KenthIJ skrev:
Vid en snabbkoll med appen Fuelio så verkar vår Auris TS HSD ha dragit 5.0l efter ca 80 mils blandad körning (ca 60 av dem på motorväg i 110) och bilens dator visar på 4.6.
Vår Yaris HSD verkar ha dragit 4.6 efter ca 70 mils blandad körning (ca 55 av dem på motorväg i 110) och bilens dator visar på 4.8
Aurisens dator visar i så fall lite för lite och Yarisens dator lite för mycket
Då har vi kört Yarisen ytterligare 17 mil Varberg-Göteborg-Varberg ca 9 mil 110 km/h, 6 mil 100 km/h och ca 2 mil blandat 80/60/40 . Alltså inte helt optimala hastigheter för Yaris.
Då säger Fuelio att den dragit 5.0 snitt och bilens dator säger 4.9
Vi har även kört vår Auris på ytterligare två "lillsemesterturer" på totalt ca 80mil till varav även nu ca 60 mil i 110 Km/h . Då säger Fuelio 4,9 i snitt och bilens dator säger 4.7.
Så bilarnas datorer (och det gäller nog de flesta bilar antar jag) är nog mer att betrakta som en "tendens" än "faktiskt resultat".
Är ändå ganska nöjd med förbrukningen på våra bilar då Yarisen gått "hårdare än vad den är konstruerad för (tror mig kunna köra den på iaf 4.7 blandad körning under normala förhållanden)
och...
är faktiskt nöjd med Aurisens förbukning under de förhållanden som vi kört den (tror mig kunna köra även den på iaf 4.7 blandad körning under normala förhållanden. Vi körde ju på ca 4,0-4.2 enligt bilens dator förra sommaren)
och Jag vet ingen annan bensin (hybrid) bil på 136 hk i Golf Sportscombi klassen ( Ford Focus-Scoda Octaviacombi- Opel Astracombi etc) som drar mindre än 5.0L blandad körning.
Rätta mig gärna om jag har fel