Köpråd: Lexus

panda666
7 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:

Det var där äldre Lexus föll för mig. Tråkigt att de medvetet begränsade sin målgrupp på det viset. 

Har du kört med CVT-låda förut? Annars rekommenderar jag dig varmt att prova en ordentlig tur och överväga om du kan leva med det! Det är en speciell känsla, men under mina provturer så tyckte jag ändå om det på något sätt. Det gör den till en riktig glidarbil och det blir aldrig jobbigt att köra, ens i tung trafik. Däremot blir det lite skrikigt i omkörningar på motorväg, eftersom motorn steglöst hålls på optimalt varvtal. Skitbra i teorin, men en ganska onaturlig känsla i praktiken.

många andra lådor känns hackiga och ryckiga, jämfört me det så självklart känns det onaturligt att ha en låda som är supersmidig och man inte kännar nån växling eller ryck. Personligen så hajar inte jag varför man inte skulle gilla en cvt låda, speciellt dom som sitter i lexus hybriderna. Otroligt sköna lådor, men folk tycker inte om dom, kommer aldrig förstå varför^^

Också väldigt förtjust i CVT. Så vi är två i alla fall.

mycket skönare gång än alla andra vanliga ryckiga lådor, specieltl i franska bilar är det jäkligt ryckigt vissa modeller. men allmänt alla lådor förrutom cvt brukar vara lite ryckiga. Lexus och toyota har riktigt smidiga cvt lådor. Inga problem att fixa omkörningar.

Soulman
7 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Nope, ingen erfarenhet av CVT. Finns den som enda låda i Lexus? Ja, föruom manuell då som jag sett ett fåtal av.

Himla dumt det där med ryddstödet. Det är säkert en bidragande orsak till att Lexus inte blir en storsäljare i detta kombiälskande land.

Senast redigerat av Soulman (7 juni 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
panda666
7 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Soulman skrev:
Nope, ingen erfarenhet av CVT. Finns den som enda låda i Lexus? Ja, föruom manuell då som jag sett ett fåtal av.

Himla dumt det där med ryddstödet. Det är säkert en bidragande orsak till att Lexus inte blir en storsäljare i detta kombiälskande land.

bensinarna dvs icke hybriderna har vanliga automatlådor, dvs rycklådor, men har endast provkört cvt lådorna och har inte prövat så mycket vanliga automatlådorna på lexus. men cvtn är fantastiskt bra.

Presidento Of World
7 juni 2018 · 3 329 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

många andra lådor känns hackiga och ryckiga, jämfört me det så självklart känns det onaturligt att ha en låda som är supersmidig och man inte kännar nån växling eller ryck. Personligen så hajar inte jag varför man inte skulle gilla en cvt låda, speciellt dom som sitter i lexus hybriderna. Otroligt sköna lådor, men folk tycker inte om dom, kommer aldrig förstå varför^^

Också väldigt förtjust i CVT. Så vi är två i alla fall.

mycket skönare gång än alla andra vanliga ryckiga lådor, specieltl i franska bilar är det jäkligt ryckigt vissa modeller. men allmänt alla lådor förrutom cvt brukar vara lite ryckiga. Lexus och toyota har riktigt smidiga cvt lådor. Inga problem att fixa omkörningar.

Gillar ochså cvt. Jag kör mycket bil inom jobbet med flertalet olika aut lådor men cvt är skönast.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
7 juni 2018 · 1 177 Inlägg

Soulman skrev:
Nope, ingen erfarenhet av CVT. Finns den som enda låda i Lexus? Ja, föruom manuell då som jag sett ett fåtal av.

Himla dumt det där med ryddstödet. Det är säkert en bidragande orsak till att Lexus inte blir en storsäljare i detta kombiälskande land.

CVT finns bara med hybriderna och det går alltså inte att välja en hybrid-Lexus med någon annan växellåda. Däremot finns ju exempelvis GS 300/430 samt IS 250 med mer traditionella lådor som växlar hyfsat silkeslent även dem.

Jag rekommenderar dig ändå att testa en hybrid. Jag blev positivt överraskad av CVT i 300h. De flesta som skriver negativa saker om CVT är folk som endast sett accelerations-videos och inte ägt/provat en hybrid-Lexus själva. Alternativt folk som i allmänhet har väldigt svårt för förändringar. Min uppfattning av andra ägare är att när man väl kört med CVT ett tag så har man svårt att gå tillbaka till något annat som då uppfattas som förlegat och det kan jag mycket väl tänka mig. Det går dock inte att helt komma ifrån det dröniga ljudet vid gaspådrag. Motorn ligger konstant på 5000-6000rpm.

Tänk även på att hybrider ofta har begränsad möjlighet att dra släp. 750kg max på kroken med IS 300h. Tror dock att GS 450h kan dra mer!

Senast redigerat av Cracksoup (7 juni 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
KenthIJ
9 juni 2018 · 1 465 Inlägg

Cracksoup skrev:

Soulman skrev:
Finns lite att vara uppmärksam på här. Tydligen är det först med IS 300h (från 2013) som baksätet blir fällbart?
Har inte kollat på någon än, är lite stympad när Tiggern är hos doktorn fortfarande. Baksätet beskrivs som trångt i IS. Över 175cm är ett no no även i 300.

Det var där äldre Lexus föll för mig. Tråkigt att de medvetet begränsade sin målgrupp på det viset. 

Har du kört med CVT-låda förut? Annars rekommenderar jag dig varmt att prova en ordentlig tur och överväga om du kan leva med det! Det är en speciell känsla, men under mina provturer så tyckte jag ändå om det på något sätt. Det gör den till en riktig glidarbil och det blir aldrig jobbigt att köra, ens i tung trafik. Däremot blir det lite skrikigt i omkörningar på motorväg, eftersom motorn steglöst hålls på optimalt varvtal. Skitbra i teorin, men en ganska onaturlig känsla i praktiken.

Jag rekommenderar oxå att testa ordentligt och gärna vid flera tillfällen. Har iofs inte kört Lexus men Toyota RAV4 och Auris hsd TS (har ju annan motor/drivlina) Det kan som sagt ta ett tag att vänja sig men det är definitivt värt en rejäl chans. Lätt att bli beroende när man väl vant sig och CVT lådorna inbjuder verkligen till "Glidarkörning ". Tycker att de går ändå jämnare om man kör med farthållare ( drar väl iofs något mer vad jag förstår)

ECPS_Scandinavia
9 juni 2018 · 14 Inlägg

Lexus är helt klart kvalitet, har själv kört 450H stadsjeep. Bensin/hybrid med automatlådan. Den kändes väldigt lyxig att köra. Utseendet är OK, fronten är lite speciell i min smak. Men en bil värd en chans iallafall. Körde dock bilen till och från när den var nästan ny, så ingen erfarenhet om högt miltal. Ryktet säger iallafall också att det är kvalité bilar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang