Köpråd fälgar

Alexlim
18 mars 2018 · 4 Inlägg

Tja är inte så erfaren när det gäller detta men
ska köpa fälgar till min bmw e90 2005 och behöver hjälp med att välja et. Jag vill ha ut fälgarna så långt ut som möjligt till stänkskärmarna. Fäljarna jag tänkt köpa är 8,5x19 fram med 235 däck och 9.5x19 med 265 däck bak.bilen är orginal så den är inte sänkt osv har ni nån ärfarenhet om detta? Vilket et ska jag välja för att uppnå mitt resultat? Tacksam för svar . Mvh Alex

ehedman
18 mars 2018 · 1 966 Inlägg

Vad har du för spec på nuvarande fälgar och hur långt ut sitter dina stänkskärmar från fälgkanten?

Alexlim
18 mars 2018 · 4 Inlägg

ehedman skrev:
Vad har du för spec på nuvarande fälgar och hur långt ut sitter dina stänkskärmar från fälgkanten?

Jag går ut och kollar nu!

torsen
18 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Du skriver ingenting om vare sig profilhöjd på däcken eller ET på fälgarna?

Alexlim
18 mars 2018 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Du skriver ingenting om vare sig profilhöjd på däcken eller ET på fälgarna?

Profilen på däcken är 30. et på fälgarna är det jag vill ha hjälp med. Asså vad för et jag ska välja

Senast redigerat av Alexlim (18 mars 2018)

Alexlim
18 mars 2018 · 4 Inlägg

Alexlim skrev:

ehedman skrev:
Vad har du för spec på nuvarande fälgar och hur långt ut sitter dina stänkskärmar från fälgkanten?

Jag går ut och kollar nu!

Fälgarna är BMW-s orginal 16 fälgar profilen på däcken är 215/55/16 fälgarna sitter 47 mm innanför stänkskärmarna bak och 22 mm innanför fram. Höjden på hjulen är jag nöjd med så dom nya fälgarna och däckens totalhöjd får inte vara högre än det något et hittar jag inte på dem

Senast redigerat av Alexlim (18 mars 2018)

ehedman
21 mars 2018 · 1 966 Inlägg

Alexlim skrev:

Alexlim skrev:

ehedman skrev:
Vad har du för spec på nuvarande fälgar och hur långt ut sitter dina stänkskärmar från fälgkanten?

Jag går ut och kollar nu!

Fälgarna är BMW-s orginal 16 fälgar profilen på däcken är 215/55/16 fälgarna sitter 47 mm innanför stänkskärmarna bak och 22 mm innanför fram. Höjden på hjulen är jag nöjd med så dom nya fälgarna och däckens totalhöjd får inte vara högre än det något et hittar jag inte på dem

Jag misstänker att det är 7x16" fälgar et40 original, stämmer det?

Fram 235/35-19 8,5x19" et35-40
Länk till willtheyfit

Bak 265/30-19 med 9,5x19" et25
Länk till willtheyfit

torsen
21 mars 2018 · 7 234 Inlägg

Tänk bara på att alltför stort negativt ET fram kan göra att däcket tar i skärm-/hjulhuskanten vid fullt styrutslag.
Fick jag bittert erfara när jag monterade "konkava" fälgar på en av mina  bilar förra året.
Kostade en vacker slant att låta en bilskade-/lackverkstad ta bort en cirka 2 cm tjock "skära" ur bumpern/hjulhuset framför framhjulen.
Men det blev bra till slut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang