Strul med bilen efter köp (Reklamation)

mrbomeez
18 april 2018 · 7 Inlägg

Hej!

Köpte en bil från en firma där hela kopplingssatsen rasade inom en månad. Bilen är en motorstark modell som är 10 år gammal och gått 11000 mil men ändå rätt dyr ligger i 200 000kr klassen. Bilen bärgades och blev kollad av verkstad som konstaterade att allt behövde bytas med koppling, tryckplattor, lameller och svänghjul. Detta var hos originalverkstad vilket gjorde att kostnaden för detta skulle vara 60 000k. Jag har kört bilen normalt och anser att detta inte är ett fel jag kan ha orsakat på under en månad men det håller självklart inte firman med om.

Vi har bollat fram och tillbaka mycket och jag gick nästan med på att betala en del av reparationen där dom istället fick välja en egen verkstad. Närmare 14 000kr skulle jag få stå för men eftersom de inte ens ville lämna garantin på bytet så ångrade jag mig. Jag vet inte vad som är bäst att göra i mitt fall. Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten. Det slutade helt enkelt med att kopplingspedalen blev trög en dag och mitt på vägen slutade funka alls. Därför skulle jag vilja att dom gör bytet åt mig gratis men eftersom de inte går med på det måste jag nog gå via ARN.

Då har jag lite funderingar. Koppling är ju en slitagedel men jag vet att jag inte kört sönder hela satsen samt svänghjul på 200-300mil och 25 dagar. Om jag går via ARN hur tror ni det ser ut med förutsättningarna? Eftersom jag behöver använda bilen som bara står stilla nu vill jag fixa detta omgående och jag har inte tid att vänta på svar från ARN. Skäliga tiden för min del har redan gått ut då bilen blev okörbar för 3 veckor sedan.  Kan ju inte ha bilen ståendes i 6-24 månader för att få svar från ARN.

Vad tror ni är bäst för mig att göra och vems sida tror ni Allmänna Reklamationsnämnden skulle vara på? Kan jag reparera bilen på en egen verkstad och sedan anmäla till ARN efteråt för att begära full ersättning eller måste jag vänta på svar innan jag kan göra något med bilen? Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

Evildan
18 april 2018 ·

0771 525 525 ska du ringa.

mrbomeez
18 april 2018 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
0771 525 525 ska du ringa.

Har snackat med dom men fick bara luddiga svar.

caromania Forummoderator
19 april 2018 · 9 296 Inlägg

Spekulationerna startar. Vad är det för bil?

Jag hade nog accepterat 14 mot 60 om det var bråttom och jag inte orkade tjafsa. Sedan hade jag nog funderat på att sälja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
19 april 2018 ·

mrbomeez skrev:

Evildan skrev:
0771 525 525 ska du ringa.

Har snackat med dom men fick bara luddiga svar.

Du får knappast mer konkreta eller kunniga svar av forumsmedlemmarna än av konsumentverkets jurist tyvärr.

Då är det upp till dig att avgöra huruvida du tycker det är "värt" det.

torsen
19 april 2018 · 7 233 Inlägg

mrbomeez skrev:
Hej!
Därför skulle jag vilja att dom gör bytet åt mig gratis men eftersom de inte går med på det måste jag nog gå via ARN.

Om jag går via ARN hur tror ni det ser ut med förutsättningarna?   Kan ju inte ha bilen ståendes i 6-24 månader för att få svar från ARN.

Vad tror ni är bäst för mig att göra och vems sida tror ni Allmänna Reklamationsnämnden skulle vara på? Kan jag reparera bilen på en egen verkstad och sedan anmäla till ARN efteråt för att begära full ersättning eller måste jag vänta på svar innan jag kan göra något med bilen? Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

Har själv mycket mycket dålig erfarenhet av ARNs tekniska kompetens.
Dom är jurister.
Kan ta mycket lång tid innan de tar upp ärendet.
Ännu mycket längre tid innan de lämnar ett luddigt svar som knappast går att tolka.
Sammanlagt kan tidsutdräkten bli uppemot ett år, inkl bilfirmans överklagande och motargument.
Kan du avvara bilen så länge så chansa - annars bekosta själv åtgärd.

Undras vad det är för bil och typ av koppling/svänghjul.
Dubbelmassesvänghjul?

Hamilton
19 april 2018 · 8 864 Inlägg

Citat "Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten."
Frågan är om du talade om det för säljaren och när upptäckte du att den slirade?.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2018 · 17 466 Inlägg

Jag hade övervägt att ta 14k.

Är bilfirman medlem i MRF? Rätt viktigt då ett eventuellt beslut från ARN är tvingande för firman. Är den helt fristående kan de helt och hållet strunta i ARN:s utslag utan att riskera mer än att hamna på Svarta Listan. Vem läser den? Gjorde TS innan köp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mrbomeez
19 april 2018 · 7 Inlägg

caromania skrev:
Spekulationerna startar. Vad är det för bil?

Jag hade nog accepterat 14 mot 60 om det var bråttom och jag inte orkade tjafsa. Sedan hade jag nog funderat på att sälja.

Varför sälja om man jag precis köpt den och fixat kopplingen? Well 14 är inte mycket mot 60 men kan fixa den på andra verkstäder än audi för 25-35 iallafall.


torsen skrev:
Har själv mycket mycket dålig erfarenhet av ARNs tekniska kompetens.
Dom är jurister.
Kan ta mycket lång tid innan de tar upp ärendet.
Ännu mycket längre tid innan de lämnar ett luddigt svar som knappast går att tolka.
Sammanlagt kan tidsutdräkten bli uppemot ett år, inkl bilfirmans överklagande och motargument.
Kan du avvara bilen så länge så chansa - annars bekosta själv åtgärd.

Undras vad det är för bil och typ av koppling/svänghjul.
Dubbelmassesvänghjul?

Det är dubbelmassesvänghjul så därför kostar den som fan. En Audi S5 V8.

Hamilton skrev:
Citat "Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten."
Frågan är om du talade om det för säljaren och när upptäckte du att den slirade?.

Grejen är ju att jag sa det inom en skälig tid vilket enligt konsumentvägledningssidor är 2 månader, detta var på betydligt kortare tid. Det jag sagt till säljaren är att det märktes de sista dagarna innan den blev helt strandsatt, inte att det varit så från början.

bah
19 april 2018 · 44 Inlägg

Värdelöst av bilhandlaren! Är det en mindre firma ? Som en annan fråga är dom medlem i MRF?
Mitt råd är , be dom byta för 14k sen gå till ARN. Helt sjuk att en sån dyr bil inte har någon slags försäkring från bilfirman , brukar ju va vanligt med 3 - 12 månaders garanti .
Vi fick 12 månaders garanti på en begagnad Peugeot 208 och på den rasa motorn efter ca 1.5 månader men det va aldrig snack om att jag skulle betala det.
Lycka till och hoppas att din bil snart är fixad !

Peugeot 208 (2013)
Evildan
19 april 2018 ·

mrbomeez skrev:

caromania skrev:
Spekulationerna startar. Vad är det för bil?

Jag hade nog accepterat 14 mot 60 om det var bråttom och jag inte orkade tjafsa. Sedan hade jag nog funderat på att sälja.

Varför sälja om man jag precis köpt den och fixat kopplingen? Well 14 är inte mycket mot 60 men kan fixa den på andra verkstäder än audi för 25-35 iallafall.


torsen skrev:
Har själv mycket mycket dålig erfarenhet av ARNs tekniska kompetens.
Dom är jurister.
Kan ta mycket lång tid innan de tar upp ärendet.
Ännu mycket längre tid innan de lämnar ett luddigt svar som knappast går att tolka.
Sammanlagt kan tidsutdräkten bli uppemot ett år, inkl bilfirmans överklagande och motargument.
Kan du avvara bilen så länge så chansa - annars bekosta själv åtgärd.

Undras vad det är för bil och typ av koppling/svänghjul.
Dubbelmassesvänghjul?

Det är dubbelmassesvänghjul så därför kostar den som fan. En Audi S5 V8.

Hamilton skrev:
Citat "Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten."
Frågan är om du talade om det för säljaren och när upptäckte du att den slirade?.

Grejen är ju att jag sa det inom en skälig tid vilket enligt konsumentvägledningssidor är 2 månader, detta var på betydligt kortare tid. Det jag sagt till säljaren är att det märktes de sista dagarna innan den blev helt strandsatt, inte att det varit så från början.

Men det var så från början?

Evildan
19 april 2018 ·

mrbomeez skrev:
Hej!

Köpte en bil från en firma där hela kopplingssatsen rasade inom en månad. Bilen är en motorstark modell som är 10 år gammal och gått 11000 mil men ändå rätt dyr ligger i 200 000kr klassen. Bilen bärgades och blev kollad av verkstad som konstaterade att allt behövde bytas med koppling, tryckplattor, lameller och svänghjul. Detta var hos originalverkstad vilket gjorde att kostnaden för detta skulle vara 60 000k. Jag har kört bilen normalt och anser att detta inte är ett fel jag kan ha orsakat på under en månad men det håller självklart inte firman med om.

Vi har bollat fram och tillbaka mycket och jag gick nästan med på att betala en del av reparationen där dom istället fick välja en egen verkstad. Närmare 14 000kr skulle jag få stå för men eftersom de inte ens ville lämna garantin på bytet så ångrade jag mig. Jag vet inte vad som är bäst att göra i mitt fall. Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten. Det slutade helt enkelt med att kopplingspedalen blev trög en dag och mitt på vägen slutade funka alls. Därför skulle jag vilja att dom gör bytet åt mig gratis men eftersom de inte går med på det måste jag nog gå via ARN.

Då har jag lite funderingar. Koppling är ju en slitagedel men jag vet att jag inte kört sönder hela satsen samt svänghjul på 200-300mil och 25 dagar. Om jag går via ARN hur tror ni det ser ut med förutsättningarna? Eftersom jag behöver använda bilen som bara står stilla nu vill jag fixa detta omgående och jag har inte tid att vänta på svar från ARN. Skäliga tiden för min del har redan gått ut då bilen blev okörbar för 3 veckor sedan.  Kan ju inte ha bilen ståendes i 6-24 månader för att få svar från ARN.

Vad tror ni är bäst för mig att göra och vems sida tror ni Allmänna Reklamationsnämnden skulle vara på? Kan jag reparera bilen på en egen verkstad och sedan anmäla till ARN efteråt för att begära full ersättning eller måste jag vänta på svar innan jag kan göra något med bilen? Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

Jag undrar då jag tolkar det som du skriver att du märkte problemet vid provkörningen?

CC72
19 april 2018 · 1 661 Inlägg

"Det jag sagt till säljaren är att det märktes de sista dagarna innan den blev helt strandsatt, inte att det varit så från början."

Ringde du till bilförsäljaren direkt då eller struntade du helt enkelt i det och körde vidare för att se vart det hela skulle sluta?

torsen
19 april 2018 · 7 233 Inlägg

mrbomeez skrev:
Hej!

Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

I 14.000:-  kan inte ett nytt dubbelmassesvänghjul ingå.
Möjligen ett begagnat dito.
Återigen ett VAG-relaterat problem.
Att folk inte lär sig att undvika VAG-produkter.

it_mutt Avstängd
19 april 2018 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

mrbomeez skrev:
Hej!

Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

I 14.000:-  kan inte ett nytt dubbelmassesvänghjul ingå.
Möjligen ett begagnat dito.
Återigen ett VAG-relaterat problem.
Att folk inte lär sig att undvika VAG-produkter.

Det är givetvis som så att det dels bara är vagbilar som använder dubbelmassesvänghjul till personbilar, och följaktligen därför endast hos VAG dessa går sänder.

Eeeeeelllllller?


- - - - Edit - - - -

Kommer inte alls överens med mitt nya tangentbord....

Senast redigerat av it_mutt (19 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
19 april 2018 · 4 250 Inlägg

torsen skrev:

mrbomeez skrev:
Hej!

Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

I 14.000:-  kan inte ett nytt dubbelmassesvänghjul ingå.
Möjligen ett begagnat dito.
Återigen ett VAG-relaterat problem.
Att folk inte lär sig att undvika VAG-produkter.

ne faktiskt, man ska aldrig köpa nått tyskt öht speciellt inte vag utan nån form av garanti eler försäkring. Man ska provköra rätt länge en bil som man ska slänga mket pengar på vid köp. Annars blir det att pynta allt sj, en läxa som jag sj inte kommer att glömma.  jävlar vad det kan bli dyrt. hur fan rasade allt samman sådär? kopplings satsen samt svänghjul bara från ingenstans??

caromania Forummoderator
19 april 2018 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

torsen skrev:

mrbomeez skrev:
Hej!

Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

I 14.000:-  kan inte ett nytt dubbelmassesvänghjul ingå.
Möjligen ett begagnat dito.
Återigen ett VAG-relaterat problem.
Att folk inte lär sig att undvika VAG-produkter.

ne faktiskt, man ska aldrig köpa nått tyskt öht speciellt inte vag utan nån form av garanti eler försäkring. Man ska provköra rätt länge en bil som man ska slänga mket pengar på vid köp. Annars blir det att pynta allt sj, en läxa som jag sj inte kommer att glömma.  jävlar vad det kan bli dyrt. hur fan rasade allt samman sådär? kopplings satsen samt svänghjul bara från ingenstans??

Ursprungslandet har iofs inget med det att göra. Finns en massa bra fungerande tyskar. Det som är viktigt om man är spekulant är ju såklart att kolla upp vad tråkiga reparationer kan gå på och sedan tänka statistik och pålitlighet. Om ett kamremsbyte kostar 60k så undviker man den bilen om man inte anser att 60k är en okej summa att spendera på ett kamremsbyte.

Jag tror problemet är och blir mer förekommande. Folk (läs unga grabbar) har råd att köpa en modern nästintill supersportbil som har 3-5 år på nacken, men de har egentligen inte livsstil/lön för att hålla den vid liv om det skiter sig eftersom allt blivit så makalöst komplicerat och dyrt de senaste åren.

Förr levde man efter devisen att man skulle ha halva bilens värde på banken och vara beredd och betala för större reparationer när man köpte en special/hobbybil. Bara att bita i det sura äpplet när det händer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
19 april 2018 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

torsen skrev:

I 14.000:-  kan inte ett nytt dubbelmassesvänghjul ingå.
Möjligen ett begagnat dito.
Återigen ett VAG-relaterat problem.
Att folk inte lär sig att undvika VAG-produkter.

ne faktiskt, man ska aldrig köpa nått tyskt öht speciellt inte vag utan nån form av garanti eler försäkring. Man ska provköra rätt länge en bil som man ska slänga mket pengar på vid köp. Annars blir det att pynta allt sj, en läxa som jag sj inte kommer att glömma.  jävlar vad det kan bli dyrt. hur fan rasade allt samman sådär? kopplings satsen samt svänghjul bara från ingenstans??

Ursprungslandet har iofs inget med det att göra. Finns en massa bra fungerande tyskar. Det som är viktigt om man är spekulant är ju såklart att kolla upp vad tråkiga reparationer kan gå på och sedan tänka statistik och pålitlighet. Om ett kamremsbyte kostar 60k så undviker man den bilen om man inte anser att 60k är en okej summa att spendera på ett kamremsbyte.

Jag tror problemet är och blir mer förekommande. Folk (läs unga grabbar) har råd att köpa en modern nästintill supersportbil som har 3-5 år på nacken, men de har egentligen inte livsstil/lön för att hålla den vid liv om det skiter sig eftersom allt blivit så makalöst komplicerat och dyrt de senaste åren.

Förr levde man efter devisen att man skulle ha halva bilens värde på banken och vara beredd och betala för större reparationer när man köpte en special/hobbybil. Bara att bita i det sura äpplet när det händer.

så bara att spara ihop en fet buffert ifall biljäveln strular? undrar om ts verkligen provkörde ordentligt och kunde förutse att nått var fuffens? visste fan inte att det kunde vara så jäkla dyrt me kopplingsbyte samt svänghjul.

caromania Forummoderator
19 april 2018 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

ne faktiskt, man ska aldrig köpa nått tyskt öht speciellt inte vag utan nån form av garanti eler försäkring. Man ska provköra rätt länge en bil som man ska slänga mket pengar på vid köp. Annars blir det att pynta allt sj, en läxa som jag sj inte kommer att glömma.  jävlar vad det kan bli dyrt. hur fan rasade allt samman sådär? kopplings satsen samt svänghjul bara från ingenstans??

Ursprungslandet har iofs inget med det att göra. Finns en massa bra fungerande tyskar. Det som är viktigt om man är spekulant är ju såklart att kolla upp vad tråkiga reparationer kan gå på och sedan tänka statistik och pålitlighet. Om ett kamremsbyte kostar 60k så undviker man den bilen om man inte anser att 60k är en okej summa att spendera på ett kamremsbyte.

Jag tror problemet är och blir mer förekommande. Folk (läs unga grabbar) har råd att köpa en modern nästintill supersportbil som har 3-5 år på nacken, men de har egentligen inte livsstil/lön för att hålla den vid liv om det skiter sig eftersom allt blivit så makalöst komplicerat och dyrt de senaste åren.

Förr levde man efter devisen att man skulle ha halva bilens värde på banken och vara beredd och betala för större reparationer när man köpte en special/hobbybil. Bara att bita i det sura äpplet när det händer.

så bara att spara ihop en fet buffert ifall biljäveln strular? undrar om ts verkligen provkörde ordentligt och kunde förutse att nått var fuffens? visste fan inte att det kunde vara så jäkla dyrt me kopplingsbyte samt svänghjul.

Så stora operationer är nog redigt dyra på de flesta nya bilar. Min polare har en Caravelle (heter den väl, stora VW-bussen?) och han åkte på samma grej. I det fallet så lyckades han åberopa den garanti som följde med köpet så det gjorde åt honom. Däremot var han av med bilen i några veckor och fick ringa en miljon telefonsamtal.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang