7612
Sök

Köpråd: Combi för 150kkr

6 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
Skall köpa en tvåhjulsdriven combi och har max 150kkr att spendera och helst max 100kkr/5år i cykler efter det ca för att uppgradera till något liknande.. Kommer köra kanske 30-50% på 120 vägar och resten blandat 50-100km/h. I huvudsak i södra Sverigie. Kör ca 2500-3000 mil/år.  Kan inget om bilar och lämnar in allt på verkstad inkl hjulbyte.

Mina krav
- 4 pers skall kunna sitta ok i den
- skidlucka
- helst kunna ligga raklång i bilen, ifall jag vill övernatta i den (180cm), ej sova i framsätet.
- I övre hälften av spannet på markfrigång av personbilar (kan köra en del sämre vägar)
- reglerbart armstöd (ej som xc60 som är typ 10cm för låg och ej reglerbart)
- gå bra/tyst i 120 och gärna hyffast i 150 om jag är på Autoban.

Saker som är bra
-  motorvärmare
- rattvärme
- backsensorer fram å bak
- prata handsfree i bilen

Önskar hitta en bil som jag kan byta in ca vart 5 år och då tappa så lite som möjligt på den och sedan upprepa detta. Vill hitta en biltyp som fungerar så bra det går i 15000 mil ca där det finns en ägare innan mig.

Kör en lite för gammal bil idag som krånglat och kostat mig 40.000 på 8 månader nu vid 28.000 mil. Detta vill jag helst inte vara med om igen utan vill sälja bilarna innan frekvensen på reparationer ökar.

Jag sneglar på Skoda Oktavia ca 140-150hk bensinare Typ 2015  som gått under 5000 mil.
Tänker jag rätt? Vad skulle ni köpa i mitt läge?

Evildan
4 mars 2018
Vad skulle jag köpa om jag skulle ha en bil enligt dina specifikationer?
En Avensis TS 2013 eller nyare.
Varför? Driftsäker, bra tredjehandsvärde, rymlig, ekonomisk, hög utrustningsnivån mm mm.

Liknande denna
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_A … 12&w=2

6 Inlägg
5 mars 2018
Trådstartare
Tack för svar! Ja Toyota har jag hört gör bra bilar. Tror du reparationskostnaderna/service är på samma nivå normalt sett på från 5-20k mil?

Evildan
5 mars 2018
Flourtanten skrev:
Tack för svar! Ja Toyota har jag hört gör bra bilar. Tror du reparationskostnaderna/service är på samma nivå normalt sett på från 5-20k mil?

Servicekostnaden är på två nivåer (mellanservice och fullservice) och har då två priser vilka är desamma varannan intervallservice.
Reparationer är sällan förekommande och några stora reparationer är normalt sett inget som inträffar vid så låga miltal.

Sök