Svetsa fäste mellan grenrör och motorblock ?

JT78
12 april 2018 · 7 Inlägg

Jag har en Ford Mondo 2001:a där det börjat skallra från motorrummet vid ett visst varvtal. När jag tittade under bilen så hittade jag en spricka i ett fäste mellan avgasgrenröret och motorblocket. Det ser ut som det är helt av och jag misstänker att det är orsaken till ljudet.
För att byta fästet så gissar jag att jag måste ta bort grenröret vilket inte alls känns kul.
Så min fråga är om ni tror att det skulle gå att svetsa ihop fästet på plats?
Tips på hur man gör det på bästa sätt?

Jag har tillgång till en MIG/MAG svets (som jag är ganska bra på att svetsa bilplåt med) och en pinnsvets (som jag nästan aldrig använt). Vilken skulle ni prova med?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214034/214034-455166ea3b7a3e71127d742fc393c33c.jpg
Närbild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214034/214034-929b7bb1ff289f46db4607bb14988e78.jpg

torsen
12 april 2018 · 7 236 Inlägg

Jag, som har svetsat ett sprucket OPEL-avgasgrenrör för många år sedan, vill föreslå att slipa ett relativt djupt V-spår i sprickan och därefter "pinnsvetsa/fylla spåret".
Men det gäller att få tag på rätt elektrod.
Jag gjorde det med en 1-fas "HUMLA".

jaka54
12 april 2018 · 5 727 Inlägg

Hej!
Det där går bra med vilken svets som helst,det är ju inte gjutjärn.

Utmarks-Loke
12 april 2018 · 5 836 Inlägg

Det svåraste blir nog att komma till och slipa bort rosten så det blir svetsbart

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 april 2018 · 4 917 Inlägg

Glöm för HELVETE inte att koppla bort batteriet bara , för det kan kosta en  ny generator!,

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
JT78
12 april 2018 · 7 Inlägg

Tack för svar och tipsen!
Ja det blir svårt att komma åt att slipa. Tänkte därför att pinnsvets kanske är bättre än MIG, så behöver det inte vara lika rent. Eller måste jag slipa bort all rost även om jag kör med pinnsvets?

Spelar det någon roll vilken elektrod jag kör med? Jag har bara använt rutila förut eftersom de ska vara lättare att jobba med (och jag är nybörjare), men en basisk ska vara segare och det låter ju som en fördel här där det kommer vibrera?

Sätter en lapp på bilen att koppla loss batteriet smile

jaka54
12 april 2018 · 5 727 Inlägg

Hej!
Inte behöver du slipa bort rosten! Kör med Mig:n vet jag! Och på hög ström så du bränner igenom ordentligt.

Senast redigerat av jaka54 (12 april 2018)

Evildan
12 april 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Inte behöver du slipa bort rosten! Kör med Mig:n vet jag! Och på hög ström så du bränner igenom ordentligt.

Satan i gatan, precis min tanke när jag läste frågan initialt!
Jag instämmer alltså, dra på ordentligt och mata mindre tråd så blir det prima med MAGen.
Akta dig för droppet och blunda om du inte får plats med skärmen, det blir så trist på natten annars. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang