Skall köpa en tvåhjulsdriven combi och har max 150kkr att spendera och helst max 100kkr/5år i cykler efter det ca för att uppgradera till något liknande.. Kommer köra kanske 30-50% på 120 vägar och resten blandat 50-100km/h. I huvudsak i södra Sverigie. Kör ca 2500-3000 mil/år. Kan inget om bilar och lämnar in allt på verkstad inkl hjulbyte.
Mina krav
- 4 pers skall kunna sitta ok i den
- skidlucka
- helst kunna ligga raklång i bilen, ifall jag vill övernatta i den (180cm), ej sova i framsätet.
- I övre hälften av spannet på markfrigång av personbilar (kan köra en del sämre vägar)
- reglerbart armstöd (ej som xc60 som är typ 10cm för låg och ej reglerbart)
- gå bra/tyst i 120 och gärna hyffast i 150 om jag är på Autoban.
Saker som är bra
- motorvärmare
- rattvärme
- backsensorer fram å bak
- prata handsfree i bilen
Önskar hitta en bil som jag kan byta in ca vart 5 år och då tappa så lite som möjligt på den och sedan upprepa detta. Vill hitta en biltyp som fungerar så bra det går i 15000 mil ca där det finns en ägare innan mig.
Kör en lite för gammal bil idag som krånglat och kostat mig 40.000 på 8 månader nu vid 28.000 mil. Detta vill jag helst inte vara med om igen utan vill sälja bilarna innan frekvensen på reparationer ökar.
Jag sneglar på Skoda Oktavia ca 140-150hk bensinare Typ 2015 som gått under 5000 mil.
Tänker jag rätt? Vad skulle ni köpa i mitt läge?