doglas2009 skrev:
Hej!
I dagsläget kör jag en BMW 323Ti som kostar 700-800kr/mån i försäkring och drar lite över litern blandad körning. Till hösten ska jag börja plugga och jag klurar därför på hur jag ska få ner kostnaderna. Planen har hela tiden varit att köpa en Toyota Yaris eller Corolla för runt 15000kr, dom verkar ju vara relativt problemfria. På senare tid har jag dock upptäckt Suzuki Jimny, dom verkar storleksmässigt vara ganska lika Yaris? Dom verkar heller inte dra överdrivet mycket bensin och kosta ungefär samma i försäkring.
Fördelen med en Jimny skulle vara 4wd, på sommaren fiskar jag mycket och för att komma ner till båten så är det en ganska dålig väg, jag har kommit ner och upp med BMW:n men då har jag haft tur med vädret.
Skulle en Jimny vara ett vettigt alternativ till en Yaris eller Corolla eller är dom mycket dyrare att hålla rullande?
Mina alternativ är följande;
1. Köpa en Toyota Corolla eller Yaris för runt 15000kr och helt enkelt överleva med en extremt tråkig men förhoppningsvis billig bil.
2. Köpa en Jimny för runt 30000kr som skulle vara väldigt smidig att ha på sommaren när jag fiskar, jag skulle med största sannolikhet inte fastna på parkeringen på vintern som jag gjort med min kära BMW heller...
3. Byta till trafikförsäkring på BMW:n och hoppas att den fortsätter gå bra (slog precis över till 28000mil).
Jag är 194cm så jag kanske inte ens får plats i en Yaris eller Jimny? Får ju lätt plats i min bil som inte är jättestor så tänker mig att det inte är något problem?
Väldigt tacksam om någon har några tankar/synpunkter på hur jag ska göra! Hur hade ni gjort?
Edit: Lägger även till Corolla 4wd, väldigt billiga i inköp men det kanske är av en anledning?
Jimny är, som du vet, en fysiskt sett mycket liten bil, men den har mycket stor kompetens utanför vägen.
På motorväg kör man knappast över 100 km/t, i alla fall inte om det blåser sidvind, längre sträckor.
Den är dock förhållandevis komfortabel ur akustisk synpunkt.
Jag har ägt 4 "småsukkor" och varit väldigt nöjd med bl a kvaliteten och driftsäkerheten.
Den jag ägde längst hade jag i 11 år.
Min nuvarande Jimny är av 2006 årsmodel.
Man kan säga att Jimny finns i 4 generationer.
Den första kom hösten 1997 som 1998 årsmodell med 8-ventilsmotor och remdriven kamaxel.
Ungefär 4 år(tror jag) senare fick bilen en DOHC med kedjedriven kamaxel.
2005/2006 fick bilen den motor som fortfarande (2017) finns i bilen, nämligen en DOHC med VVT.
Skillnaden effektmässigt är inte så stor, men vridmomentet har förbättrats och dessutom tilltagit mest i det lägre varvtalsområdet = upplevs som starkare och smidigare = behöver inte växlas så ofta.
Ungefär samtidigt med VVT-motorn kom även elektrisk manövrering av fördelningslådan = 3 tryckknappar.
Senaste generationen kännetecknas av att grillen inte längre är integrerad med huven, samt har ett "skop".
Jag är 182 cm och väger strax under 100 kg och tycker jag får bra rum.
Framstolarna har jag höjt några cm i framkant för att få bättre stöd för lårens undersida.
Min bil är höjd 30mm och har 60mm större däck = ökad vindkänslighet och minskade fartresurser.
Härutöver något ökad bränsleförbrukning då däcken är Cooper Discoverer A/T = offroaddäck.
Jag använder bilen mest till greenlaining och andra besök i naturen tillsammans med min Labbetik.
Har tidigare tävlat i viltspår och fågeljaktprov, och då är det skönt att kunna ta sig till startplatserna hela vägen utan att, som de flesta andra, fotvandra sista kilometern med tung ryggsäck.
Vad delar kostar till Suzuki Jimny har jag inte en aning om.
Men jag har läst att de är billiga från Storbritannien.
Jimnybits har stort urval av tillbehör till hemula priser.
Suzuki, liksom Honda, är kvalitetsbilar.
Har själv, liksom min far, ägt några BMW.
De har inte rosat marknaden för bilägarna, utan snarast för service- och reservdelssäljarna.
Sammanfattningsvis så anser jag att du bör provköra de 3 första generationerna och kolla om du märker någon skillnad motormässigt.
Enligt vad jag läst på Blocket har de senaste åren 3 Jimny varit till salu med defekt topplockspackning.
Men de har alla varit av första generationen = remdriven 8-ventilare.
Lycka till och berätta gärna hur det går med bilbytet.