EvoX växellåda läcker olja. [Reklamation]

Evo_X
22 maj 2018 · 2 Inlägg

Tja!
Köpte en EvoX årsmodell -09 av en bilfirma för ca 2½ månad sedan, den hade gått ca 1 km efter besiktning då jag köpte den. 7968 mil.
Snäppet över medelvärde om man kollar på dom andra annonser ute, märkte sen att det droppade olja under bilen, snabb inspektion på Mitsubishi's verkstad visade en "snabblagning" på växellådan som verkar har spruckit. (Se bilder)
Den har blivit tätat med kemisk metall och nu börjat läcka igen som jag förstått.
Fick i 7 deciliter olja i växellådan på verkstaden om det nu har nån relevans.

Har kört 264 mil sedan jag köpte enligt kontraktet.
Jag har inte gjort denna skada utan märkte det ca 1 vecka sedan, och har mailat bilfirman med datum när jag upptäckte felet och bifogat bilder på hur det ser ut samt mätarställning.

Och bilfirmans svar;
"Du köpte en bil av oss 2018-02-21 med ett miltal på 79 680 Km. Bilen har varit besiktigad  innan 2018-02-15 och leverans 2018-02-27 på 79 679, alltså ett km innan leverans på bilen. En bil som besiktigas går inte igenom om den läcker olja, bilden som du har skickat visar en skada på yttre åverkan vilket inte täcks av våra garantier däremot så täcks det av ditt försäkringsbolag. Jag har pratat med min mekaniker samt att bilen har stått på samma plats i hallen utan att den har läckt en droppe olja, detta fel har alltså inte funnits vid leveranstillfället. Enligt MRF föreskrifter så täcks aldrig en skada på yttre åverkan, precis som ett dörruppslag, repa eller buckla/ skada på plåten eller i lacken. Du har kört med bilen 2 644 km enligt dagens mätarställning."

Nu har jag inte ringt försäkringsbolaget (fick mailet tillbaks idag) i och med att jag inte vill säga nånting fel då dom säkert spelar in alla samtal dom får och vill inte säga något dumt.

Bilen står parkerad sedan jag tog bilden på mätarställning för jag vill ju såklart inte köra den även om det inte känns något fel med växellådan.
Är inte insatt över huvud tagit i nått om sånt här samt inte kan nått om bilar.

Uppskattar all hjälp hur jag ska gå vidare med detta.

Mvh Evo_X


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228409/228409-19dcba1fb79803461f8bd12191064705.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228409/228409-a77f065574abc0e74af7b70a2ab55d56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228409/228409-636c8b5c72e20c8928b9425c0500fc32.jpg

Senast redigerat av Evo_X (22 maj 2018)

Slash Saabifierad
24 maj 2018 · 2 023 Inlägg

Det där är en fusklagning som på färgen ser ut att vara rätt ny. Det är givetvis "uppenbart" att den inte läckt olja i deras hall för de har troligtvis lagat den med kemiska metallen, när du kör = vibrationer och värme får kemiska metallen att spricka = börjar läcka. Det krävs rätt mycket för att skada en växellådas hölje, även om du enbart kört alla mil på grusväg bör inte höljet ta skada.

Då bilfirman nämner MRF antar jag att de är medlem hos dem, prata med dem och hör om detta verkligen är rimligt alternativt prata med din kommuns konsumentvägledare.

Jag tycker att det låter fel att du ska behöva ta detta på din försäkring. Med bilfirmans logik så skulle det då gå att exempelvis pensla på några lager kemisk metall på en länkarm som gått av och när den nya ägaren kört av länkarmen skulle man bara hänvisa till att det där är "yttre åverkan" så det är inte deras ansvar, vilket inte låter alltför rimligt.

Har för mig att bilfirman ansvarar för dolda fel i 6 månader från köpdatumet, detta anser jag är ett klart dolt fel.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Weaksauce
25 maj 2018 · 158 Inlägg

Hej.

Tråkigt att höra om din bil.

Jag är väl egentligen ingen fena på konsumenträtt, men jag ger mig på ett försök.

I mitt svar utgår jag från att du köpte bilen som privatperson.

Först av allt är det viktigt att skilja på å ena sidan garantier, som är en typ av frivilligt åtagande från bilförsäljarens sida, och tvingande lagstiftning. Ibland erbjuder garantierna ett bättre skydd än konsumentköplagen (KKöpL), men ofta inte. Däremot brukar garantier förenkla själva bedömningen om huruvida ett köprättslig fel föreligger eller inte.

I ditt fall verkar det som om en skada av den här typen inte täcks av garantierna som bilförsäljaren har lämnat. Då får man istället tillämpa KKöpL:s regler. För att reglerna ska gå att tillämpa krävs det att det föreligger ett köprättslig fel på bilen, alltså att den avviker från vad du kan förvänta dig med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka.

Det som anses vara ett köprättsligt fel på relativt ny och dyr bil behöver alltså inte vara ett köprättsligt fel på en 30 år gammal volvo som gått tre varv runt jorden och kostade 5 tkr.

Eftersom din bil bara är nio år gammal och har relativt låga miltal innebär det sannolikt att bilen är behäftad med ett köprättsligt fel i KKöpL:s mening. Eftersom du köpte bilen för mindre än sex månader sedan är det upp till bilhandlaren att visa att felet har uppkommit senare, att bilen har kommit igenom besiktning räcker troligtvis inte för att handlaren ska anses uppfylla beviskraven.

Jag hade meddelat handlaren skriftligen att du reklamerar köpet enligt KKöpL och att du anser att felet fanns redan vid leverans även om du upptäckte det först senare.  Om handlaren fortfarande är ovillig att avhjälpa felet kan du låta ARN pröva saken.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2018 · 17 345 Inlägg

Var det en stor MRF-ansluten blfirma (Som Slash var inne på) eller en liten som försöker låta stor? Tycker nog som Er andra att felet ska firman stå för.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evo_X
27 maj 2018 · 2 Inlägg

Bilfirman står fast vid att det är jag som gjort denna skada, så nu är det väl bara att gå till en verkstad få det fixat och sedan vidare till ARN.
Han ville jag skulle anmäla det till försäkringsbolaget på "rätt" sätt som en skada av yttre påverkan och att jag då kört på något eller liknande, låter lite som försäkringsbedrägeri så det låter jag bli att göra.

Tack för hjälpen alla!

Evildan
28 maj 2018 ·

Det kan vara den tidigare ägaren som fusklagat bilen.

torsen
28 maj 2018 · 7 189 Inlägg

Ponera att det är den person som lämnade bilen(sålde eller bytte in den) till bilfirman, som i sin tur sålde bilen till ts som orsakat och (fusk-)lagat bilen.
Vare sig den personen "erkänner" eller ej bör det väl vara bilfirman som ska stånda skada till ts.
Bilfirman har väl, som "vanliga" konsumenter en skyldighet att kontrollera att varan(bilen) inte är behäftad med skada eller annan defekt, eller hur?
Om det resonemanget håller så bör ts bli skadeslös, d v s bilfirman får åtgärda felet utan ersättning från ts.
Om ts är medlem i "M" så kanske de är villiga att ta upp "fallet".
Har själv med framgång erhållit hjälp av "M":s advokat.
Men utan hjälp från ARN trots bildbevis m fl bevis.

spillolja
28 maj 2018 · 4 009 Inlägg

För att säkra bevis, kan man behöva åka till en bil-besiktningstation och få det dokumenterat, vilket ska ske innan reparation utförs


kontakta konsumentvägledaren eller https://www.hallakonsument.se/

Senast redigerat av spillolja (28 maj 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang