Vågar jag köpa en SAAB?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2018 · 17 483 Inlägg

Cracksoup skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Hybrid_ skrev:
Koreanskt avfall med mycket mos i maskin. Bilen går som ett skållat ollon.

Vad har din nyförvärvade bil för effekt, för är lite nyfiken på definitionen av ”ett skållat ollon” ? wink

https://www.autoevolution.com/cars/kia- … 2003-25-v6

Om Magentis V6 går som ett skållat ollon så är min tattiga, opålitliga, fallfärdiga kebab-wurst-wagen en raket från yttre rymden. Men man sänker nog automatiskt ribban för prestanda när man köper asiatiskt smile

170hk är väl inte en drömsiffra men bilen är pigg. Jag gick ju från en gammal Mercedesdiesel... Tyvärr är industriavfallet rätt högvarvig och det stör mig en smula att lådan glatt växlar ner två steg ibland för att sätta fart på skutan. Men men, Trevligare och ovanligare än motsvarande motsvarande Volvo T5 som halva landets ungdomar verkar ha.

I vår kommun finns EN. Den är min.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
29 mars 2018 · 4 250 Inlägg

rcy skrev:

panda666 skrev:
Du vill köpa saab? har en kille på jobbet som har en 9-5 aero 230hk som han har bytt nästan allt på biljäveln på 2-3år. pumpar/givare/IC/växellåda 2 ggr(manuell)bussningar överallt, styrleder osv. varför vill du ha saab? Du som alltid kollade på asiater;) om du endå kollar på saab kan du lika gärna kolla på bmw också, tycker dom håller mycke bättre.
nu ska ja gömma mig så ja inte får nån bockwurst från ondskefulle danne;)=

Antingen har din kollega köpt det värsta måndagsex som rullat ut ur fabriken i Trollhättan, eller så kan han helt enkelt inte köra bil.
Jag har en 9-3 2002 som tuktats både som vardagsbil och banracer i snart 10 år med en bra bit över 300 häst i motorn. Har inte bytt en enda låda eller tändkasset.
Jag har även en 9-5 2001 som rullat ca 33.000 mil, den har fortfarande original låda och tändkasset och mig veterligen också bränslepump.
Har haft ett tiotal Saabar och har aldrig någonsin bytt en styrled. Rostiga bärarmar är ett typfel på 9-5, men styrlederna har aldrig varit något problem.

Som bruksbil har jag just nu en BMW 320i. Har haft bilen knappt ett år men har nog haft mer fel på den än vad jag haft på tiotalet Saabar under 10 år, trots att BMW'n inte ens har gått hälften av vad dom flesta av mina Saabar har gjort.

Självklart har Saab sina brister, men det har alla bilar. I dagsläget är det dock mycket få bilar som kan ge så mycket bil för pengarna som en 9-5 i bra skick.

Jag kan tyvärr inte se det du och många andra saab ägare ser, ser nästan inget alls positivt med bilarna. Självklart enligt alla saab ägare på forumet här är bilarna bra och mycket bil för pengen samt strular inte. I verkliga fallet sen folk som jag pratar med på jobbet och kollegor runtom säljer iväg sina saab pga problem. Tydligen så klagar dom på kedjorna, turbos, ic, växellådor, olje läckage, dålig kylning till motorn osv. Men det har såklart ingen på detta forum stött på utan alla deras saab har fyllt 40.000mil utan att byta ens bromsbelägg. Och självklart har mina kollegor och bekanta på jobb och livet bara kört sönder deras bilar för dom har mycket pengar o bryr sig inte om reparationer^^

Sen att saab är väldigt tråkiga att köra samt ser inte så speciella ut..smak sak.
mina få ören.

Evildan
29 mars 2018 ·

panda666 skrev:

rcy skrev:

panda666 skrev:
Du vill köpa saab? har en kille på jobbet som har en 9-5 aero 230hk som han har bytt nästan allt på biljäveln på 2-3år. pumpar/givare/IC/växellåda 2 ggr(manuell)bussningar överallt, styrleder osv. varför vill du ha saab? Du som alltid kollade på asiater;) om du endå kollar på saab kan du lika gärna kolla på bmw också, tycker dom håller mycke bättre.
nu ska ja gömma mig så ja inte får nån bockwurst från ondskefulle danne;)=

Antingen har din kollega köpt det värsta måndagsex som rullat ut ur fabriken i Trollhättan, eller så kan han helt enkelt inte köra bil.
Jag har en 9-3 2002 som tuktats både som vardagsbil och banracer i snart 10 år med en bra bit över 300 häst i motorn. Har inte bytt en enda låda eller tändkasset.
Jag har även en 9-5 2001 som rullat ca 33.000 mil, den har fortfarande original låda och tändkasset och mig veterligen också bränslepump.
Har haft ett tiotal Saabar och har aldrig någonsin bytt en styrled. Rostiga bärarmar är ett typfel på 9-5, men styrlederna har aldrig varit något problem.

Som bruksbil har jag just nu en BMW 320i. Har haft bilen knappt ett år men har nog haft mer fel på den än vad jag haft på tiotalet Saabar under 10 år, trots att BMW'n inte ens har gått hälften av vad dom flesta av mina Saabar har gjort.

Självklart har Saab sina brister, men det har alla bilar. I dagsläget är det dock mycket få bilar som kan ge så mycket bil för pengarna som en 9-5 i bra skick.

Jag kan tyvärr inte se det du och många andra saab ägare ser, ser nästan inget alls positivt med bilarna. Självklart enligt alla saab ägare på forumet här är bilarna bra och mycket bil för pengen samt strular inte. I verkliga fallet sen folk som jag pratar med på jobbet och kollegor runtom säljer iväg sina saab pga problem. Tydligen så klagar dom på kedjorna, turbos, ic, växellådor, olje läckage, dålig kylning till motorn osv. Men det har såklart ingen på detta forum stött på utan alla deras saab har fyllt 40.000mil utan att byta ens bromsbelägg. Och självklart har mina kollegor och bekanta på jobb och livet bara kört sönder deras bilar för dom har mycket pengar o bryr sig inte om reparationer^^

Sen att saab är väldigt tråkiga att köra samt ser inte så speciella ut..smak sak.
mina få ören.

http://www.1addicts.com/forums/attachment.php?attachmentid=833133&stc=1&d=1363747135
Såja gossar såja

panda666
29 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

rcy skrev:

Antingen har din kollega köpt det värsta måndagsex som rullat ut ur fabriken i Trollhättan, eller så kan han helt enkelt inte köra bil.
Jag har en 9-3 2002 som tuktats både som vardagsbil och banracer i snart 10 år med en bra bit över 300 häst i motorn. Har inte bytt en enda låda eller tändkasset.
Jag har även en 9-5 2001 som rullat ca 33.000 mil, den har fortfarande original låda och tändkasset och mig veterligen också bränslepump.
Har haft ett tiotal Saabar och har aldrig någonsin bytt en styrled. Rostiga bärarmar är ett typfel på 9-5, men styrlederna har aldrig varit något problem.

Som bruksbil har jag just nu en BMW 320i. Har haft bilen knappt ett år men har nog haft mer fel på den än vad jag haft på tiotalet Saabar under 10 år, trots att BMW'n inte ens har gått hälften av vad dom flesta av mina Saabar har gjort.

Självklart har Saab sina brister, men det har alla bilar. I dagsläget är det dock mycket få bilar som kan ge så mycket bil för pengarna som en 9-5 i bra skick.

Jag kan tyvärr inte se det du och många andra saab ägare ser, ser nästan inget alls positivt med bilarna. Självklart enligt alla saab ägare på forumet här är bilarna bra och mycket bil för pengen samt strular inte. I verkliga fallet sen folk som jag pratar med på jobbet och kollegor runtom säljer iväg sina saab pga problem. Tydligen så klagar dom på kedjorna, turbos, ic, växellådor, olje läckage, dålig kylning till motorn osv. Men det har såklart ingen på detta forum stött på utan alla deras saab har fyllt 40.000mil utan att byta ens bromsbelägg. Och självklart har mina kollegor och bekanta på jobb och livet bara kört sönder deras bilar för dom har mycket pengar o bryr sig inte om reparationer^^

Sen att saab är väldigt tråkiga att köra samt ser inte så speciella ut..smak sak.
mina få ören.

http://www.1addicts.com/forums/attachme … 1363747135
Såja gossar såja

Empty lol, den va rolig hehe

Mack Forum- och sitemoderator
29 mars 2018 · 26 149 Inlägg

panda666 skrev:

rcy skrev:

panda666 skrev:
Du vill köpa saab? har en kille på jobbet som har en 9-5 aero 230hk som han har bytt nästan allt på biljäveln på 2-3år. pumpar/givare/IC/växellåda 2 ggr(manuell)bussningar överallt, styrleder osv. varför vill du ha saab? Du som alltid kollade på asiater;) om du endå kollar på saab kan du lika gärna kolla på bmw också, tycker dom håller mycke bättre.
nu ska ja gömma mig så ja inte får nån bockwurst från ondskefulle danne;)=

Antingen har din kollega köpt det värsta måndagsex som rullat ut ur fabriken i Trollhättan, eller så kan han helt enkelt inte köra bil.
Jag har en 9-3 2002 som tuktats både som vardagsbil och banracer i snart 10 år med en bra bit över 300 häst i motorn. Har inte bytt en enda låda eller tändkasset.
Jag har även en 9-5 2001 som rullat ca 33.000 mil, den har fortfarande original låda och tändkasset och mig veterligen också bränslepump.
Har haft ett tiotal Saabar och har aldrig någonsin bytt en styrled. Rostiga bärarmar är ett typfel på 9-5, men styrlederna har aldrig varit något problem.

Som bruksbil har jag just nu en BMW 320i. Har haft bilen knappt ett år men har nog haft mer fel på den än vad jag haft på tiotalet Saabar under 10 år, trots att BMW'n inte ens har gått hälften av vad dom flesta av mina Saabar har gjort.

Självklart har Saab sina brister, men det har alla bilar. I dagsläget är det dock mycket få bilar som kan ge så mycket bil för pengarna som en 9-5 i bra skick.

Jag kan tyvärr inte se det du och många andra saab ägare ser, ser nästan inget alls positivt med bilarna. Självklart enligt alla saab ägare på forumet här är bilarna bra och mycket bil för pengen samt strular inte. I verkliga fallet sen folk som jag pratar med på jobbet och kollegor runtom säljer iväg sina saab pga problem. Tydligen så klagar dom på kedjorna, turbos, ic, växellådor, olje läckage, dålig kylning till motorn osv. Men det har såklart ingen på detta forum stött på utan alla deras saab har fyllt 40.000mil utan att byta ens bromsbelägg. Och självklart har mina kollegor och bekanta på jobb och livet bara kört sönder deras bilar för dom har mycket pengar o bryr sig inte om reparationer^^

Sen att saab är väldigt tråkiga att köra samt ser inte så speciella ut..smak sak.
mina få ören.

Ska man gå efter devisen att ens vänner/bekanta/kontakter alltid har rätt när de berättar om sina problem (och förstås aldrig någonsin har något som helst ägaransvar) så skulle man aldrig våga köpa något märke över huvudtaget.
Detta gäller alla märken och modeller, inte bara enstaka.

Jag tror inte att Gorgs användare som förespråkar SAAB och dess modeller ljuger om hur bra deras fordon har fungerat genom åren, men tror inte heller att de som har berättat negativa saker om dom heller har ljugit.
Precis som alla bilar är vissa måndagsexemplar, medan andra kan fungera hur bra som helst och bara rulla på, år ut och år in.
Lägg sen till ekvationen att vissa ägare spenderar mer/andra mindre på reparationer/service/underhåll, och vi får det vi får när somliga av oss kliver in som andra/tredje/fjärde/femte osv-ägare.
Ett närapå lotteri, är vad det är. I mitt tycke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
panda666
29 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Mack skrev:

panda666 skrev:

rcy skrev:

Antingen har din kollega köpt det värsta måndagsex som rullat ut ur fabriken i Trollhättan, eller så kan han helt enkelt inte köra bil.
Jag har en 9-3 2002 som tuktats både som vardagsbil och banracer i snart 10 år med en bra bit över 300 häst i motorn. Har inte bytt en enda låda eller tändkasset.
Jag har även en 9-5 2001 som rullat ca 33.000 mil, den har fortfarande original låda och tändkasset och mig veterligen också bränslepump.
Har haft ett tiotal Saabar och har aldrig någonsin bytt en styrled. Rostiga bärarmar är ett typfel på 9-5, men styrlederna har aldrig varit något problem.

Som bruksbil har jag just nu en BMW 320i. Har haft bilen knappt ett år men har nog haft mer fel på den än vad jag haft på tiotalet Saabar under 10 år, trots att BMW'n inte ens har gått hälften av vad dom flesta av mina Saabar har gjort.

Självklart har Saab sina brister, men det har alla bilar. I dagsläget är det dock mycket få bilar som kan ge så mycket bil för pengarna som en 9-5 i bra skick.

Jag kan tyvärr inte se det du och många andra saab ägare ser, ser nästan inget alls positivt med bilarna. Självklart enligt alla saab ägare på forumet här är bilarna bra och mycket bil för pengen samt strular inte. I verkliga fallet sen folk som jag pratar med på jobbet och kollegor runtom säljer iväg sina saab pga problem. Tydligen så klagar dom på kedjorna, turbos, ic, växellådor, olje läckage, dålig kylning till motorn osv. Men det har såklart ingen på detta forum stött på utan alla deras saab har fyllt 40.000mil utan att byta ens bromsbelägg. Och självklart har mina kollegor och bekanta på jobb och livet bara kört sönder deras bilar för dom har mycket pengar o bryr sig inte om reparationer^^

Sen att saab är väldigt tråkiga att köra samt ser inte så speciella ut..smak sak.
mina få ören.

Ska man gå efter devisen att ens vänner/bekanta/kontakter alltid har rätt när de berättar om sina problem (och förstås aldrig någonsin har något som helst ägaransvar) så skulle man aldrig våga köpa något märke över huvudtaget.
Detta gäller alla märken och modeller, inte bara enstaka.

Jag tror inte att Gorgs användare som förespråkar SAAB och dess modeller ljuger om hur bra deras fordon har fungerat genom åren, men tror inte heller att de som har berättat negativa saker om dom heller har ljugit.
Precis som alla bilar är vissa måndagsexemplar, medan andra kan fungera hur bra som helst och bara rulla på, år ut och år in.
Lägg sen till ekvationen att vissa ägare spenderar mer/andra mindre på reparationer/service/underhåll, och vi får det vi får när somliga av oss kliver in som andra/tredje/fjärde/femte osv-ägare.
Ett närapå lotteri, är vad det är. I mitt tycke.

Kan hålla med, jag personligen har bara haft negativa minnen och erfarenheter med saab, men alla har väl olika;) jag tar bara info över och väger plus o minus vad folk som äger och har ägt bilarna innan jag bestämmer för mig sj vad jag ska köpa. Har inte provkört någon saab som ja tyckte var rolig att köra iaf.

Mack Forum- och sitemoderator
29 mars 2018 · 26 149 Inlägg

panda666 skrev:

Mack skrev:

panda666 skrev:

Jag kan tyvärr inte se det du och många andra saab ägare ser, ser nästan inget alls positivt med bilarna. Självklart enligt alla saab ägare på forumet här är bilarna bra och mycket bil för pengen samt strular inte. I verkliga fallet sen folk som jag pratar med på jobbet och kollegor runtom säljer iväg sina saab pga problem. Tydligen så klagar dom på kedjorna, turbos, ic, växellådor, olje läckage, dålig kylning till motorn osv. Men det har såklart ingen på detta forum stött på utan alla deras saab har fyllt 40.000mil utan att byta ens bromsbelägg. Och självklart har mina kollegor och bekanta på jobb och livet bara kört sönder deras bilar för dom har mycket pengar o bryr sig inte om reparationer^^

Sen att saab är väldigt tråkiga att köra samt ser inte så speciella ut..smak sak.
mina få ören.

Ska man gå efter devisen att ens vänner/bekanta/kontakter alltid har rätt när de berättar om sina problem (och förstås aldrig någonsin har något som helst ägaransvar) så skulle man aldrig våga köpa något märke över huvudtaget.
Detta gäller alla märken och modeller, inte bara enstaka.

Jag tror inte att Gorgs användare som förespråkar SAAB och dess modeller ljuger om hur bra deras fordon har fungerat genom åren, men tror inte heller att de som har berättat negativa saker om dom heller har ljugit.
Precis som alla bilar är vissa måndagsexemplar, medan andra kan fungera hur bra som helst och bara rulla på, år ut och år in.
Lägg sen till ekvationen att vissa ägare spenderar mer/andra mindre på reparationer/service/underhåll, och vi får det vi får när somliga av oss kliver in som andra/tredje/fjärde/femte osv-ägare.
Ett närapå lotteri, är vad det är. I mitt tycke.

Kan hålla med, jag personligen har bara haft negativa minnen och erfarenheter med saab, men alla har väl olika;) jag tar bara info över och väger plus o minus vad folk som äger och har ägt bilarna innan jag bestämmer för mig sj vad jag ska köpa. Har inte provkört någon saab som ja tyckte var rolig att köra iaf.

Som sagt, alla har vi olika tycke och smak.
Och detta är helt okej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
panda666
29 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Mack skrev:

panda666 skrev:

Mack skrev:

Ska man gå efter devisen att ens vänner/bekanta/kontakter alltid har rätt när de berättar om sina problem (och förstås aldrig någonsin har något som helst ägaransvar) så skulle man aldrig våga köpa något märke över huvudtaget.
Detta gäller alla märken och modeller, inte bara enstaka.

Jag tror inte att Gorgs användare som förespråkar SAAB och dess modeller ljuger om hur bra deras fordon har fungerat genom åren, men tror inte heller att de som har berättat negativa saker om dom heller har ljugit.
Precis som alla bilar är vissa måndagsexemplar, medan andra kan fungera hur bra som helst och bara rulla på, år ut och år in.
Lägg sen till ekvationen att vissa ägare spenderar mer/andra mindre på reparationer/service/underhåll, och vi får det vi får när somliga av oss kliver in som andra/tredje/fjärde/femte osv-ägare.
Ett närapå lotteri, är vad det är. I mitt tycke.

Kan hålla med, jag personligen har bara haft negativa minnen och erfarenheter med saab, men alla har väl olika;) jag tar bara info över och väger plus o minus vad folk som äger och har ägt bilarna innan jag bestämmer för mig sj vad jag ska köpa. Har inte provkört någon saab som ja tyckte var rolig att köra iaf.

Som sagt, alla har vi olika tycke och smak.
Och detta är helt okej.

jag håller med till 100%. så är det. smaken är verkligen olika

Evildan
30 mars 2018 ·

panda666 skrev:

Mack skrev:

panda666 skrev:

Kan hålla med, jag personligen har bara haft negativa minnen och erfarenheter med saab, men alla har väl olika;) jag tar bara info över och väger plus o minus vad folk som äger och har ägt bilarna innan jag bestämmer för mig sj vad jag ska köpa. Har inte provkört någon saab som ja tyckte var rolig att köra iaf.

Som sagt, alla har vi olika tycke och smak.
Och detta är helt okej.

jag håller med till 100%. så är det. smaken är verkligen olika

Självklart har man olika preferenser oavsett vad det gäller men man ska ändå ta av sig skygglapparna, höja blicken och se till olika produkters förmåga att leverera vad dom är konstruerade för.
Jag menar att Eldorados Pytt i Panna må smaka gott enligt vissa men faktumet kvarstår att den är mer grovhackad samt innehåller mindre kött än Felix Krögarpytt på motsvarande vis som en 6000kr Certina visar tiden lika effektivt som en 198kr Casio men endast har ett glammigare yttre och ett sämre fungerande inkråm.
Byt nu ut nämnda produkter mot bilmodeller där ren och skär statistik kan påvisa dessa skillnader. wink

trubbelturbo
30 mars 2018 · 1 460 Inlägg

Evildan skrev:
En gammal katt då?
https://m.blocket.se/halland/Jaguar_S_T … 15&w=2

Evildan skrev:
Ännu en kattjävel
https://m.blocket.se/halland/Jaguar_S_T … 15&w=2

Om pålitligheten är avgörande så varför rekommendera en Jaguar.  reliabilityindex.com har vissa synpunkter på s-type wink

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/39
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/71

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
30 mars 2018 ·

trubbelturbo skrev:

Evildan skrev:
En gammal katt då?
https://m.blocket.se/halland/Jaguar_S_T … 15&w=2

Evildan skrev:
Ännu en kattjävel
https://m.blocket.se/halland/Jaguar_S_T … 15&w=2

Om pålitligheten är avgörande så varför rekommendera en Jaguar.  reliabilityindex.com har vissa synpunkter på s-type wink

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/39
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/71

Jag läste ingenstans initialt att TS bil skulle vara pålitlig. Även om det är något jag rent generellt förespråkar av ett bruksfordon.

trubbelturbo
30 mars 2018 · 1 460 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vågar jag köpa en SAAB?

Hybrid_ skrev:
Bilen gick prima och allt verkar fungera men vågar jag?.

Hybrid_ skrev:
Pallar skiten för detta?

Jag vet inte, men jag tycker det verkar som dieselsmurfen är mycket angelägen om att bilen inte ska gå sönder. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
30 mars 2018 ·

trubbelturbo skrev:

Hybrid_ skrev:
Vågar jag köpa en SAAB?

Hybrid_ skrev:
Bilen gick prima och allt verkar fungera men vågar jag?.

Hybrid_ skrev:
Pallar skiten för detta?

Jag vet inte, men jag tycker det verkar som dieselsmurfen är mycket angelägen om att bilen inte ska gå sönder. smile

Nej jag vet inte heller.
Eftersom köp av Saab var aktuellt så förefaller driftsäkerhet inte prioriteras. wink
Det är generellt ganska genomsnittliga  bilar om dom är skötta och inte sönderkepsade, det lik han frågade om var en annan sak.
Nu löste sig problemet och TS har skaffat en kimchiraket istället.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2018 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:

trubbelturbo skrev:

Hybrid_ skrev:
Vågar jag köpa en SAAB?

Hybrid_ skrev:
Bilen gick prima och allt verkar fungera men vågar jag?.

Hybrid_ skrev:
Pallar skiten för detta?

Jag vet inte, men jag tycker det verkar som dieselsmurfen är mycket angelägen om att bilen inte ska gå sönder. smile

Nej jag vet inte heller.
Eftersom köp av Saab var aktuellt så förefaller driftsäkerhet inte prioriteras. wink
Det är generellt ganska genomsnittliga  bilar om dom är skötta och inte sönderkepsade, det lik han frågade om var en annan sak.
Nu löste sig problemet och TS har skaffat en kimchiraket istället.

Var ute och skulle lokalisera OBDII-uttaget i bilen. Var i hela friden sitter det? Är jag blind? Tänkte uppdatera programvaran lite...

EDIT: Sak samma. Hittade med en ficklampa... Nu ska den bara stå och ladda ner i ca 40 minuter. Tydligen flyttar sig kamaxlarna vid cirka 3250 rpm. Detta ska ske vid 2800 rpm...

Senast redigerat av Hybrid_ (30 mars 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
31 mars 2018 · 7 238 Inlägg

Skulle ALDRIG köpa en SAAB.
Har jobbat med dem i 7 år.
Maken till dåliga/krånglande bilar finns inte.
Egensinniga konstruktionslösningar försvårar/fördyrar.
Snart finns inte vitala märkesspecifika delar att tillgå.
"Roverdöden" väntar.

Basta Cosi!

NIzmO Ollikkala Racing
31 mars 2018 · 1 724 Inlägg

Det roliga är att när man jobbar med en viss bil ser man alla fel som gör att man blir avskräckt.

Jobbade i över 7 år med Ford och ville verkligen inte ha någon, jobbar nu med BMW och kan lova att en sån inte finns med på listan över tänkbara inköp wink

Hade min 9-5 2,3t -98 när jag började med BMW och jämförde den med liknande årsmodeller man fick in (e46 och e39) men blev inte imponerad av tysk ingenjörskonst som ex.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Evildan
31 mars 2018 ·

torsen skrev:
Skulle ALDRIG köpa en SAAB.
Har jobbat med dem i 7 år.
Maken till dåliga/krånglande bilar finns inte.
Egensinniga konstruktionslösningar försvårar/fördyrar.
Snart finns inte vitala märkesspecifika delar att tillgå.
"Roverdöden" väntar.

Basta Cosi!

NIzmO skrev:
Det roliga är att när man jobbar med en viss bil ser man alla fel som gör att man blir avskräckt.

Jobbade i över 7 år med Ford och ville verkligen inte ha någon, jobbar nu med BMW och kan lova att en sån inte finns med på listan över tänkbara inköp wink

Hade min 9-5 2,3t -98 när jag började med BMW och jämförde den med liknande årsmodeller man fick in (e46 och e39) men blev inte imponerad av tysk ingenjörskonst som ex.

Jag har jobbat med Toyota...host host.

panda666
31 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:
Skulle ALDRIG köpa en SAAB.
Har jobbat med dem i 7 år.
Maken till dåliga/krånglande bilar finns inte.
Egensinniga konstruktionslösningar försvårar/fördyrar.
Snart finns inte vitala märkesspecifika delar att tillgå.
"Roverdöden" väntar.

Basta Cosi!

NIzmO skrev:
Det roliga är att när man jobbar med en viss bil ser man alla fel som gör att man blir avskräckt.

Jobbade i över 7 år med Ford och ville verkligen inte ha någon, jobbar nu med BMW och kan lova att en sån inte finns med på listan över tänkbara inköp wink

Hade min 9-5 2,3t -98 när jag började med BMW och jämförde den med liknande årsmodeller man fick in (e46 och e39) men blev inte imponerad av tysk ingenjörskonst som ex.

Jag har jobbat med Toyota...host host.

Kanske säger en hel del  när ja var o lämnade in bmwn f10 för felsökning i bavaria solna för ett tag sen och stället kryllade med folk, säljare samt mekaniker och chefer sprang runt som dom visste inte var dom skulle nånstans. Medans dom alla gångerna ja varit i Täby Lexus så har det alltid vart döds lugnt, folk gick runt i hallen där som om det vore ett museum eller liknande^^ ingen hade panik och ingen hade bråttom med nått, alla har varsin kopp kaffe och chillar. Nu vet ja inte om detta är sant men säljaren hos Lexus sa iaf att de enda dom gör på dagarna för de mesta är service-oljebyten-däck samt bromsar osv, han hade tydligen inte sett så ofta nått större jobb som tex motorbyte eller växellådsbyte, det har säkert förekommit men det ska inte vara vanligt alls enligt honom. Vad ska man tro va?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2018 · 17 483 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
Skulle ALDRIG köpa en SAAB.
Har jobbat med dem i 7 år.
Maken till dåliga/krånglande bilar finns inte.
Egensinniga konstruktionslösningar försvårar/fördyrar.
Snart finns inte vitala märkesspecifika delar att tillgå.
"Roverdöden" väntar.

Basta Cosi!

NIzmO skrev:
Det roliga är att när man jobbar med en viss bil ser man alla fel som gör att man blir avskräckt.

Jobbade i över 7 år med Ford och ville verkligen inte ha någon, jobbar nu med BMW och kan lova att en sån inte finns med på listan över tänkbara inköp wink

Hade min 9-5 2,3t -98 när jag började med BMW och jämförde den med liknande årsmodeller man fick in (e46 och e39) men blev inte imponerad av tysk ingenjörskonst som ex.

Jag har jobbat med Toyota...host host.

Kanske säger en hel del  när ja var o lämnade in bmwn f10 för felsökning i bavaria solna för ett tag sen och stället kryllade med folk, säljare samt mekaniker och chefer sprang runt som dom visste inte var dom skulle nånstans. Medans dom alla gångerna ja varit i Täby Lexus så har det alltid vart döds lugnt, folk gick runt i hallen där som om det vore ett museum eller liknande^^ ingen hade panik och ingen hade bråttom med nått, alla har varsin kopp kaffe och chillar. Nu vet ja inte om detta är sant men säljaren hos Lexus sa iaf att de enda dom gör på dagarna för de mesta är service-oljebyten-däck samt bromsar osv, han hade tydligen inte sett så ofta nått större jobb som tex motorbyte eller växellådsbyte, det har säkert förekommit men det ska inte vara vanligt alls enligt honom. Vad ska man tro va?

Jobbar mest med nya Kia men det förekommer även att det ramlar in begagnade som varit hyrbilar i ca 2-3000 mil. Dessa ska besiktigas och provköras innan de skeppas vidare. De fungerar utmärkt trots den misshandel som en hyrbil tidvis råkar ut för.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
31 mars 2018 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
Skulle ALDRIG köpa en SAAB.
Har jobbat med dem i 7 år.
Maken till dåliga/krånglande bilar finns inte.
Egensinniga konstruktionslösningar försvårar/fördyrar.
Snart finns inte vitala märkesspecifika delar att tillgå.
"Roverdöden" väntar.

Basta Cosi!

Jag har jobbat med Toyota...host host.

Kanske säger en hel del  när ja var o lämnade in bmwn f10 för felsökning i bavaria solna för ett tag sen och stället kryllade med folk, säljare samt mekaniker och chefer sprang runt som dom visste inte var dom skulle nånstans. Medans dom alla gångerna ja varit i Täby Lexus så har det alltid vart döds lugnt, folk gick runt i hallen där som om det vore ett museum eller liknande^^ ingen hade panik och ingen hade bråttom med nått, alla har varsin kopp kaffe och chillar. Nu vet ja inte om detta är sant men säljaren hos Lexus sa iaf att de enda dom gör på dagarna för de mesta är service-oljebyten-däck samt bromsar osv, han hade tydligen inte sett så ofta nått större jobb som tex motorbyte eller växellådsbyte, det har säkert förekommit men det ska inte vara vanligt alls enligt honom. Vad ska man tro va?

Jobbar mest med nya Kia men det förekommer även att det ramlar in begagnade som varit hyrbilar i ca 2-3000 mil. Dessa ska besiktigas och provköras innan de skeppas vidare. De fungerar utmärkt trots den misshandel som en hyrbil tidvis råkar ut för.

^^har börjat se ganska mycket kia där ute nuförtiden faktiskt, har en polare på jobbet som pendlar  12mil om dan i en ceed kombi, 6mil fram 6 mil tbax, norrtälje-åkersberga. han klagar inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang