Volvo 740 1989 Startar INTE

jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

Har som sagt en 740 som vägrar starta, vrider på nyckeln och startmotorn drar runt motorn men den verkar inte tända till. Tändstiften är nya och tänder då bilen startar när jag sprutar in startgas under stiften. Bilen går att rulla igång utan problem, och när den väl startar så går den som en klocka så jag förstår inte riktigt vad felet kan vara.. Är det någon som har varit med om något liknande eller vet vad felet kan vara? Vet att det sitter två pumpar i bilen men har ingen aning varför..

Tack på förhand! /Jesper

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2018 · 4 917 Inlägg

Då är det väl en av bränslepumparna som fallerar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

Men om det nu är en av pumparna som inte fungerar så borde den väl inte gå alls, då den inte får nåt bränsle tänkte jag. Eller har de båda pumparna olika användingsområden? Tänkte ifall ena pumpen bara är en "startpump" typ och den andra går bara vid körning

Aronson
3 april 2018 · 914 Inlägg

Prova att bygla/eller prova ett annat spridarrelä,det svarta som sitter vid expansionskärlet.
När du kör på starten så fungerar det ej men när motorn startat och generator laddar så höjs spänningen och reläet drar.
Har du inget annat så ta isär det och löd om lödningarna.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2018 · 4 917 Inlägg

Då är det kanske läge att även kolla spänningen över batteriet i viloläge?
Får du 12,5 volt utan motorn igång?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
3 april 2018 ·

Billigt test, byt bränslereläet.   Det fungerade på en 740 jag hade smile   Sen kom det till fördelarlocket.  Betedde sig typ som din.

jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

Muttley skrev:
Billigt test, byt bränslereläet.   Det fungerade på en 740 jag hade smile   Sen kom det till fördelarlocket.  Betedde sig typ som din.

Okej! Jo bränslerälet var det första jag bytte men har inte kollat fördelarlocket än dock!

jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

insatsen skrev:
Då är det kanske läge att även kolla spänningen över batteriet i viloläge?
Får du 12,5 volt utan motorn igång?

Ja det får jag hmm har köpt ett nytt batteri som ligger på drygt 780A för att jag kan

Muttley
3 april 2018 ·

jesperhoffstrom skrev:

Muttley skrev:
Billigt test, byt bränslereläet.   Det fungerade på en 740 jag hade smile   Sen kom det till fördelarlocket.  Betedde sig typ som din.

Okej! Jo bränslerälet var det första jag bytte men har inte kollat fördelarlocket än dock!

Jag bytte inte det själv.  Den startade lite när den ville bara.  Han som köpte den bytte fördelarlocket och sen påstod han att den gick som den skulle.

jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

Aronson skrev:
Prova att bygla/eller prova ett annat spridarrelä,det svarta som sitter vid expansionskärlet.
När du kör på starten så fungerar det ej men när motorn startat och generator laddar så höjs spänningen och reläet drar.
Har du inget annat så ta isär det och löd om lödningarna.

Ja det låter ju rimligt smile Ska beställa hem ett sånt då det hur som helst inte skulle skada att byta

jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

Muttley skrev:

jesperhoffstrom skrev:

Muttley skrev:
Billigt test, byt bränslereläet.   Det fungerade på en 740 jag hade smile   Sen kom det till fördelarlocket.  Betedde sig typ som din.

Okej! Jo bränslerälet var det första jag bytte men har inte kollat fördelarlocket än dock!

Jag bytte inte det själv.  Den startade lite när den ville bara.  Han som köpte den bytte fördelarlocket och sen påstod han att den gick som den skulle.

Aha ska testa byta spridarrelä och om inte det hjälper blir väl fördelarlocket nästa smile

Xebers76
3 april 2018 · 2 271 Inlägg

Glapp i tändlås så insprutet inte får ström vid startläge? Bara en tanke

jaka54
3 april 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Du har alltså gnista på alla stift men inte soppa!?
Om du inte har soppa fram till förbränningsrummen så kolla att bägge pumparna funkar.
Den bakre pumpen i tanken förser den främre (under förarstolen) med soppa. Har du mindre än halvfull tank och den bakre pumpen inte funkar så startar inte motorn (detta på vilkor att bilen står horisontelt). Med mer soppa i tanken blir det självrinning fram till främre pumpen och motorn startar även om bakre pumpen inte funkar.

Kolla också elanslutningen på tanklocket under sätet.Där finns en ingjuten elanslutning under en plastplupp vilken under årenslopp utsätts för väder och vind vilket få kontakterna till bakre pumpen att erga, åtminstone ser det ut så på 87:orna.

Senast redigerat av jaka54 (3 april 2018)

jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

Xebers76 skrev:
Glapp i tändlås så insprutet inte får ström vid startläge? Bara en tanke

Så kan det oxå vara, bilen hackar som när jag försöker starta den så kanske kontakten på tändlåset är kasst

jesperhoffstrom
3 april 2018 · 56 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har alltså gnista på alla stift men inte soppa!?
Om du inte har soppa fram till förbränningsrummen så kolla att bägge pumparna funkar.
Den bakre pumpen i tanken förser den främre (under förarstolen) med soppa. Har du mindre än halvfull tank och den bakre pumpen inte funkar så startar inte motorn (detta på vilkor att bilen står horisontelt). Med mer soppa i tanken blir det självrinning fram till främre pumpen och motorn startar även om bakre pumpen inte funkar.

Kolla också elanslutningen på tanklocket under sätet.Där finns en ingjuten elanslutning under en plastplupp vilken under årenslopp utsätts för väder och vind vilket få kontakterna till bakre pumpen att erga, åtminstone ser det ut så på 87:orna.

Hmm okej vet faktiskt inte hur mycket bränsle som är i kan ju testa tanka i fullt och se om det blir någon skillnad

zemet
4 april 2018 · 4 041 Inlägg

Jag tror också på glapp i tändningslåset. Det är ju vanligt på 740.
Slå på tändningen, dra handbromsen och lägg ur växeln.

Ta sedan en kniv eller skruvmejsel som du använder att bygla baksidan på startmotorn med.
Startar bilen som den skall nu så borde det vara fel på ditt tändningslås.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Steff240
4 april 2018 · 1 018 Inlägg

Att bilen inte startar med mindre än halvtank om förpumpen är kass stämmer inte riktigt tongue jag körde min 740 med kass förpump i flera år och det var inga problem ens när det nästan var tomt i tanken big_smile det ända som märktes var att huvudpumpen brummade lite högre när nivån blev låg men det var en bra påminnelse att man behövde fylla på soppa lol

Aronson
4 april 2018 · 914 Inlägg

Steff240 skrev:
Att bilen inte startar med mindre än halvtank om förpumpen är kass stämmer inte riktigt tongue jag körde min 740 med kass förpump i flera år och det var inga problem ens när det nästan var tomt i tanken big_smile det ända som märktes var att huvudpumpen brummade lite högre när nivån blev låg men det var en bra påminnelse att man behövde fylla på soppa lol

Håller fullständigt med,motorn startar och går även med död förpump.Dock ett högre ljud från huvudpumpen då den får jobba hårdare.

Steff240
4 april 2018 · 1 018 Inlägg

Aronson skrev:
Håller fullständigt med,motorn startar och går även med död förpump.Dock ett högre ljud från huvudpumpen då den får jobba hårdare.

Precis min erfarenhet big_smile Och om nu bilen inte startar pga död förpump så kan inte huvudpumpen vara frisk heller roll

jesperhoffstrom
4 april 2018 · 56 Inlägg

Steff240 skrev:

Aronson skrev:
Håller fullständigt med,motorn startar och går även med död förpump.Dock ett högre ljud från huvudpumpen då den får jobba hårdare.

Precis min erfarenhet big_smile Och om nu bilen inte startar pga död förpump så kan inte huvudpumpen vara frisk heller roll

Kan ju vara så att båda lagt av.. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang