Spekulant har TOTALFÖRSTÖRT våran bil!

Evildan
9 maj 2018 ·

Mack855 skrev:

Evildan skrev:

Mack855 skrev:
Hej på er igen. Jag tänker till en början inte besvara att vi får skylla oss själva då jag fått såna meddelanden redan.

Bilen är tankad med lite mera BENSIN och körd lite grann. Det ryker betydligt mindre nu, vi ska tanka upp den och köra ordentligt och se vad som händer sen.

Jag håller tummarna! Det vore så inutahelvete gött om det blir bra av detta.

Jag trodde att du blev glad om en fossildinosaurie fick möta skroten lol

Inte av denna orsak. wink

torsen
10 maj 2018 · 7 234 Inlägg

Ovidkommande fråga, men av tråden fick jag uppfattningen att bilen var belagd med körförbud.
Var den påställd, skattad och försäkrad samt besiktad?

Mack855
10 maj 2018 · 1 354 Inlägg

torsen skrev:
Ovidkommande fråga, men av tråden fick jag uppfattningen att bilen var belagd med körförbud.
Var den påställd, skattad och försäkrad samt besiktad?

Bilen var påställd och fullt laglig ja. Den ställdes av dagen efter att han körde bilen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2018 · 13 736 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen som tänkt på att röret på dieselpumpen är större än det till bensin så tankpistolen går inte ens att få i?

Håller med flera talare ovan: Kör och tanka så kanske saken löser sig själv. Troligen har köparen försökt blåsa dig på något sett.

Med en lång skruvmejsel eller dylikt hålles skyddslocket öppet samtidigt som man sakta fyller tanken. Jag kan svära på att det fungerar då en kollega gjorde så på en bensindriven MB Sprinter anno år 2000.
Skolbusschaufför...say no more squire, say no more...

Haha.. Du anar inte hur mycket feltankningar det är...    Vet flera fall där dom tankat adblue i diesel tanken...   Men den värsta feltankningar gjorde en som kört buss rejält länge..  Han fyllde diesel i motorn.. Rätt ner i oljepåfyllningen.    Som försvar såg det iof mer ut som ett tanklock än ett olje lock  och det satt i bagageutrymmet   och vanliga tanklocket satt lite ologiskt.. Motorn var död sen iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
10 maj 2018 · 2 250 Inlägg

Och den som tappade ur oljan ur växellådan och bytte oljefilter på motorn.

Hällde sen på 4.2 liter motorolja i motorn. enligt instruktionsboken....

Muttley
10 maj 2018 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Ingen som tänkt på att röret på dieselpumpen är större än det till bensin så tankpistolen går inte ens att få i?

Håller med flera talare ovan: Kör och tanka så kanske saken löser sig själv. Troligen har köparen försökt blåsa dig på något sett.

Med en lång skruvmejsel eller dylikt hålles skyddslocket öppet samtidigt som man sakta fyller tanken. Jag kan svära på att det fungerar då en kollega gjorde så på en bensindriven MB Sprinter anno år 2000.
Skolbusschaufför...say no more squire, say no more...

Haha.. Du anar inte hur mycket feltankningar det är...    Vet flera fall där dom tankat adblue i diesel tanken...   Men den värsta feltankningar gjorde en som kört buss rejält länge..  Han fyllde diesel i motorn.. Rätt ner i oljepåfyllningen.    Som försvar såg det iof mer ut som ett tanklock än ett olje lock  och det satt i bagageutrymmet   och vanliga tanklocket satt lite ologiskt.. Motorn var död sen iallfall

På ett av mina förra jobb så tankade en busschaufför bensin i turistbussen big_smile   Satte i munstycket och gick in för att köpa något att äta.  När han kom ut och bussen var fulltankad (från nästan tom) föll poletten ner  smile

Bogsering till basen och lyfta ner tanken, som tappades och fyllde hela smörjgropen med bensin haha.   Chauffören skämdes nog en hel del.

Mack855
10 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Idag har vi läst ut felkoder och fått att lambdasond bank 1 ”ingen aktivitet” och att tändstiften är sotiga. Är detta orsakat av röken eller orsaken till röken?

Med andra ord, var min onormala hjärtfrekvens obefogad?

Evildan
10 maj 2018 ·

Mack855 skrev:
Idag har vi läst ut felkoder och fått att lambdasond bank 1 ”ingen aktivitet” och att tändstiften är sotiga. Är detta orsakat av röken eller orsaken till röken?

Med andra ord, var min onormala hjärtfrekvens obefogad?

Fel bränsleblandning kan få bilen att ryka svart och lukta Sean Spicer (skit) .
En lambdasond som blir igensotad kan sluta fungera. Lite hönan eller ägget här tycker jag.
Ditt EKG kan ha varit obefogad och jag hoppas att du inte lade en laddning fekalier i spekulant etts postlåda.

Mack855
10 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:

Mack855 skrev:
Idag har vi läst ut felkoder och fått att lambdasond bank 1 ”ingen aktivitet” och att tändstiften är sotiga. Är detta orsakat av röken eller orsaken till röken?

Med andra ord, var min onormala hjärtfrekvens obefogad?

Fel bränsleblandning kan få bilen att ryka svart och lukta Sean Spicer (skit) .
En lambdasond som blir igensotad kan sluta fungera. Lite hönan eller ägget här tycker jag.
Ditt EKG kan ha varit obefogad och jag hoppas att du inte lade en laddning fekalier i spekulant etts postlåda.

Okej. Nåväl vi återgår till ursprungsplanen. Köra upp en tank bensin och sedan rengöra tändstiften och radera koderna och se om de kommer tebax. Vet inte om jag skrivit det men bilen ryker inte alls lika mycket efter några kilometers körning och 10 nya liter bensin. Vi ska tanka den full och se om det blir ”bra” då.

Jag är svensk så jag vågade inte fara till stjärtgossen när jag hade lugnat ner mig. Får nöja mig med att avreagera mig på internet.

caromania Forummoderator
10 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:

Evildan skrev:

Mack855 skrev:
Idag har vi läst ut felkoder och fått att lambdasond bank 1 ”ingen aktivitet” och att tändstiften är sotiga. Är detta orsakat av röken eller orsaken till röken?

Med andra ord, var min onormala hjärtfrekvens obefogad?

Fel bränsleblandning kan få bilen att ryka svart och lukta Sean Spicer (skit) .
En lambdasond som blir igensotad kan sluta fungera. Lite hönan eller ägget här tycker jag.
Ditt EKG kan ha varit obefogad och jag hoppas att du inte lade en laddning fekalier i spekulant etts postlåda.

Okej. Nåväl vi återgår till ursprungsplanen. Köra upp en tank bensin och sedan rengöra tändstiften och radera koderna och se om de kommer tebax. Vet inte om jag skrivit det men bilen ryker inte alls lika mycket efter några kilometers körning och 10 nya liter bensin. Vi ska tanka den full och se om det blir ”bra” då.

Jag är svensk så jag vågade inte fara till stjärtgossen när jag hade lugnat ner mig. Får nöja mig med att avreagera mig på internet.

Låter iofs ganska svenskt..! big_smile

Nu håller vi tummarna för rökfri Saab om en vecka!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
10 maj 2018 · 10 157 Inlägg

Fyfan va trist önskar dig lycka i detta så det löser sig smidigt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
11 maj 2018 · 7 234 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och den som tappade ur oljan ur växellådan och bytte oljefilter på motorn.

Hällde sen på 4.2 liter motorolja i motorn. enligt instruktionsboken....

Låter som citatet är hämtat från ANA när de första V4:orna var inne på 100-milsservice.

Ingesjo
11 maj 2018 · 16 Inlägg

Hej
Har haft en del Saab
Hade en 9-3 Turbo-S som gjorde précis som din bil gör nu.
Då var det Turboras .
Då  fylldes ICn med ca. 0,5- 1l olja och både CAT och lamdasesorn gick åt skogen.
Och ja, det hände bara så där utan förvarning,, nja kanske bilen rykt lite, lite extra vid kallstart en månad innan.

Mack855
11 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Hej på er, det senaste då.

Bilen ryker som fasiken igen trots 20 nya liter bensin och varmkörning och hårt gaspådrag. Varför går bilen fortfarande som den ska om turbon nu har gått?

fax110
11 maj 2018 · 344 Inlägg

Mack855 skrev:
Hej på er, det senaste då.

Bilen ryker som fasiken igen trots 20 nya liter bensin och varmkörning och hårt gaspådrag. Varför går bilen fortfarande som den ska om turbon nu har gått?

Turbon går sönder på så vis att den släpper ut olja i avgaserna. Jag grubblar fortfarande på hur länge han var borta med bilen? Jag är ju nästan lur på att som bytt turbon till en som är trasig ^^

Mack855
11 maj 2018 · 1 354 Inlägg

fax110 skrev:

Mack855 skrev:
Hej på er, det senaste då.

Bilen ryker som fasiken igen trots 20 nya liter bensin och varmkörning och hårt gaspådrag. Varför går bilen fortfarande som den ska om turbon nu har gått?

Turbon går sönder på så vis att den släpper ut olja i avgaserna. Jag grubblar fortfarande på hur länge han var borta med bilen? Jag är ju nästan lur på att som bytt turbon till en som är trasig ^^

Han var borta i cirka 1,5 timme har jag för mig. Men vad ska man med en sketen LTT med 19k mil på nacken till när du får en ny för 3000:-? Men den behöver alltså inte gå dåligt för att den släpper ut olja?

panda666
11 maj 2018 · 4 250 Inlägg

Mack855 skrev:

fax110 skrev:

Mack855 skrev:
Hej på er, det senaste då.

Bilen ryker som fasiken igen trots 20 nya liter bensin och varmkörning och hårt gaspådrag. Varför går bilen fortfarande som den ska om turbon nu har gått?

Turbon går sönder på så vis att den släpper ut olja i avgaserna. Jag grubblar fortfarande på hur länge han var borta med bilen? Jag är ju nästan lur på att som bytt turbon till en som är trasig ^^

Han var borta i cirka 1,5 timme har jag för mig. Men vad ska man med en sketen LTT med 19k mil på nacken till när du får en ny för 3000:-? Men den behöver alltså inte gå dåligt för att den släpper ut olja?

fan va han borta så länge???? ja brukar låta folk provköra 10 minuter maaaaax. med mig i bilen när ja precis ätit kebab då det stänker vitlökssås om min käft. Då vill hen nog stiga av ganska fort.  tycker det vore roligt ifall han hade faktiskt baxat din turbo och bytt mot en som var trasig, vore helt absurt och nått jag aldrig skulle drömma om var möjligt.

fax110
11 maj 2018 · 344 Inlägg

Mack855 skrev:

fax110 skrev:

Mack855 skrev:
Hej på er, det senaste då.

Bilen ryker som fasiken igen trots 20 nya liter bensin och varmkörning och hårt gaspådrag. Varför går bilen fortfarande som den ska om turbon nu har gått?

Turbon går sönder på så vis att den släpper ut olja i avgaserna. Jag grubblar fortfarande på hur länge han var borta med bilen? Jag är ju nästan lur på att som bytt turbon till en som är trasig ^^

Han var borta i cirka 1,5 timme har jag för mig. Men vad ska man med en sketen LTT med 19k mil på nacken till när du får en ny för 3000:-? Men den behöver alltså inte gå dåligt för att den släpper ut olja?

Ja han sparade ju 3000 spänn och din begagnade håller nog minst lika länge som en ny Kina turbo wink men nej chansen är inte speciellt stor men jag har hört så många historier så nog är det möjligt alltid wink

Och nej den behöver inte gå något annorlunda för att turbon släpper igenom olja.

Senast redigerat av fax110 (11 maj 2018)

Mack855
11 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Människan svarar inte när vi ringer, smsar och nu har vi varit dit och ingen öppnar fast alla bilarna som är registrerade på fanskapet öppnar. Är det ingen annan än jag som finner mongoliden väldigt misstänkt?

Men då ska jag plocka ner inloppet till snurran och se om det är extra kladdigt där till en början imorgon. Finns det något annat sätt att verkligen diagnostisera skrotet som skrot?

MercedesJonnie
11 maj 2018 · 3 268 Inlägg

Muppen har garanterat hällt i olja eller en annan främmande vätska ner i inloppsröret mellan turbo och luftmassemätare, eller eventuellt ner i vevhusslangen som går till inloppet eller nån annan slang innan spjällhuset, gör en polisanmälan om skadegörelse?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang