Köpråd: Lexus

Soulman
2 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Tiguanen får jag tillbaka förhoppningsvis nästa vecka och det blir startskottet för att den ska hitta en ny ägare. Efter att ha kört Tyskt, Svenskt och Tjeckiskt senaste 10 åren är jag plötsligt out of nowhere nånstans mentalt i stadiet att testa nånting annat. Lexus har jag alltid haft ett gott öga till men inte borrat ned mig i. Ännu. Eftersom Lexus är för mig okänd terräng lägger jag inga stora pengar på detta utan egna erfarenheter eller kunskap.

Här kommer lite förutsättningar. RX är förjävla fula, IS verkar lite trång, trött och sedaner alltid svårlastade. CT är det pensionärsvarning på men verkar sådär Golf-förnuftig. LS och GS... nu börjar det rycka Bratwursten! Bilar med många mil är alltid billiga att köpa, men eftersom jag kommer lägga till ytterligare mil köper jag inte en bil som kommer bli ännu svårare att bli av med. Denna är tänkt lite som en söndagsbil och kommer inte användas dagligen. En annan bil kommer köpas för att handla mjölk och köra till återvinningen.

Budget upp till cirka 150tkr plus minus prutat och klart.
Cirka max 15.000 mil.
Hybrid? Varför inte, då behövs uppgifter om batteriets livslängd samt kostnad för byte.
Serviceintervall, intervall för större priodiserade  underhållsåtgärder.
Manuell eller automat? Är manuella Lexus iskalla på marknaden?
Mark Levinsonljudet, är det nåt att ha?
Längd och bredd. Har tillgång till en plats i klassisk kallgarage-länga.
Ägandekostnader generellt.
Executive eller motsvarande. Jag gillar knappar.
Bluetooth. Original eller möjlighet att eftermontera.
Utrustning som måste finnas för att vara attraktiv även för nästa köpare.

Det finns i alla fall en här i forumet som förhoppningsvis fortsätter inmundiga Lithiumshots på kvällskröken och gräva i Googlesservers okända partitioner.

Så, varsågoda. Ge mig era tips, förslag, för och nackdelar med olika val.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2018 · 17 473 Inlägg

Kan inget om dessa kälkar men manuell Lexus är nog ingen bra idé. Prova att skjuta dig i foten och gör detta inte ont så köp en manuell. Annars om det svider lite så är automat att rekommendera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
2 juni 2018 · 4 250 Inlägg

is 300h helt fantastisk bil! lite trång som du sa men går att bli van med sålänge du inte ska lasta golfklubbor eller hockeyklubbor. riktigt bra bil som har visst bra fartresurser, fattar inte vad folk klagar om, går snabbare än 8.4 sec som det står överallt. är tyst som fasiken och för mig har ja lyckats dra ner förbrukning till 0.6 helt ärligt, inget hokus pokus och fantasi siffror. Lexus täby är bara att rekommendera för service osv, bättre ställe finns ej.  du kanske kan hitta en för runt 180-190, ska du ha billigare finns is 250 och dom är skitfina också, finns även gs 450h, jävla monster säger ja bara. går som ett skott med hybrid drivlinan. ingen som vågar köpa nått sånt japanskt, 90% av vägarna ser man bara tyskt, volvo osv. Ser sälllllan lexus där ute,

caromania Forummoderator
2 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Jag har en GS300, förra modellen. Min är comfort dvs ”lite utrustning” men den har det mesta. Men! Skulle jag köpa nu så skulle det bli en executive. Ljudpaketet i min är standard men det är riktigt bra och jag är kräsen. Skulle tro att ML paketet är riktigt bra.

Skulle tro att du bara hittar automat? Finns ens manuella?

Största felet med bilen är bakluckan. Liten lucka och dåligt utrymme.

Bränsle: min drar 0.95. Tycker det är bra för en så tung bil med stor motor. Rullar man i stan ökar det på rejält, landsväg i 100-120 ligger under 0.8. Mitt rekord är 0.63. Ganska snabb faktiskt om man kopplar på sportläget.

Tyst som fan är den också. Brutalt skön att åka i faktiskt. Bra stolar med fläktar. Jag är lång och har inte stolen längst bak. Stor i baksätet också.

GS450h har bedrövligt liten trunk. Nya modellen är större där bak men då är de dyrare.

Största nackdelen är dock att alla tror man vunnit på lotto. Det är ett jäkla tramsande bland grannar och bekanta. Stör mig lite på det då det inte är dyrare än någon simpel BMW.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
2 juni 2018 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Jag har en GS300, förra modellen. Min är comfort dvs ”lite utrustning” men den har det mesta. Men! Skulle jag köpa nu så skulle det bli en executive. Ljudpaketet i min är standard men det är riktigt bra och jag är kräsen. Skulle tro att ML paketet är riktigt bra.

Skulle tro att du bara hittar automat? Finns ens manuella?

Största felet med bilen är bakluckan. Liten lucka och dåligt utrymme.

Bränsle: min drar 0.95. Tycker det är bra för en så tung bil med stor motor. Rullar man i stan ökar det på rejält, landsväg i 100-120 ligger under 0.8. Mitt rekord är 0.63. Ganska snabb faktiskt om man kopplar på sportläget.

Tyst som fan är den också. Brutalt skön att åka i faktiskt. Bra stolar med fläktar. Jag är lång och har inte stolen längst bak. Stor i baksätet också.

GS450h har bedrövligt liten trunk. Nya modellen är större där bak men då är de dyrare.

Största nackdelen är dock att alla tror man vunnit på lotto. Det är ett jäkla tramsande bland grannar och bekanta. Stör mig lite på det då det inte är dyrare än någon simpel BMW.

man ska inte bry sig om vafan grannarna tycker eller nån annan, det är sköna bilar och aldeless för många väljer bort dom o köper tyskt istället, vet inte varför dom säljer så dåligt här. Dom har mycket mer utrustning än bmw och merca tex, dom flesta mercor har inte ens keyless nuförtiden. man hittar keyless i lexus redan från 2006? innan tom?

Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:
Jag har en GS300, förra modellen. Min är comfort dvs ”lite utrustning” men den har det mesta. Men! Skulle jag köpa nu så skulle det bli en executive. Ljudpaketet i min är standard men det är riktigt bra och jag är kräsen. Skulle tro att ML paketet är riktigt bra.

Skulle tro att du bara hittar automat? Finns ens manuella?

Största felet med bilen är bakluckan. Liten lucka och dåligt utrymme.

Bränsle: min drar 0.95. Tycker det är bra för en så tung bil med stor motor. Rullar man i stan ökar det på rejält, landsväg i 100-120 ligger under 0.8. Mitt rekord är 0.63. Ganska snabb faktiskt om man kopplar på sportläget.

Tyst som fan är den också. Brutalt skön att åka i faktiskt. Bra stolar med fläktar. Jag är lång och har inte stolen längst bak. Stor i baksätet också.

GS450h har bedrövligt liten trunk. Nya modellen är större där bak men då är de dyrare.

Största nackdelen är dock att alla tror man vunnit på lotto. Det är ett jäkla tramsande bland grannar och bekanta. Stör mig lite på det då det inte är dyrare än någon simpel BMW.

man ska inte bry sig om vafan grannarna tycker eller nån annan, det är sköna bilar och aldeless för många väljer bort dom o köper tyskt istället, vet inte varför dom säljer så dåligt här. Dom har mycket mer utrustning än bmw och merca tex, dom flesta mercor har inte ens keyless nuförtiden. man hittar keyless i lexus redan från 2006? innan tom?

Lexus gör ju inte särskilt mycket reklam för sig i jämförelse med de Tyska premiummärkena i alla fall. Det gör nog stor skillnad. Det lustiga, eller olistiga kanske, är ju att man kan köpa M paket, R paket och allt vad det nu heter och få det till en snikutrustad bil och på gatan ser det för det otränade ögat ut som att grannen har en dyr bil.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

panda666 skrev:
is 300h helt fantastisk bil! lite trång som du sa men går att bli van med sålänge du inte ska lasta golfklubbor eller hockeyklubbor. riktigt bra bil som har visst bra fartresurser, fattar inte vad folk klagar om, går snabbare än 8.4 sec som det står överallt. är tyst som fasiken och för mig har ja lyckats dra ner förbrukning till 0.6 helt ärligt, inget hokus pokus och fantasi siffror. Lexus täby är bara att rekommendera för service osv, bättre ställe finns ej.  du kanske kan hitta en för runt 180-190, ska du ha billigare finns is 250 och dom är skitfina också, finns även gs 450h, jävla monster säger ja bara. går som ett skott med hybrid drivlinan. ingen som vågar köpa nått sånt japanskt, 90% av vägarna ser man bara tyskt, volvo osv. Ser sälllllan lexus där ute,

250 och 300 är väl samma chassie, alltså storlek, men 300 är faceliftad?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
panda666
3 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Soulman skrev:

panda666 skrev:
is 300h helt fantastisk bil! lite trång som du sa men går att bli van med sålänge du inte ska lasta golfklubbor eller hockeyklubbor. riktigt bra bil som har visst bra fartresurser, fattar inte vad folk klagar om, går snabbare än 8.4 sec som det står överallt. är tyst som fasiken och för mig har ja lyckats dra ner förbrukning till 0.6 helt ärligt, inget hokus pokus och fantasi siffror. Lexus täby är bara att rekommendera för service osv, bättre ställe finns ej.  du kanske kan hitta en för runt 180-190, ska du ha billigare finns is 250 och dom är skitfina också, finns även gs 450h, jävla monster säger ja bara. går som ett skott med hybrid drivlinan. ingen som vågar köpa nått sånt japanskt, 90% av vägarna ser man bara tyskt, volvo osv. Ser sälllllan lexus där ute,

250 och 300 är väl samma chassie, alltså storlek, men 300 är faceliftad?

250 modellen menar ja från 2006 eller nått fram till 2013, då kom nya karossen med is 300h, hybriden alltså. 250 menar ja alltså v6an bensin från 2006 till 2012 eller nått. för 2013 kom hybriden, eller vafan fanns ju 250 i 2012 2013 också?? ja måste ha fått för mycket sol alltså. det är samma storlek på dom tror ja, ska länka några till dig.

https://www.blocket.se/orebro/Lexus_IS_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_ … 11&w=3

-hybriden-


https://www.blocket.se/skaraborg/Lexus_ … 11&w=3

250 faceliften.

Dessa menar ja alltså. är de nått för dig?   IS 300h tycker ja iaf är jävligt bra. och går fan bättre än det som står på pappret, många som gnäller över effekten men ja förstår inte varför. Det är ingen m3 i 0-100 men samtidigt så drar den runt 0.6 utan att drömma för mycket och går lätt att göra omkörningar och då har ja inte ens prövat sport läge utan brukar alltid ha i eco mode^^^^

caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Personligen tycker jag IS är så mycket mindre bil än GS. Känns enklare, billigare, plastigare. Är lite som de tråkiga bilar som rullar ut från Audi eller BMW. En GS är en helt annan upplevelse. Tystare, lyxigare, bättre på allt om man vill åka skönt. Däremot är jag imponerad av IS innerutrymmen. En stor liten bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Tack, det är den här typen av input jag är ute efter.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
3 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Tack, det är den här typen av input jag är ute efter.

Apropå det där med bluetooth så tror jag du måste upp på de nyare för att få det, typ nyare än -12?

Det härliga med min är att jag har kassettspelare parallellt med 6skivors cd-växlare. I kassettspelaren sätter man därför en bluetoothkassett.

Det är ju en bil avsedd för äldre distingerade herrar dvs ödmjuka tillbakalutade individer utan något större självhävdelsebehov, därav valet av dessa diskreta lyxbilar. Det är alltså ingen bil för våldsbejakande knogskrapande halvapor, även om både basebollträ, boxhandskar och det obligatoriska aluminiumröret för roliga kvällar på stan får rum. Skulle tro att det är en av anledningarna till avsaknad av reklam. Lexusägaren påverkas inte av sådant. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:
Tack, det är den här typen av input jag är ute efter.

Apropå det där med bluetooth så tror jag du måste upp på de nyare för att få det, typ nyare än -12?

Det härliga med min är att jag har kassettspelare parallellt med 6skivors cd-växlare. I kassettspelaren sätter man därför en bluetoothkassett.

Det är ju en bil avsedd för äldre distingerade herrar dvs ödmjuka tillbakalutade individer utan något större självhävdelsebehov, därav valet av dessa diskreta lyxbilar. Det är alltså ingen bil för våldsbejakande knogskrapande halvapor, även om både basebollträ, boxhandskar och det obligatoriska aluminiumröret för roliga kvällar på stan får rum. Skulle tro att det är en av anledningarna till avsaknad av reklam. Lexusägaren påverkas inte av sådant. smile

Jag är väl en ”Tweenie”, 47 år gammal och älskar nyttig teknik, börjar prioritera bort  tonårsfjädring för komfort. Lågt, brett och snabbt lever vidare, full integration med internet och smartphones en nödvändighet.

Inom 10cm avstånd i bilen har jag alltid 70cm EKKJ 4x50/25 när t.ex. Toyotaägare med släckta halvljus åker runt i mitt villaområde. Bra punch i den där, kan krossa både bilar och mjukare grejer.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
3 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan inget om dessa kälkar men manuell Lexus är nog ingen bra idé. Prova att skjuta dig i foten och gör detta inte ont så köp en manuell. Annars om det svider lite så är automat att rekommendera.

Här är ju en i alla fall.kanske hör till ovanligheterna?
Mej kvittar det att köra sticka, men bilen måste ju gå att sälja igen.

https://www.blocket.se/ostergotland/Lex … 0.htm?sa=1

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
6 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Finns lite att vara uppmärksam på här. Tydligen är det först med IS 300h (från 2013) som baksätet blir fällbart?
Har inte kollat på någon än, är lite stympad när Tiggern är hos doktorn fortfarande. Baksätet beskrivs som trångt i IS. Över 175cm är ett no no även i 300.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
6 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Finns lite att vara uppmärksam på här. Tydligen är det först med IS 300h (från 2013) som baksätet blir fällbart?
Har inte kollat på någon än, är lite stympad när Tiggern är hos doktorn fortfarande. Baksätet beskrivs som trångt i IS. Över 175cm är ett no no även i 300.

Is300h har fällbart baksäte men jag vet inte hur det är med de äldre? Min GS har bara skidlucka vilket är värdelöst. Bilens största nackdel.

Vad är det för knas med Tiguanen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
6 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Den är på reparation efter parkeringssmitningen jag blev utsatt för.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
6 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Den är på reparation efter parkeringssmitningen jag blev utsatt för.

Surt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
7 juni 2018 · 1 175 Inlägg

Soulman skrev:
Finns lite att vara uppmärksam på här. Tydligen är det först med IS 300h (från 2013) som baksätet blir fällbart?
Har inte kollat på någon än, är lite stympad när Tiggern är hos doktorn fortfarande. Baksätet beskrivs som trångt i IS. Över 175cm är ett no no även i 300.

Det var där äldre Lexus föll för mig. Tråkigt att de medvetet begränsade sin målgrupp på det viset. 

Har du kört med CVT-låda förut? Annars rekommenderar jag dig varmt att prova en ordentlig tur och överväga om du kan leva med det! Det är en speciell känsla, men under mina provturer så tyckte jag ändå om det på något sätt. Det gör den till en riktig glidarbil och det blir aldrig jobbigt att köra, ens i tung trafik. Däremot blir det lite skrikigt i omkörningar på motorväg, eftersom motorn steglöst hålls på optimalt varvtal. Skitbra i teorin, men en ganska onaturlig känsla i praktiken.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
7 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Cracksoup skrev:

Soulman skrev:
Finns lite att vara uppmärksam på här. Tydligen är det först med IS 300h (från 2013) som baksätet blir fällbart?
Har inte kollat på någon än, är lite stympad när Tiggern är hos doktorn fortfarande. Baksätet beskrivs som trångt i IS. Över 175cm är ett no no även i 300.

Det var där äldre Lexus föll för mig. Tråkigt att de medvetet begränsade sin målgrupp på det viset. 

Har du kört med CVT-låda förut? Annars rekommenderar jag dig varmt att prova en ordentlig tur och överväga om du kan leva med det! Det är en speciell känsla, men under mina provturer så tyckte jag ändå om det på något sätt. Det gör den till en riktig glidarbil och det blir aldrig jobbigt att köra, ens i tung trafik. Däremot blir det lite skrikigt i omkörningar på motorväg, eftersom motorn steglöst hålls på optimalt varvtal. Skitbra i teorin, men en ganska onaturlig känsla i praktiken.

många andra lådor känns hackiga och ryckiga, jämfört me det så självklart känns det onaturligt att ha en låda som är supersmidig och man inte kännar nån växling eller ryck. Personligen så hajar inte jag varför man inte skulle gilla en cvt låda, speciellt dom som sitter i lexus hybriderna. Otroligt sköna lådor, men folk tycker inte om dom, kommer aldrig förstå varför^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2018 · 17 473 Inlägg

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:

Soulman skrev:
Finns lite att vara uppmärksam på här. Tydligen är det först med IS 300h (från 2013) som baksätet blir fällbart?
Har inte kollat på någon än, är lite stympad när Tiggern är hos doktorn fortfarande. Baksätet beskrivs som trångt i IS. Över 175cm är ett no no även i 300.

Det var där äldre Lexus föll för mig. Tråkigt att de medvetet begränsade sin målgrupp på det viset. 

Har du kört med CVT-låda förut? Annars rekommenderar jag dig varmt att prova en ordentlig tur och överväga om du kan leva med det! Det är en speciell känsla, men under mina provturer så tyckte jag ändå om det på något sätt. Det gör den till en riktig glidarbil och det blir aldrig jobbigt att köra, ens i tung trafik. Däremot blir det lite skrikigt i omkörningar på motorväg, eftersom motorn steglöst hålls på optimalt varvtal. Skitbra i teorin, men en ganska onaturlig känsla i praktiken.

många andra lådor känns hackiga och ryckiga, jämfört me det så självklart känns det onaturligt att ha en låda som är supersmidig och man inte kännar nån växling eller ryck. Personligen så hajar inte jag varför man inte skulle gilla en cvt låda, speciellt dom som sitter i lexus hybriderna. Otroligt sköna lådor, men folk tycker inte om dom, kommer aldrig förstå varför^^

Också väldigt förtjust i CVT. Så vi är två i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang