Frågor gällande klassiska V8-or

86 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #1

Att kontrollera om en mopedmotor har gnista kan göras genom att skruva ut och lägga stiftet med tändhatten på mot topplocket och sen snurra motorn. Hur är det med gamla jänke-V8-or? Hur kollar ni om gnista finns, exempelvis om man misstänker att det är tändningen som strular? Något snabbt sätt?

Sen en annan grej, det är som sagt dags att snart ta ut gamlingen, en cheva med 350. Byte filter och olja innan avställningen. Det är mineral 20-50 olja med zink i (flat tapped kam). Kör bara på sommaren, men hur kallt kan det rent temperaturmässigt vara med denna tröga olja. Är runt 10+ nu.

Tack för att ni tar er tid :-)

111 Inlägg
Skrivet 16 april #2

Gnistan kollar du likadant på alla motorer jordar tändstiftet. Det gör du exempelvis genom att lägga tändstiftet mot topplocket. mvh

Senast redigerat av jompazx (16 april )

1 468 Inlägg
Skrivet 16 april #3

Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

86 Inlägg
Skrivet 17 april · Inlägg av trådskaparen #4

CC72 skrev:
Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

Hur är det med uppstart? Motorn borde väl inte ta skada vid +7-10 grader med 20-50-olja i?

Forummoderator · 6 744 Inlägg
Skrivet 17 april #5

Classicern skrev:

CC72 skrev:
Du kan även använda en tändinställningslampa för att se om tändningen är som den ska.

Hur är det med uppstart? Motorn borde väl inte ta skada vid +7-10 grader med 20-50-olja i?

Nej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang