KÖPRÅD: Jaguar xj6 1969

2 Inlägg
Skrivet 21 maj · Inlägg av trådskaparen #1

Tjena!
Nu är det så att jag har möjlighet att köpa en jagga för 40 000. Väldigt fin, nästintill rostfri förutom på kanten vid ena lampan. Den gick senast i december helt felfritt, annars är den igång under sommaren och hösten. Skulle behövas köpa ny bränsle pump till den och skaffa nya däck. Har gått runt 12 000 mil.

Är den värd och köpa och ha som bruksbil? Förväntar mig inte heller att det inte kommer kosta något att fixa upp den, vad skulle man behöva fixa för att den även ska fungera på vintern?

5 046 Inlägg
Skrivet 21 maj #2

Alltså den fungerar troligtvis helt utmärkt vintertid, däremot skulle jag väl ha mina betänkligheter att salta sönder en lågmilad och mer eller mindre rostfri Series 1, om du nu bor i Stockholm som det står så sparas det ju inte på den varan....

821 Inlägg
Skrivet 21 maj #3

Kör den som sommarbil, ha den inte som brukis, speciellt vinterhalvåret. Synd att köra ner en sån gammal klenod.

Forummoderator · 7 247 Inlägg
Skrivet 21 maj #4

Håller med. Bruksbil på sommaren ja. Bruksbil året runt. Nejjjjeeeee.

Fantastiska bilar. Men de dör snabbt om de används året runt som bruksbilar eftersom de precis som alla andra gamla 60/70-talare totalt saknar rostskydd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2 Inlägg
Skrivet 21 maj · Inlägg av trådskaparen #5

Får väl vänta tills jag har råd och ha 2 bilar, skulle göra otroligt ont i hjärtat om man körde ihjäl en sån fin bil :'(

Forum- och sitemoderator · 11 088 Inlägg
Skrivet 21 maj #6

Elsystemet är mycket nyckfullt. Den kan lägga av om en vecka eller om tre år.. Dryga verkstadskostnader är att förvänta sig. Att bruka den på vintern kommer att döda bilen. Ställa in förgasare, elfel, styrväxel som inte vill samarbeta osv. Sexan är inte direkt bränslesnål. 1.7 liter/mil är normalt.

Underbar bil men kräver en fet plånbok. Ny bränslepump Vem säger det? Knappast felkoder...Bara att fulkoppla pumpen så ska den gå.
Titta på XJR X300 från  95-97. Haft 2 sådana. De strulade inte och var bekväma och snabba.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang