stoonemanu skrev:
Ja dom verkar roliga, har du haft en sån? Vilken motor och växellåda ska man kolla på då?
Det är en sådan jag har idag. BMW 325i med manuell låda. De är mest prisvärda då 330i skenar iväg prismässigt och 320i är inte särskilt roliga. Jag tycker att man skall köpa med manuell, då den gamla automaten är ganska långsam. Hade endast köpt BMW med automat fr.o.m 2012<
Sikta på en med den s.k. N52 motorn, då de är mest framtidssäkra och detta gäller då årsmodellerna 2005-2007. Efterträdaren N53 fick direktinsprut och riskerar att sota igen nu när de börjar bli till åren.
Jag är väldigt nöjd med min. Har varit inne på att byta bort den mot något billigare, men den kostar så pass lite i drift att jag inte känner något behov. Största haken är bränsleekonomin. Kör man mycket i stan så går den lätt över 1,2l/milen. De kan vara ganska slabbiga motorer, dvs packningar som blir dåliga. Ventilkåpspackning, oljefilterpackning och oljetrågspackning kan bli dåliga och börja läcka. Snorbilligt att byta om man gör det själv, då en packning ligger på runt 200kr, medan en verkstad tar uppåt 10 000kr för bara jobbet.
Andra saker att kolla upp:
- Kupéfläkt kan gnissla. Enkelt fixat med lite motorolja. Tar 20 minuter att montera ner fläkten, smörja upp och sätta tillbaka.
- Motorns ventillyftare kan ticka (låter som ett tuffande ljud). Inga problem om ljudet bara försvinner efter en liten stund av provkörning.
- Kolla noga efter rost i skärmar och baklucka. Min har klarat sig bra, men har hört att det är en akilleshäl i touringmodellernas baklucka.
- Sedvanlig provkörningskoll, dvs lyssna efter skrammel, klonk osv som inte bör finnas och testa all elektronik samt AC.
Riktigt rolig att köra på krokiga bakgator, samtidigt som den inte gör bort sig på sega långresor! Jag har inte hittat en bättre allround-bil för mina behov och preferenser.