Föst vill jag säga grattis!!
"Finns det någon/några årsmodell/er man ska akta sig för eller några vanliga fel?"Ber om ursäkt för långt inlägg

Japp, bland annat 9-3 NG (2003 - 2007), senare (08-) heter det också NG (New Generation) men då gjordes det en exteriör facelyft.
9-3:an 03 och tidig 04 led av några barnproblem, syftar mest på elfel sen brukar de främre fjädrarna/dämparna tacka för sig.
Du slipper detta genom att skaffa sänkfjädrar samt stötdämpare. Bättre fjädrar/dämpare och en sänk bil. Win - Win ju!

.
Sen har 9-3 NG 03-06 fiberoptic som kommunikationsmetod, med andra ord rätt besvärligt att uppgradera ljudet. Det går men det är en jobbig process.
Annars så är bilen prima. Rätt styv och vrider inte lika lätt, jag har två st och jag har inte upplevt större problem gällande rost. (Förutom från stenskott och lätt ytrost.)
Du har säkert stött på att det finns 1.8i, 1,8t, 2,0t, 2,0T osv.. Här kommer lite kortfattat info om dessa. Samtliga motorer är på två liter.
1,8i är en motor utan turbo (Undvik den med andra ord

)
1,8t är en motor med en lättrycks turbo ( ca 149-150hk)
2,0t, samma som 1,8t med annan programvara --> ca 175hk
2,0T, kanske lite mer känd som B207R, denna motor finner du oftast på Aero modellerna men inte alltid, finns bland annat icke aero kombi modellerna. Du finner även annan snurra (TD04HL‑15T), större luftbox, luftrör osv..
0-100 sker på ca 8,6 sekunder, denna mätning gjordes av min 9-3 Aero B207R:
17 tum med Achilles ATR Sport 2, Kalla däck, hade rullat ca 200 m med ca 6 mm kvar
Luft temp och mark temp: ca 18 respektive 15 grader
Bränsle: 95 oktan från Statoil, nuvarande Circel K
Mät med GPS
Underlaget var "fin" normal slitet asfalt
(Jag nämner detta för att det fanns ett annat inlägg med konstiga siffror på 0-100 siffrorna på saab 9-3 aero.)
Detta såg motorprogrammet ut för 9-3 mellan 2003 och 2007 ish.
Så vad tycker jag om dom?
Positivt:
- Rätt modernt förhållande till andra bilar i den åldern och prisklassen.
- framvagnen är relativt styv
- Lätt att hitta delar till dom
- Lätt att fixa små problem, byta lampor, olja osv.
- Mycket bil för pengarna speciellt 9-3 NG Aero
- Trim vänligt (Kanske inte det första man gör

)
Negativt:
- Svårt att uppgradera ljudet
- De tidiga modellerna lider av elfel (Kan vara dyrt och en jobbig att fixa). Undvik 03-och tidig 04 med andra ord.
För just 9-3:an så se till att det finns komplett servicebok. Tipset är väl att inte stirra sig blint på antal mil som den har rullat.
Mina bilar har rullat 23, 25 och strax (9-5:an) 39-40 tusen mil. En av 9-3:an fick jag byta ut ett hjulnav samt kupefläkten och på den andra fick jag fylla i AC gas för att jag råka öppna en ventil som jag inte borde ha gjort. Jag har inte upplevt större problem med 9-3:orna mer än små fix som kommer med åldern, precis som på alla andra bilar. Jag kan börja prata om 9-5:orna om du vill
Gå gärna med i Saab Turbo Club of Sweden på facebook alternativ forumet.
Lycka till!
/ Tom