Bil under 30 000kr med reklamationsrätt?

Norrbottenbo
7 juni 2018 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte undersöka själva varför motorn tydigen inte funkar! -Det är ju billigast så och du lär dig en hel del om hur bilar funkar.
Om bilmotorn inte funkar lyft på huven kolla!

1. Går motorn jämnt på tomgång eller varierar vartalet?
Att varvtalet varierar kan bero på mycket  t.ex läckage till insuget eller sprucket grenrör. -Spraya på startgas runt insuget och slangar! Går varvtalet upp så har du läckage i någon slang! -Kolla!

2. Orkeslös motor?
Som ovan men kolla hur stiften ser ut, de ska vara vitbruna! Luftfilter?? Oljebyte sist???
Kolla felkoder med felkodsläsare. Kostar en del men är bra att ha när man ska ta reda på varför en motor inte funkar.

Är det bara motorfel?? Det brukar inte bara vara motorn som felar på gamla bilar!
Lyft på bilen och kolla att alla fyra hjulen snurrar lätt! -Så inte bromsarna ligger på!
Du har väl en liten hydraulisk domkraft! -Om inte köp en sån! Bra att ha!

Tack för listan! Om bilhandlaren skulle ha släckt felkoderna med sin dator, då borde de väl komma upp nu igen efter att jag kört några dagar med den? Kan en obd 2-läsare som kopplas till smartphone för några hundra spänn fylla mitt behov om jag bara ska läsa av felkoderna? Jag får se till att den är kompatibel med Connecten bara...

Norrbottenbo
18 juni 2018 · 6 Inlägg

Update: efter att ha kört bilen ett tag och raderat några felkoder måste jag säga att bilen fungerar bra. Kanske var jag en för oskicklig manuell förare. Vridmomentet vid låga varvtal är inte det bästa, men man får anpassa tekniken.

Vad gäller trådens ursprungliga fråga så har jag kollat runt och vid något enstaka tillfälle hittat en handlare med bra omdöme (sällsynt med bra handlare som säljer billiga begagnade bilar) som till och med gett 3 månaders garanti på bil under 30 000kr. Men man får leta noggrant.

Norrbottenbo
18 juni 2018 · 6 Inlägg

panda666 skrev:

Hang skrev:
Tack för alla svar! Vi behövde en bil snabbt och med två barn i släptåg, var det mer stressen som styrde än hjärnan.

Tyvärr köpte vi just en gammal Ford Tourneo Connect från 2004, alltså en minibuss. När man startar bilen går det bra att köra och stanna, men efter ett tag kämpar motorn med att rulla från stillastående. Till slut blir det lätt motorstopp när man ska börja rulla. Är det någon idé att feldiagnosticera och serva? Någon Ford - verkstad sa att de tar 1500kr för bara diagnostiken. Är det rimligt?

oftast när det står reparations objekt så fattar man väl att bilfan är nästan totalskrot, tror att det borde stå nånstans i deras protokoll alla fel och brister, hade ni kollat igenom protokollet med kikare och allt? många tyvärr som handlrar via kvd och andra auktion typ baserade handlare skiter att kolla igenom protokollet som är på hemsidan och då missar massor me fel och brister.

skulle va intressant om man kunde få se nät protokollet ifall du har kvar sidan? sidan som du budade på?

Vi köpte av en bilhandlare, men tänkte efteråt om det hade varit bättre att köpa på tex kvd eftersom de iaf har reklamationsrätt. Och för att de ger varudeklaration för bilar under 30.000kr. Den bil vi köpte hade ingen varudeklaration.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang