Evildan skrev:
Även om vissa dubbelkopplingslådor är trevligare än andra såsom powershift i Volvo V60 eller i Mondeo så är dom trots det tråkiga vid kryp och kökörning.
Mmm, trist fenomen. Min Lancer (Ralliart) har SST låda, och är skitkul, vid full gas. Nå, inte riktigt hela sanningen, men "entusiastisk" körning, är den kanon till. Krypkörning, då släpper den kopplingen helt, för att strax frikoppla helt igen, om och om. Ryckigt. Långsam kökörning, då letar den varv, och hittar aldrig riktigt rätt, och studsar upp och ned ett par hundra varv hela tiden. Och stadskörning är inte mycket bättre. Först när man kommer ut på landsvägar och träffar 70+ slutar den.
Det ger sig förvisso när man kört en stund, så lådan blivit ordentligt varm i kläderna, men jag kör sällan ett par timmar i taget. Har man bara gjort det, så är lådan hur snäll som helst, och krypkör rent av bra med...
Evildan skrev:
Men köp ingen jvl diesel, dom är bra men snart likt dronterna utdöda och iskalla på begagnatmarknaden.
Jag är inte säkert på att de kommer gå samma väg som dronten, men just nu har du helt rätt, man bör nog undvika diesel, om man inte har specifika önskemål. TS pratar väl iofs om en euro6'a i alla fall, så den kommer ju inte vara något problem inom de närmaste 5 åren eller så, men i alla fall.