Vill uppmärksamma på vad ett"lockpris"på bil,i detta fall på blocket kan leda till..hittade en europeisk tillverkad GM CAB på blocket för några år sen,bilen hade dock några tekniska brister,(bla.cabben var urfunktion och el stolen fram funka heller inte),bilen hade tidigare varit i USA,men hade nu inreggats till Sverige med svenska brickor på.Kan skylla mig själv att jag inte direkt kollade Vin(chassinumret), gentemot den statliga USA Bilregistret (motsvarande vårt carfax),det är gratis,finns på nätet och då skulle jag direkt fått upplysning om att bilen varit med om en ordentlig smäll i Dallas 2007,då bla.krockkuddarna lösts ut... Anyway,snabb affär blev det efter en kort runda runt kvarteret där säljaren hade sin firma,han hade dock brådis och(säkerligen medvetet),fick därför till
ett hastigare avslut på affären,än vad jag tänkt mig..Efter fått hem bilen så prova jag signalhornet,och den fungerade inte,inte heller nån utav rattens fjärrkontroller funka märkte jag då.In med bilen på verkstad,vad som då framkom var att:någon airbag fanns inte alls i bilen och dom hade mixtrat med elektroniken på så sätt att dom istället hade monterat ett ändmotstånd till airbag lampan som gjorde att det till synes var helt intakt säkerhet på airbagen. Vidare så framkom det att HELA instrumentpanelen var utbytt till en motsvarande,men med icke airbag på passagerarsidan,läser man mitt aktuella registerutdraget för bilen så skall min ha airbag på båda sidorna,men så är icke fallet alltså.. slutligen kom verkstaden fram till att bilen är egentligen 2 HELT ANDRA bilar,som tydligen har plockats ihop till nuvarande, bakdelen var från en grön, motsvarande bil,och framänden från en röd..vart den svarta bilen jag egentligen köpt tog vägen får man väl aldrig svar på,men antagligen var det en sån crasch att ingenting fanns att rädda från den ursprungliga.Jag har nu efter mycket strul fått tag i en styrenhet till airbagen,så det finns på fungerande airbag på förarsidan,och visst har detta blivit en dyrköpt erfarenhet hur det kan gå till.Ett tips och lärdom jag åtminstone lärt mig är att kolla carfax historia/"billigt och bra" sällan hör ihop samt inte låta sig stressad till snabbt avslut på en affär"för många andra står på tur och vill ha den"..avslutningsvis så hade eller bilen ingen servicehandbok med och visade sig också att bilen varit en sväng via Lettland från sin resa från USA(det uppgav slutligen säljaren i ett senare skede när jag fick tag i han sist och slutligen,efter ett halvår),högst antagligen var det i Lettland detta "bilbygge"gjordes och den hade kommit dit som totalt skrot från USA.Allt kunde förvisso slutat ännu värre,för bilen funkar hyggligt numera efter ett antal 10k i rep.kostnader,men det måste säkerligen finnas tusental importbil rullande på våra svenska vägar,där nuvarande bilägare är helt omedveten om vilken trafikfara han är,med kanske airbag ur funktion(och vilken blåsning han gått på)..
ett hastigare avslut på affären,än vad jag tänkt mig..Efter fått hem bilen så prova jag signalhornet,och den fungerade inte,inte heller nån utav rattens fjärrkontroller funka märkte jag då.In med bilen på verkstad,vad som då framkom var att:någon airbag fanns inte alls i bilen och dom hade mixtrat med elektroniken på så sätt att dom istället hade monterat ett ändmotstånd till airbag lampan som gjorde att det till synes var helt intakt säkerhet på airbagen. Vidare så framkom det att HELA instrumentpanelen var utbytt till en motsvarande,men med icke airbag på passagerarsidan,läser man mitt aktuella registerutdraget för bilen så skall min ha airbag på båda sidorna,men så är icke fallet alltså.. slutligen kom verkstaden fram till att bilen är egentligen 2 HELT ANDRA bilar,som tydligen har plockats ihop till nuvarande, bakdelen var från en grön, motsvarande bil,och framänden från en röd..vart den svarta bilen jag egentligen köpt tog vägen får man väl aldrig svar på,men antagligen var det en sån crasch att ingenting fanns att rädda från den ursprungliga.Jag har nu efter mycket strul fått tag i en styrenhet till airbagen,så det finns på fungerande airbag på förarsidan,och visst har detta blivit en dyrköpt erfarenhet hur det kan gå till.Ett tips och lärdom jag åtminstone lärt mig är att kolla carfax historia/"billigt och bra" sällan hör ihop samt inte låta sig stressad till snabbt avslut på en affär"för många andra står på tur och vill ha den"..avslutningsvis så hade eller bilen ingen servicehandbok med och visade sig också att bilen varit en sväng via Lettland från sin resa från USA(det uppgav slutligen säljaren i ett senare skede när jag fick tag i han sist och slutligen,efter ett halvår),högst antagligen var det i Lettland detta "bilbygge"gjordes och den hade kommit dit som totalt skrot från USA.Allt kunde förvisso slutat ännu värre,för bilen funkar hyggligt numera efter ett antal 10k i rep.kostnader,men det måste säkerligen finnas tusental importbil rullande på våra svenska vägar,där nuvarande bilägare är helt omedveten om vilken trafikfara han är,med kanske airbag ur funktion(och vilken blåsning han gått på)..
0
0
0
0

