Hur ska jag transportera hem bilar?

granadadr
25 mars 2018 · 7 290 Inlägg

torsen skrev:

Tuningofroslagen skrev:
Vilken prisklass i bilar handlar de om ? Jag är bilhandlare ( hobby nivå ) jag flippar 10 bilar i månaden i snitt och gör alltid vinst mer eller mindre kanske går back på en av tio

Vad håller du på med för bilar ? Jag kör stenhårt på mitt concept på bilar som är fräscha in och utvändigt som kanske har lite småkostmetiska fel samt går ut med besiktningen inom kort smile lägg där till att jag aldrig lägger ner mer än 500 kr per bil och alltid en vinst på 2000 kr eller mer smile

Pm för tips på mer seriösa tips m m

F-skattesedel?

trodde du på det själv torsen?

Senast redigerat av granadadr (25 mars 2018)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Muttley
25 mars 2018 ·

Intressant att man öppet talar om att man håller på med svart verksamhet på ett helt öppet forum.  Och att man skall bli en mellanhand och ger ut sin adress.   Intressant.

Meaganeowner
25 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Hjälpa någon annan som fått stopp efter vägen...

Läge för problem, kan man tro.
Säg att det händer nån olycka, eller skada av nåt slag. Vem står för fiolerna?
Behöver ju inte ens vara vållande för att det ska bli besvärligt.

Kan väl hoppas att det är ordentligt försäkrat.

Alltså vems försäkring gäller. Den bogserades eller den bogserandes?

Ponera att ena armen ger vika eller lossnar.
Ekipaget hamnar i diket eller på mötande vägbana.

Skulle nog aldrig ta på mig att göra detta.

Muttley
25 mars 2018 ·

Meaganeowner skrev:
Hjälpa någon annan som fått stopp efter vägen...

Läge för problem, kan man tro.
Säg att det händer nån olycka, eller skada av nåt slag. Vem står för fiolerna?
Behöver ju inte ens vara vållande för att det ska bli besvärligt.

Kan väl hoppas att det är ordentligt försäkrat.

Alltså vems försäkring gäller. Den bogserades eller den bogserandes?

Ponera att ena armen ger vika eller lossnar.
Ekipaget hamnar i diket eller på mötande vägbana.

Skulle nog aldrig ta på mig att göra detta.

Håller med dig.   Speciellt på en motorväg.   Det är knappt så bärgarna kommer ur de med livet i behåll trots de har massvis med blinkande lampor.  Att då ge sig på att stanna på en motorväg och slänga på en sådan manick utan tma eller massa blink är förenat med livsfara som försäkringsbolaget bara hade nonchalerat om det hänt något.

Stiiiiiv
25 mars 2018 · 27 Inlägg

Torsen, granadadr och Muttley: Rätta mig om jag har fel, men det är ett svart verksamhet om man tjänar en oskattad vinst på det. Det har jag åtminstone inte sagt att jag har för avsikt att göra. Tunigofroslagen får svara för sig själv. Självklart ska staten få sin beskära del av alla mina eventuella framtida vinster, och blir verksamheten lönsamt så skaffar jag även en F-skattsedel. Vid det här läget är jag glad om jag inte går back.

Jag har absolut ingen avsikt att blanda mig in i olyckshändelser på motorvägen. Lagen säger däremot att det är tillåtet att bogsera, med bogserlina dessutom, till närmast avfart på motorvägen. Att dragstången som är mycket säkrare än en bogserlina, ska lossna när man kör i 30km/h på vägrenen är ungefär lika sannolik som att släpkärran lossnar när man kör 70 eller 80. Visst, det har hänt, men är man ordentlig och koppla ihop allting som det ska vara så är risken väldigt liten. Jag har dessutom extraljus som kan kopplas på den bogserade bilen.

Kom igen grabbar! Var har ni stoppat undan er medmänsklighet? Ni skulle säkerligen inte hamna i sådan nöd på motorvägen, men det finns faktiskt dom som får motorproblem (och klantskallar som får soppatorsk), och ingen stannar för att hjälpa till. Jag lovar er, det uppskattas om man gör det man kan för folk i nöd.

Senast redigerat av Stiiiiiv (25 mars 2018)

Meaganeowner
25 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Jo, då.

Stora leden genom Karlstad.
För något år sedan, en kille med färskt körkort, fick kamremshaveri i rusningstiden.
Han rullade in i högra filen av tre.
Där kom jag körande i hetsen med tutande, blink i ljus o knytnävar. Svängde in strax framför den nu apatiska föraren. Höll i sig krampaktigt i ratten och stirrade rakt fram.
Knackade på dörrutan.
Han vevade ned och stammade: motorn går inte...
Bilarna tutade o levde fan...

Jag sa till grabben: lugn bara lugn, sitt du kvar. Det blir inte värre än så här!
- Då först slappnade han av och log.
Talade om för honom att jag fixar själv att koppla in bogserlinan om du inte går ur bilen. O s v, o s v. Vi grejjade det!

Jag glömde att ta betalt! Däremot fick han låna min mobil, helt gratis och ringa pappa.
Hans kontantkort var tomt.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 mars 2018)

Muttley
25 mars 2018 ·

Stiiiiiv skrev:
Torsen, granadadr och Muttley: Rätta mig om jag har fel, men det är ett svart verksamhet om man tjänar en oskattad vinst på det. Det har jag åtminstone inte sagt att jag har för avsikt att göra. Tunigofroslagen får svara för sig själv. Självklart ska staten få sin beskära del av alla mina eventuella framtida vinster, och blir verksamheten lönsamt så skaffar jag även en F-skattsedel. Vid det här läget är jag glad om jag inte går back.

Jag har absolut ingen avsikt att blanda mig in i olyckshändelser på motorvägen. Lagen säger däremot att det är tillåtet att bogsera, med bogserlina dessutom, till närmast avfart på motorvägen. Att dragstången som är mycket säkrare än en bogserlina, ska lossna när man kör i 30km/h på vägrenen är ungefär lika sannolik som att släpkärran lossnar när man kör 70 eller 80. Visst, det har hänt, men är man ordentlig och koppla ihop allting som det ska vara så är risken väldigt liten. Jag har dessutom extraljus som kan kopplas på den bogserade bilen.

Kom igen grabbar! Var har ni stoppat undan er medmänsklighet? Ni skulle säkerligen inte hamna i sådan nöd på motorvägen, men det finns faktiskt dom som får motorproblem (och klantskallar som får soppatorsk), och ingen stannar för att hjälpa till. Jag lovar er, det uppskattas om man gör det man kan för folk i nöd.

Leker med siffrorna nu.  Men gissar att 95% bilförare har en mobiltelefon.   

Jag stannar inte för en enda person som står på konstiga platser eller som försöker vinka in mig.   
Varför?   Den där mänskligheten som du nämner är totalt bortblåst bland majoriteten här.

Det jag nämner vid motorväg är inte på något sätt negativt mot din ide med towbaren.  Det jag menar är alla rikspuckon som inte saktar ner eller ger utrymme för den som står i nöd på en motorväg.

Om du handlar med många bilar så tipsar jag om att du skriver ordentliga kvitton så du kan redovisa när skattemasen skickar kärleksbrev.

volvo245amazon
25 mars 2018 · 110 Inlägg

I dag är det för farligt att stanna och hjälpa någon. samhället har blivit så.
Gå med en dunk i handen i dag - ingen hjälper dig, för bara 20-30 år sen fick man hjälp.
Eller hur många liftare ser ni idag?
I ungdomen lifta man alltid längre sträcker då pengar fattadase till biljett, tror jag sett högst 10 liftare på 5 år som yrkes chaufför.

Stiiiiiv
26 mars 2018 · 27 Inlägg

Då antar jag att både jag och Meaganowner är undantaget från den moderna omänskliga regeln (heja Meaganowner big_smile). Var och en får göra så som både hjärtat och hjärnan säger, men i mitt fall så skulle jag uppskatta om någon stannade för att hjälpa till, fast jag äger en mobil. Ibland glömmer jag att ta med den. Om jag då blir stående och alla som rusar förbi tar för givet att jag har en mobil, fast jag har glömt den hemma, då blir jag stående väldigt länge. Då blir jag oerhört tacksam när en medmänniska stannar och frågar om jag behöver hjälp.

Jag vet att det är väldigt osvensk att göra så, men jag  som kanadensare har en oraskt. Jag är inte svensk. Jag har både hjälpt ungdomar som liftade, samt folk som gick med bensin dunk det senaste året. Jag tänker inte heller sluta vara en medmänniska bara för att mobilen finns eller för att det är omodernt eller osvensk att göra så. Nu är jag utrustad för att kunna hjälpa nödställda människor, och det tänker jag göra när tillfället dyker upp. Sedan ska jag naturligtvis agera så säkert jag kan och inte ta onödiga risker.

Rädslan för att hjälpa främlingar är en riktig samhällsdödare.

Tuningofroslagen
26 mars 2018 · 26 Inlägg

torsen skrev:

Tuningofroslagen skrev:
Vilken prisklass i bilar handlar de om ? Jag är bilhandlare ( hobby nivå ) jag flippar 10 bilar i månaden i snitt och gör alltid vinst mer eller mindre kanske går back på en av tio

Vad håller du på med för bilar ? Jag kör stenhårt på mitt concept på bilar som är fräscha in och utvändigt som kanske har lite småkostmetiska fel samt går ut med besiktningen inom kort smile lägg där till att jag aldrig lägger ner mer än 500 kr per bil och alltid en vinst på 2000 kr eller mer smile

Pm för tips på mer seriösa tips m m

F-skattesedel?

Jajamän jag har f skatt . Och inte direkt jobbigt heller att skaffa då det handlar om ca 100 bilar / år och när man kollar upp mig ser man att jag har det och i rena pengar blir det ca 1500 kr rent i fickan på ingenting ( ca 150000 kr ) år och blir en hel del byten med och då är det en vinst ifråga om bilen kostar mer

Däremot är det bilar som har ett ringa värde dvs 0-5000 kr när man kollar vad de kostar på ex blocket inga direkta ” exklusiva ” bilar vad jag har privat är en helt annan sak

Man får ju tjäna upp till 50000 kr / år skattefritt

Tuningofroslagen
26 mars 2018 · 26 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:

Tuningofroslagen skrev:
Vilken prisklass i bilar handlar de om ? Jag är bilhandlare ( hobby nivå ) jag flippar 10 bilar i månaden i snitt och gör alltid vinst mer eller mindre kanske går back på en av tio

Vad håller du på med för bilar ? Jag kör stenhårt på mitt concept på bilar som är fräscha in och utvändigt som kanske har lite småkostmetiska fel samt går ut med besiktningen inom kort smile lägg där till att jag aldrig lägger ner mer än 500 kr per bil och alltid en vinst på 2000 kr eller mer smile

Pm för tips på mer seriösa tips m m

F-skattesedel?

trodde du på det själv torsen?

Jodå f skatt finns . Jag blir ju inte rik 😂 men det är inte min huvudsyssla utan det är en bisyssla då jag har ett heltidsjobb även som tar upp mycket

2 bilar i veckan i snitt kanske låter mycket , jo . För 3 år sedan hade jag närmare 100 bilar stående på marken jag äger idag är de nere på strax under 20 . Och det är bilar från 70 talet till 2016

Jag har skänkt bort bilar , sålt för skottpengen samt sålt i delar varav skroten varit o hämtat 2 bilar / gången

Varför jag tillåtit att ha mååååånga bilar jo göt att jag älskar att hålla på med bilar och skatteverket har skickat ut brev med och jag har skickat in kvitton och sen får jag hem ett brev till där det står ärende nerlagt . Man kan inte betala skatt på att byta bil tex . Haft många som frågat om just det med kvitton

Jag köper bilar med min färdigskattade lön och jag går oftast plus ja men ibland går jag back och ibland byter jag 3 bilar mot 1 . Jag får mer plats och personen ifråga blir glad för han kan tjäna nåt på det

granadadr
26 mars 2018 · 7 290 Inlägg

Tuningofroslagen skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:

F-skattesedel?

trodde du på det själv torsen?

Jodå f skatt finns . Jag blir ju inte rik 😂 men det är inte min huvudsyssla utan det är en bisyssla då jag har ett heltidsjobb även som tar upp mycket

2 bilar i veckan i snitt kanske låter mycket , jo . För 3 år sedan hade jag närmare 100 bilar stående på marken jag äger idag är de nere på strax under 20 . Och det är bilar från 70 talet till 2016

Jag har skänkt bort bilar , sålt för skottpengen samt sålt i delar varav skroten varit o hämtat 2 bilar / gången

Varför jag tillåtit att ha mååååånga bilar jo göt att jag älskar att hålla på med bilar och skatteverket har skickat ut brev med och jag har skickat in kvitton och sen får jag hem ett brev till där det står ärende nerlagt . Man kan inte betala skatt på att byta bil tex . Haft många som frågat om just det med kvitton

Jag köper bilar med min färdigskattade lön och jag går oftast plus ja men ibland går jag back och ibland byter jag 3 bilar mot 1 . Jag får mer plats och personen ifråga blir glad för han kan tjäna nåt på det

härligt smile  å i ärlighetens namn bryr jag mig egentligen ej om hur folk skattar eller ej,,  men ska också erkänna att jag antog att du ej gjorde det,, smile  bra att ha fel ibland smile  tumme upp

torsen
26 mars 2018 · 7 238 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:

Tuningofroslagen skrev:
Vilken prisklass i bilar handlar de om ? Jag är bilhandlare ( hobby nivå ) jag flippar 10 bilar i månaden i snitt och gör alltid vinst mer eller mindre kanske går back på en av tio

Vad håller du på med för bilar ? Jag kör stenhårt på mitt concept på bilar som är fräscha in och utvändigt som kanske har lite småkostmetiska fel samt går ut med besiktningen inom kort smile lägg där till att jag aldrig lägger ner mer än 500 kr per bil och alltid en vinst på 2000 kr eller mer smile

Pm för tips på mer seriösa tips m m

F-skattesedel?

trodde du på det själv torsen?

Jaa, och det visade sig att han har det.
Annars hade han haft skattmasen på sig.
7 bilar/år utan redovisning går bra - men sen...............

granadadr
26 mars 2018 · 7 290 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:

F-skattesedel?

trodde du på det själv torsen?

Jaa, och det visade sig att han har det.
Annars hade han haft skattmasen på sig.
7 bilar/år utan redovisning går bra - men sen...............

sen beror det på lite,, jag har hmm handlat med bilar,, fått/köpt billigt och skrotat,, meo inget av värde,, tror dem kollar lite sådant med smile

it_mutt Avstängd
26 mars 2018 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:

F-skattesedel?

trodde du på det själv torsen?

Jaa, och det visade sig att han har det.
Annars hade han haft skattmasen på sig.
7 bilar/år utan redovisning går bra - men sen...............

Källa på det tack.

Finns nämligen, mig veterligt, ingen bestämd "antal"-gräns alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
26 mars 2018 · 1 705 Inlägg

Hur funkar det att svänga snävt? Följer den bogserade bilen snällt efter och vrider hjulen åt det håll man svänger?

Nån uppskattning om hur låga bilar man får in towbaren under? Många gånger är det rätt modifierade bilar som behöver bogseras, så extremt sänkta bilar med frontläppen nån centimeter över marken är tyvärr ingen ovanlighet här.

rcy
26 mars 2018 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:
7 bilar/år utan redovisning går bra - men sen...............

Källa på det tack.

Finns nämligen, mig veterligt, ingen bestämd "antal"-gräns alls.

Nu är det några år sedan, men sist jag kollade så fanns det mycket riktigt ingen bestämd gräns för antalet bilar.
Den regel som däremot kan bli aktuell är att om du gör en sammanlagd vinst på över 50.000kr per år så ska du skatta för vinsten. Bilar räknas som lös egendom, så det är dom skattereglerna som gäller. Antalet bilar spelar alltså ingen roll, det är hur mycket pengar du tjänar.
Det finns (givetvis, vi är i Sverige) dock en liten gråzon då det finns en paragraf som säger att om försäljning sker regelbundet så skall inkomsten beskattas som inkomstbringande hobbyverksamhet och då skattar man från första kronan. Vad som anses vara regelbundet verkar dock öppet för tolkning.

Är som sagt några år sedan jag kollade, men det var det svar jag fick av Skatteverket då.

Meaganeowner
26 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Är det inte bättre att bli bilmålvakt?
Några hundra bilar går tydligen bra, än så länge.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 mars 2018)

Stiiiiiv
27 mars 2018 · 27 Inlägg

Nu har jag fått hjälp av en kompis med filmandet, så nu finns det en video på YouTube som visar hur jag använder dragstången i verklighet.

https://www.youtube.com/watch?v=DDVNrqANEho

Jag hoppas ni tycker det är bra. Det här är min allra första försök med att skapa en video, men jag tror det är rätt hyfsad ändå, trotts att det är en gubbe som är filmstjärnan.big_smile

Stiiiiiv
27 mars 2018 · 27 Inlägg

rcy:

Du kan se i klippet när jag svänger runt en kurva som är ca 90 grader. Hjulen på den bogserade bilen svängar  efter dragbilen utan problem. Bilarna kan naturligtvis inte vara hur lågt som helst om man ska drag med dragstång, men det beror också delvis på hur lågt dragkroken sitter på dragbilen. Personligen föredrar jag bilar med lite mer avstånd till vägbanan när jag kör i vinterlandskap, eller på dålig underhållna vägar med stora grop som finns i dom flesta svenska städer nu för tiden. Jag tror att det finns tillräckligt många som resonerar som jag. Flashighet i all ära, en bil måste i första hand vara praktisk. Dessutom, om du har en dyr och låg racerbil så har du också förmodligen råd med att hyra en biltransport som klarar av din flashig men något opraktisk bil.

Senast redigerat av Stiiiiiv (27 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang