Köpråd Fordfocus.

Rob901120
14 april 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Tänkte köpa en begagnad bil nästa vecka. Har bestämt mig för Ford fokus st line.
Det står mellan en svårt och en grå Ford focus. Bilarna är nästintill identiska förutom färgen samt miltal.
Den grå har gått 21785 km medans den svarta har gått 35340 km och är en gammal hyrbil. (Båda är av årsmodell 2017)
Jag är mer sugen på den svarta och undrar hur mycket jag egentligen kan dra av pga miltalen. Enligt försäljaren kostar båda 169000 vilket känns lite fel. Den svarta har dessutom lite repor och har använts mer vårdslöst.
Vad tror ni?

xXSammy
14 april 2018 · 6 572 Inlägg

Är det bara färg och mil som skiljer sig?
169.000 är vad bilarna ligger på omkring de miltalen.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2018 · 17 483 Inlägg

Jag har gjort lite service/besiktning på gamla hyrbilar till och från på jobbet. Det är också bilar från 2017 dom rullat 1000-3000 mil. Dock ej Ford. De provas noggrant och har inte hittat speciellt mycket fel på. Ett fåtal har väl felkoder i systemet men det kan tillhöra märket då det nästan alltid är samma.

Vad som varierar är antal millimeter som är kvar på däcken... Ta med en måttstock! Har bilen varit hårt körd så kan däcken vara slut med bara 4mm kvar.

Hade jag vågat köpa en ett år gammal hyrbil? Svar: Ja.

EDIT: Givetvis ska hyrbilen ligga på ett mindre pris. Folk är inte idioter och många undviker nog den. 149k kanske?

Senast redigerat av Hybrid_ (14 april 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rob901120
14 april 2018 · 2 Inlägg

Oj. Tror du att jag kan få ner så mycket alltså? Med vilka argument då? Jag är inte så värst bilkunnig så försöker samla så mycket kött på benen som jag bara kan.

Blixnabb
14 april 2018 · 245 Inlägg

Välj den grå, lättare att hålla snygg, svart är jobbigt.
Hyrbil skulle jag sky som pesten, bör vara betydligt billigare än dito ej hyrbil.
inte ovanligt att de är betydligt repigare både inne och på utsidan, visserligen gör rekonden underverk men det brukar synas i alla fall om man tittar noga, många är dessutom omlackade efter diverse missöden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang