Detta blir ett långt inlägg... men jag har själv gått i liknande tankar till och från och har kanske något att tillägga på vissa delar.. Som referens först kan vi ta en BMW M3 E46, 340hk och 1550kg. En erkänt rask bil som då har 0,22hk per kg.
Volvo 340/360. Här ska man komma ihåg att Volvo 340 har renault motor och drivlina, medan 360in har Volvo delar. Allt passar inte rakt av emellan! Finns ju även Volvo 440/460 som jag har för mig har samma upplägg? 360in väger ca 1050-1100kg. Men "bastrim" på en rödblocks turbo plockar man väl säg 220hk? Det blir 0,2hk per kilo.
Ang. Saab motorn. Den har samma bultmönster mot lådan som Oplarna ja, det gör att den går sätta ner i de flesta FWD oplar från 1980 till i alla fall 2000. Nya motorfästen krävs dock.
Väljer man Kadett D, Kadett E, Ascona C, Astra F så har dom till stor del samma framvagnskomponenter alla fyra vilket i sin tur gör att bromsar från förslagsvis Kadett E GSi 16v passar. På Kadett D passar bakaxeln från Kadett E GSi rakt av med. GSi'n hade 150hk original så med en B204 och dom bromsarna ska de gå regga via SFRO i en Kadett D eller E (beroende på utgångsobjekt kan nog mycke väl fjäderbenen från en Kadett E GSi eller GT behövas också)
Även Ascona C är väldigt lik Kadett D/E men har bredare spårvidd.
Astra F är mer eller mindre en uppgraderad variant av Kadett E, den fanns också med 150hk original.
Calibran är egentligen en Vectra och ingen Riktig småbil, men ganska billiga och inte kända för att vara snabba, fanns original med 204 hk, dock som mest med 170 i FWD form. Ska inte vara några problem att regga med 150hk.
Corsa B och C är även dessa väldigt lika de tidigare nämnda modellerna. Och vill man inte ha en fyra så går det lägga i en tvärställd V6a med, förslagsvis Saab 9-5 Aero ed turbo då. Men då börjar de bli trångt och trångt = svårare*3
Dom flesta av dessa modeller landar nog runt 1050-1100kg och chipning av Saab motorn ger väl ca 220hk nått? 230 kanske? Då landar det på ca 0,2hk per kilo även här.
Den motorn passar ju även i Omega A och B med mindre modifieringar, dock är de då stora RWD bilar istället.
Kadett C, Ascona A/B, Manta A/B är också en plattform som nämnts, dessa är lätta att uppgradera till CIH motorer med då max 125hk original, trimpotentialen är dock stor som sugis men det känns inte som att det är de mest intressanta för TS?
BMW E23, E30, E36 compact är också små lätta bilar som det med enkelhet läggs ner klart större sexor i än original. En väl beprövat koncept, dock ingen turbo om det ska vara enkelt. En E30 med rejäl sexa pratar vi 1100-1150kg med 200-230hk. Så just under 0,2hk/kg
Samma sak som går göra med Saab motor + Opel FWD går också göra inom VAG familjen. Det finns t ex en dåre som klämt ner en tvärställd Audi V8 i gammal Polo 6N! Här finns både V6or och turbo fyror att tillgå, femmorna blir för långa för tvärställning. Å andra sidan är en gammal Golf GTi eller A3 1.8T rätt billig så det kanske är lättare att köpa en "färdig"? 1.8T är helt klart den motorn som blir enklast att jobba med då det är samma grund där som på Golf GTi Mk1 och Mk2. Det finns flera guider för att få ner den motorn i en Polo också om man tittar runt lite. 1.8T chippas till 200-220hk och vikterna är ungefär som tidigare så även här pratar vi ca 0,2hk/kg
Ford sen... Kolla i england! Det finns färdiga kit för att sätta nästan vilken ford motor som helst i valfri fordmodell! En Zetec eller Duratec i en Fiesta Mk1 skulle bli en riktigt grym sleeper t ex. Här sätter nästan bara fantasin stopp, finns precis hur många alternativ som helst! I ditt fall låter en turbo Zetec enklast, Duratec'en är annars en motor med högre potential, dock oftast som sugis. En fiesta är bra liten och lätt så här landar vi nog under 1000kg, eller just där ikring. Men Zetec och chip tror jag inte genererar mycket över 200hk.. Så vi pratar även här 0,2kg/hk.
Japanerna sen.. Även här finns gott om alternativ, och gott om eftermarknads delar! Dock är dom intressanta motorerna inte lika vanliga, och framförallt inte lika billiga.. De motorer som de brukar pratas om är ju SR20DET (nissan), 3S-GTE (Toyota), 4G63 (Mitsu). Ingen av dessa är en billig motor att köpa, men eftermarknads delar finns i överflöd! Det har också funnits gott som special versioner av dessa med olika former av de här motorerna så att få ihop det med "bolt on" delar är säkerligen möjligt men inget jag grottat ner mig alltför mycket i. Nissan hade ju sin Sunny GTI-R t ex, Corolla GTi fanns med osv. Enklaste här hade varit att hitta en Celica dock och monterat en GT-4 motor (3S-GTE). Ingen supersleeper, men om det ska vara enkelt så. Celican väger kanske 1250-1300 om jag minns rätt och en 3S-GTE tas fort upp i 250hk. Det resulterar i 0,19 hk/kg.
Mercedes 190 är en annan mellanklass storlek som det går lyfta i de mesta från MB's sortiment i, inte så vanligt att se raska sådana idag
Som du ser ger dom flesta alternativen redan med bastrim (dvs typ chip, filter avgas) nästan samma prestanda som en E46 M3!
Den väg jag hade gått dock.. är en lite annan.. En lite större bil men med Enorm sleeper potential! Audi A4 B5 Quattro, med 2.7 Bi Turbo motor. Den kombon fanns original och hette då S4 eller RS4. Men utgår man från en vanlig 1.8T eller allra helst en V6 Q och köper en beggad 2.7T från en Allroad så passar allt bolt on, skiljer nått mellan motorerna och man har utgått från en V6a så är de bara att flytta över sakerna. Elscheman finns från Audi för att koppla in om de inte bara är att plugga ihop originalkontakterna rakt av. En beggad motor kostar 3-5000 komplett. Byt till RS4 koppling direkt oavsett skick på den som sitter där (den kostar 2500) och bränslepump (ca 1500) sen åker du in och mappar om den. Då har du 370hk i 1500kg bil med 4wd och mer eller mindre RS4 prestanda för småpengar! 370/1500 ger 0,24 hk/kg, dvs mer än M3an. Samtidigt åker man bekvämt och säkert, har grymt startgrepp och god potential för vidare utveckling.
Byter man stakarna, turbos, spridare, IC, koppling och styrsystem sen... Så kan man plocka ut mot 800hk ur den här motorn. Nöjer man sig med uppgradera turbos och spridare dock så håller motorn ihop fint upp till drygt 500hk, dvs detsamma som t ex den väldigt omtyckta Saab B204/B234an
Jag vet av en sån A4 2.8Q, en kombi förvisso men i bra skick överlag. Dock står den i Skellefte. Blir inte den såld inom överskådlig framtid köper jag den nog själv och gör just detta