så långt. Man lär så länge man lever.
I nuläget vet jag inte om jag behöver både och, eller om jag kan byta från det ena till det andra, och, det verkar som om jag behöver en rätt dyr mätare i kombination med sensorn. Är det möjligen något man kan låna / hyra av någon i ett par veckor när det blir aktuellt? Speciellt om bilen bara ska ha original lambda när det hela är avslutat, det är inte som om det kommer monteras några extra mätare permanent i fordonet.

Angående pump. så här ser det ut:


(vitsen var att klippet skulle starta runt 5 minuters strecket, men det verkar inte fungera...)

Tydligen finns det pumpar som passar rakt in, och andra, som inte gör det. Exakt vad det innebär är... oklart.


Du ska ha ett stort jävla tack för all din tid.

Janneutanb
21 februari 2018 · 7 271 Inlägg

Ja ska ni bara använda lambdan vid mappning måste det vara betydligt enklare att låna en.
Finns även såna man sätter i utblåset dock vet jag inte hur noggrant det blir, kanske fungerar ypperligt om avgassystemet är tätt hela vägen ?
Vet man inte vad lambdan ska visa finns ingen mening att ha en sådan mätare monterad hela tiden heller.

Gss341 och 342 är exakt samma pump förutom att anslutningarna sitter lite olika på dom.
Enligt en snabb Google verkar 342 vara den som säljs till Lancer.

Mr_B
22 februari 2018 · 330 Inlägg

Frågan blir ju närmast om det finns någon i Helsingborgstrakten som har ett kitt att låna ut, mot rimlig ersättning. Måste rimligtvis fortfarande få plockat av röret efter turbon och svetsat en sådan där mutter på röret (samt gjort ett hål, så klart) men det finns gott om tid...
I värsta fall får jag shoppa ett kit, och sälja det vidare / hyra ut det själv, framöver. Nåja. I morgon, när jag kan se rakt, ska jag gå igenom tråden igen, men jag tror du har styrt upp det mesta?

Tack för all hjälp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang