Verklig bränsleförbrukning / Kolla förbrukning gentemot tripmätare ?

KenthIJ
20 april 2018 · 1 429 Inlägg

Kanske dum fråga men ...

Någon som har tips på hur man smidigast kollar den verkliga bränsleförbrukningen ?

Senast redigerat av KenthIJ (20 april 2018)

it_mutt Avstängd
20 april 2018 · 10 388 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kanske dum fråga men ...

Någon som har tips på hur man smidigast kollar den verkliga bränsleförbrukningen ?

Fyll tanken, kör XXXX km, fyll upp igen (gärna samma pump), ta antal tankade liter vid andra tillfället/antal körda mil = förbrukningen i L/mil

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenthIJ
20 april 2018 · 1 429 Inlägg

Tackar för snabbt och koncist svar

viccoA
20 april 2018 · 3 109 Inlägg

Kolla även med gps hur mycket din hastighetsmätare visar för mycket, på de flesta bilar går trippmätaren lika mycket för fort. Inte ovanligt med 7% felvisning.

KenthIJ
20 april 2018 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:
Kolla även med gps hur mycket din hastighetsmätare visar för mycket, på de flesta bilar går trippmätaren lika mycket för fort. Inte ovanligt med 7% felvisning.

Ok.
Tackar och kollar även det.

xXSammy
20 april 2018 · 6 566 Inlägg

Jag använder appen Fuelio, så slipper jag räkna själv.

De/Dem
KenthIJ
20 april 2018 · 1 429 Inlägg

xXSammy skrev:
Jag använder appen Fuelio, så slipper jag räkna själv.

Tackar !

Skall kolla den.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 april 2018 · 14 007 Inlägg

xXSammy skrev:
Jag använder appen Fuelio, så slipper jag räkna själv.

Hur gör du om du ena dagen kör en bil och andra dagen kör en annan bil. Det är lätt att det blir så om man har arbetsbil, privatbil och sommarbilar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mew
30 april 2018 · 2 152 Inlägg

Vettemannen skrev:

xXSammy skrev:
Jag använder appen Fuelio, så slipper jag räkna själv.

Hur gör du om du ena dagen kör en bil och andra dagen kör en annan bil. Det är lätt att det blir så om man har arbetsbil, privatbil och sommarbilar?

/Benny

Man har olika "flikar", en flik per fordon. Så det är som att byta flikar på en webbläsare. Jättesmidig app, använder den själv. smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 april 2018 · 14 007 Inlägg

Mew skrev:

Vettemannen skrev:

xXSammy skrev:
Jag använder appen Fuelio, så slipper jag räkna själv.

Hur gör du om du ena dagen kör en bil och andra dagen kör en annan bil. Det är lätt att det blir så om man har arbetsbil, privatbil och sommarbilar?

/Benny

Man har olika "flikar", en flik per fordon. Så det är som att byta flikar på en webbläsare. Jättesmidig app, använder den själv. smile

Okay, det var ju smart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2018 · 17 380 Inlägg

Usch. Kollade verklig på Magentisen. 1.08 L/mil. Jag måste sluta behandla gaspedalen som en av/på-knapp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
30 april 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Usch. Kollade verklig på Magentisen. 1.08 L/mil. Jag måste sluta behandla gaspedalen som en av/på-knapp...

Haha. Ibland saknar man Yarisen som drog 0.44...














Nääääääääää...... Skoja bara! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
1 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Usch. Kollade verklig på Magentisen. 1.08 L/mil. Jag måste sluta behandla gaspedalen som en av/på-knapp...

Hur snäll är bilen själv i sina påståenden? (antar bara att den har någon form av färddator)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2018 · 17 380 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Usch. Kollade verklig på Magentisen. 1.08 L/mil. Jag måste sluta behandla gaspedalen som en av/på-knapp...

Hur snäll är bilen själv i sina påståenden? (antar bara att den har någon form av färddator)

Nope. Ingen dator lustigt nog. Kollade upp blandad och den är just 1.08 L/Mil. Men jag kör mer landsväg än blandad så får skärpa mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
2 maj 2018 · 1 429 Inlägg

Vid en snabbkoll med appen Fuelio så verkar vår Auris TS HSD ha dragit 5.0l efter ca 80 mils blandad körning (ca 60 av dem på motorväg i 110) och bilens dator visar på 4.6.

Vår Yaris HSD verkar ha dragit 4.6 efter ca 70 mils blandad körning (ca 55 av dem på motorväg i 110) och bilens dator visar på 4.8

Aurisens dator visar i så fall lite för lite och Yarisens dator lite för mycket

it_mutt Avstängd
2 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Usch. Kollade verklig på Magentisen. 1.08 L/mil. Jag måste sluta behandla gaspedalen som en av/på-knapp...

Hur snäll är bilen själv i sina påståenden? (antar bara att den har någon form av färddator)

Nope. Ingen dator lustigt nog. Kollade upp blandad och den är just 1.08 L/Mil. Men jag kör mer landsväg än blandad så får skärpa mig.

Ja, sådär kan du inte hålla på! wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2018 · 14 007 Inlägg

Sist jag tankade min Ford Connect diesel så visade datorn 0,61-0,62 men när jag tankat och räknade så var förbrukningen 0,65.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
KenthIJ
9 maj 2018 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vid en snabbkoll med appen Fuelio så verkar vår Auris TS HSD ha dragit 5.0l efter ca 80 mils blandad körning (ca 60 av dem på motorväg i 110) och bilens dator visar på 4.6.

Vår Yaris HSD verkar ha dragit 4.6 efter ca 70 mils blandad körning (ca 55 av dem på motorväg i 110) och bilens dator visar på 4.8

Aurisens dator visar i så fall lite för lite och Yarisens dator lite för mycket

Då har vi kört Yarisen ytterligare 17 mil Varberg-Göteborg-Varberg ca 9 mil 110 km/h, 6 mil 100 km/h och ca 2 mil blandat 80/60/40 . Alltså inte helt optimala hastigheter för Yaris.
Då säger Fuelio att den dragit 5.0 snitt och bilens dator säger 4.9

Vi har även kört vår Auris på ytterligare två "lillsemesterturer" på totalt ca 80mil till  varav även nu ca 60 mil i 110 Km/h . Då säger Fuelio 4,9 i snitt och bilens dator säger 4.7.

Så bilarnas datorer (och det gäller nog de flesta bilar antar jag) är nog mer att betrakta som en "tendens" än "faktiskt resultat".

Är ändå ganska nöjd med förbrukningen på våra bilar då Yarisen gått "hårdare än vad den är konstruerad för (tror mig kunna köra den på iaf 4.7 blandad körning under normala förhållanden)
och...
är faktiskt nöjd med Aurisens förbukning under de förhållanden som vi kört den (tror mig kunna köra även den på iaf 4.7 blandad körning under normala förhållanden. Vi körde ju på ca 4,0-4.2 enligt bilens dator förra sommaren)
och Jag vet ingen annan bensin (hybrid) bil på 136 hk i Golf Sportscombi klassen ( Ford Focus-Scoda Octaviacombi- Opel Astracombi etc) som drar mindre än 5.0L blandad körning.
Rätta mig gärna om jag har fel

xXSammy
9 maj 2018 · 6 566 Inlägg

Får se vad min Focus dragit i verkligheten snart, men ger den ett par 100 mil så den fått slitit in sig lite (Kört med den ca 40 mil sen ny)

De/Dem
KenthIJ
7 juni 2018 · 1 429 Inlägg

Vettemannen skrev:
Sist jag tankade min Ford Connect diesel så visade datorn 0,61-0,62 men när jag tankat och räknade så var förbrukningen 0,65.

/Benny

Jo det verkar ju som att bilarnas datorer visar mer av en tendens än helt faktisk förbrukning.

Både på vår Auris HSD TS och vår Yaris HSD verkar det som att ju lägre förbrukning bilarnas dator visar ju bättre verkar det stämma med den förbrukning jag får fram vid koll på tankade liter i förhållande till körsträcka.

t.ex när datorn visat på 4.1 så har bilen dragit 4.2 men när datorn visat på 4.6 så har bilen dragit 4.9

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang