3671
Sök

Hc-halt tomgång för hög - hjälp

77 Inlägg
13 mars 2018
Trådstartare
#1
förra året fick jag
co-halt förhöjd tomgång. 0.4% (0.3%)


nyligen fick jag
hc-halt tomgång för hög


co-/k-värde 0.1% (0.5%)
hc 141 ppm (100 ppm)
co förhöjd tomgång 0.3 % (0.3 %)
lambda förhöjd tomgång 1.01 (0.97 - 1.03)

jag har en rutten mitsubishi carisma 99 bensin.

hur får jag igenom bilen på besiktningen? k-sprit? etanol osv?

jag fulltankade bilen 2 dagar sedan. 90% kvar.
Senast redigerat av Getaway (13 mars 2018)

Evildan
13 mars 2018
#2
Var det länge sedan du gjorde någon service?

4 235 Inlägg
13 mars 2018
#3
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

77 Inlägg
13 mars 2018
Trådstartare
#4
spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

haha seriöst. tur jag har smile

77 Inlägg
13 mars 2018
Trådstartare
#5
kmr co och hc värdet att fixas ifall jag skaffar en ny katalysator? är det katalysatorn som är problemet så att säga?

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 mars 2018
#6
Evildan skrev:
Var det länge sedan du gjorde någon service?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

77 Inlägg
13 mars 2018
Trådstartare
#7
caromania skrev:
Evildan skrev:
Var det länge sedan du gjorde någon service?


jag minns inte riktigt.

oljebyte med filter och luftfilter kanske 1-2 år sedan.

tändstift kanske 3 år sedan.
Senast redigerat av Getaway (13 mars 2018)

4 235 Inlägg
13 mars 2018
#8
När jag läser i eran andra trådar så antyder det att ni har en GDI-spis, oljefilter och olja inte fel att byta
motorn ska normalt köras på >98oktan för bästa driftsekonomi och gång, man kan ta E85 för 100:-  resten bensin, efter varmkörning så är det att blåsa ut sotet genom att varva den till rödmarkeringen

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

77 Inlägg
13 mars 2018
Trådstartare
#9
spindelled fram höger glapp.

räcker det med spindelled eller behövs länkarm?

77 Inlägg
13 mars 2018
Trådstartare
#10
Meaganeowner skrev:
Kolla toe efter byte av styrled, duger inte att räkna antal gängvarv.

Goggla hur man gör genom att mäta Toe på fälgkanterna.

Samma sak om du byter länkarm.

Kolla vad som finns att köpa på t ex Skruvat.

va?

77 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#11
spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

4 235 Inlägg
14 mars 2018
#12
Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile
Senast redigerat av spillolja (14 mars 2018)

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 mars 2018
#13
Getaway skrev:
spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

spillolja skrev:
Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile

Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

77 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#14
caromania skrev:
Getaway skrev:
spillolja skrev:
Eller så väntar man till efter 20 maj-2018  då gränsen för HC höjs från 100 till 200ppm

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf
104 (108)

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

spillolja skrev:
Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile

Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

jag vill inte slösa pengar på bilen.

4 235 Inlägg
14 mars 2018
#15
Ska man hålla kärran i tipp-topp så måste man invenstera

wink

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 mars 2018
#16
Getaway skrev:
caromania skrev:
Getaway skrev:

jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.

spillolja skrev:
Man måste komma i kontakt med rätt person, alternativt kan kan ringa till bilprovningen men även där gäller rätt person

smile

Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

jag vill inte slösa pengar på bilen.

Moment 22. Du kan inte köra bilen förrän den är besiktigad och godkänd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
14 mars 2018
#17
caromania skrev:
Getaway skrev:
caromania skrev:
Getaway skrev:
jag ringde transportstyrelsen och de låter osäkra kring detta. fattar noll.


Jag tror inte du ska förlita dig på tur. Lös problemet.

Det absolut första du ska göra är att byta olja och filter. Nytt luftfilter och stift  är inte heller en dum idé. Kontrollera även att du inte har lite läckage i avgassystemets främre halva. Sedan åker du och bessar. Om problemet kvarstår så får du börja om. Då kan det handla om katalysator eller lambdasonder.

jag vill inte slösa pengar på bilen.

Moment 22. Du kan inte köra bilen förrän den är besiktigad och godkänd.

Klart man kan, har du ingen råg i ryggen gubbe?

TS; börja med som jag skrev tidigare att serva motorn, det är liksssm en del av bilägandet, oavsett bilens värde, för att säkerställa funktionen.

6 696 Inlägg
14 mars 2018
#18
GDI?
Ligg på 3an i 110 en mil så ska du se att maskinen är ursotat

Byt olja och filter innan, är inte kamremmen bytt så märker du det. wink

De/Dem

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 mars 2018
#19
När det gäller högt hc..så hade jag närmare 70 i värde
På min kärra räckte det med att byta olja för att värdet skulle komma ner till 12 året efter..
Så jag kan vidimera att oljebyte hjälper..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

914 Inlägg
14 mars 2018
#20
håller med xx sammy,dessa motorer är kända för att sota igen,vilket resulterar i otäta avgas ventiler.
Samma problem på volvo s40 v40 med gdi snurran.
sota urn som xx sammy föreslår ,en bra början.
sedan vänta till nya reglerna träder i kraft.
så går kärran 14 månader till.


Sök