Suzuki Swift -13 Backen går helt plötsligt inte att lägga i??

Elvlin
14 mars 2018 · 1 Inlägg

Hej

Då jag i dag skulle fickparkera gick det till en början bra. Sen helt plötsligt efter att jag backat två gånger gick det inte att få i backen???
Jag fick till slut putta bak bilen manuellt och joxa tills jag fick ut bilen och kunde ställa mig på en plats där jag sen kommer kunna få ut bilen själv.
Vad kan ha hänt? För lite växellådsolja?? Fel på kopplingen??
Det har hänt tidigare att man blivit tvungen att trycka ner kopplingen två gånger innan man fått i backen. Men backen har alltid gått i .

HJÄLP, är verkligen helt grön på detta och orkar inte mer strul med bilen.

Vänligen
Jenny

Utmarks-Loke
14 mars 2018 · 5 874 Inlägg

Går ettan att få i utan problem? Om kopplingen krånglar brukar det märkas på de andra växlarna också. Men det skulle kunna vara något med länkaget mellan växelspaken och lådan som krånglar och gör att man inte riktigt når fram till backen

panda666
14 mars 2018 · 4 261 Inlägg

*Heavy breathing*  Fick hösten 2016 exakt samma shit problem med min bmw f10 520d, skitet vägrade gå in i backen när ja höll på parkera hemma. Hade otur för min del att det var växellådan som behövde bytas, bmw skulle ruinera mig ifall dom skulle börja öppna o pilla. Hoppas att det är nått enklare för dig! alla mina andra växlar gick i perfekt annars.

trubbelturbo
14 mars 2018 · 1 466 Inlägg

Du har ingen backspärr? Alltså att du måste dra upp en ring runt spaken eller trycka ner den för att kunna lägga i backen.  Det har hänt att den har kärvat på min bil nån gång.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2018 · 17 559 Inlägg

Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
citrouz
14 mars 2018 · 168 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.

Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2018 · 17 559 Inlägg

citrouz skrev:

Hybrid_ skrev:
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.

Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”

Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
14 mars 2018 · 4 261 Inlägg

Hybrid_ skrev:

citrouz skrev:

Hybrid_ skrev:
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.

Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”

Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...

äre standard att man inte kan få in backen? kanske var standard hos bmw också, jag som gjorde fel o sålde skiten. ajajaja

Soulman
14 mars 2018 · 1 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:

citrouz skrev:

Hybrid_ skrev:
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.

Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”

Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...

Bra poäng där tycker du? När moderatorn off topic och kastar in en fackla är det väl fritt fram för andra att göra detsamma? Skärpning.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
xXSammy
15 mars 2018 · 6 585 Inlägg

Soulman skrev:

Hybrid_ skrev:

citrouz skrev:

Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”

Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...

Bra poäng där tycker du? När moderatorn off topic och kastar in en fackla är det väl fritt fram för andra att göra detsamma? Skärpning.

Kan tillägga att Ford MTX-75 växellådan har likadan egenskap, Även Volvo M47R, M56, Alfa's 5-6 Växlade lådor, Subaru's 5 växlade låda i Outback 2006 ovs.
Alltså, Osynkad backväxel.
Vilken nyhet

Tips till TS: Lägg i neutral igen och släpp upp kopplingen några sekunder och försök igen. Funkar inte det (eller åka lite framåt) bör växellänkaget ses över.

De/Dem
Meaganeowner
15 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Och... när kollades oljenivån i växellådan?

Meaganeowner
15 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Och vilka bilar har synkad back?

torsen
15 mars 2018 · 7 285 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och vilka bilar har synkad back?

X 2?

Xebers76
15 mars 2018 · 2 280 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och vilka bilar har synkad back?

En accord jag hade förr hade synkad back

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang