6989
Sök

Trasig kylare efter uppgraderingen pga dieselskandalen

10 maj 2018
Trådstartare
Jag har en Seat Leon (diesel) som blev inkallad på uppgradering för att lösa utsläppsproblemen efter dieselskandalen.

Några månader senare slutar bilen fungera och den får lämnas in på verkstad. Det visar sig vara att kylaren har gått sönder. Men Volkswagen (seat) säger att de tar kostnaden för detta. De berättade att det är fler vars kylare har gått sönder efter denna uppgraderingen, så det verkar vara orsakat av uppgraderingen.

Jag som inte kan någonting om bilar undrar såklart hur detta hänger ihop. Jag blir orolig att även om bilen är lagad nu, kommer kylaren att slitas fortare nu och gå sönder igen? De på volkswagen säger att den inte kommer att slitas mer, men får inget svar på varför uppgraderingen har orsakat att den gått sönder.

Så därför hoppas jag att ni på detta forum har några svar till mig.

Är det fler saker som har gått sönder på era bilar i samband med uppgraderingen (eller där ni misstänker uppgraderingen?)

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 maj 2018
Jag har ingen vettig förklaring men blir också lite fundersam över hur kylaren kan gå sönder pga detta faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
10 maj 2018
Verkar konstigt    det måste vara egr kylaren dom bytt inte vanliga kylaren.     Problemet som uppstår är för att dom kör egr som en galning mot förut    typ 25% användning innan över 80% efter...

Du får nedgradera den annars      finns sånna möjligheter där man både kan uppgradera och nedgradera programvaran.  .   Inget vw håller på med så klart men en del som gör optimering av bilar har tillgång till alla olika versioner av programvaror som år utlästa från bilar i världen

Kör fort så hinner inget hända...

7 794 Inlägg
10 maj 2018
Growe skrev:
Verkar konstigt    det måste vara egr kylaren dom bytt inte vanliga kylaren.

Vad är EGR-kylare?
Återigen en av VAG´s misslyckade konstruktioner?
Förstår inte hur folk kan fortsätta att köpa VAG-produkter?

Evildan
10 maj 2018
torsen skrev:
Growe skrev:
Verkar konstigt    det måste vara egr kylaren dom bytt inte vanliga kylaren.

Vad är EGR-kylare?
Återigen en av VAG´s misslyckade konstruktioner?
Förstår inte hur folk kan fortsätta att köpa VAG-produkter?

Den kyler avgaserna och blir ofta full med sot om bilen är "optimerad" dvs sotar mer än vid normal pumpinställning.
Fler tillverkare än VAG som brukat detta med varierande framgång.

Sök