Äldre VW bubbla 1.9tdi

Antonwe
24 april 2018 · 2 Inlägg

Hallåja!

Nu är det så att jag har golf 3 TDI som bara står och skräpar och jag skulle vilja göra något udda av.

Hur överjävligt tror ni det skulle vara att packa in 1.9TDI motorn i en äldre bubbla?
Är medveten om att i stort sett inget passar samt att bilen inte ens är anpassad för vattenkylning, men bollar ändå med idén som ett långtidsprojekt.

Min fråga är då: Tror ni att det överhuvudtaget är värt att ge sig in på då jag inte lyckats hitta något annat fall när någon gjort det?
Är det något speciellt som kommer sätta käppar i hjulet lite extra?

Mvh

Norrby89
24 april 2018 · 320 Inlägg

är nog inga större konstigheter, du kan montera så gott som vilken motor du vill i en äldre bubbla! Du behöver få tag i en Adapterplatta mellan låda och motor samt lösa just kylningen, finns flera sätt man brukar göra det, antingen via radiator ovanför motorn eller i fronten och sedan dra slang/rör längsmed hela bilen.

Finns gott om exempel med allt från volvo 4or till v8or och boxer 6or

Antonwe
24 april 2018 · 2 Inlägg

Aah okej härligt! Vet du några som tillverkar adapterplattor till just detta eller är det bara att måtta upp och beställa från någon duktig plåtfirma?
Kylningen bör ju gå att lösa framför motorn för att spara på rördragning om man bara löser lite luftflöde dit..
Uppdaterar iallafall om projektet blir av!
Tack för svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang