Bytt Bromsar!!

Heavens_Gate
14 januari 2007 · 543 Inlägg

I går bytte jag bromsskivor på min bil och det var nått utav det jävligaste jag nånsin gjort. Jag och farsan (som förövrigt kan en del om bilar då han mekat med amerikanare i hela livet) började vid halv tio tiden på lördagen.
Bytte första skivan på tre timmar. Lite småproblem med denna då den nästan var fastrostad.

Andra skivan gick på 1,5 timme. Inget som strula där inte, allt gick smärtfritt.

Började med ena bakskivan. Inga konstigeter mer än att det tog 4 TIMMAR. Förbannade skruvkolvar. Höll säkert på och skruvade i 3 timmar med skiten. Räknade ut att det måste vara minst 37mm mellan öppningen för att få dit allt på den nye skivan. Lättare sagt än gjort. Kolven pendlade mellan 30mm och 35mm. Man blir lätt förbannad. Till slut gick den till 37mm och lyckan var gjord.

Gött bara en skiva kvar nu, klockan var nu ca 17.30.

Började att ta loss däcket, släpper oket och vad upptäcker man? Jo, den förbannde "hållaren" till oket har runddragna bultskallar. Börjar bli lite småstressad då kompisarna ringer och en speciell tjej vill ha med en på fest. Börjar slarva och visst vad händer?
Jo drar hela näven rätt upp i fjädern och skriker ut väl valda ord. Synd att min gamla farmor på 89 år precis gått ut i garaget för att titta till oss. Tillbringar en kvart på henne bara för att förklara varför jag sa som jag gjorde. Hon köpte det till slut.

Lurar på hur jag ska få loss "hållaren". Slutar med att jag får släppa länkarmen så jag kommer dit med en hylsa. Slinter och vad tar handen vägen? Jo rätt upp fjädern igen!!
Börjar värma med gasol på den ena bulten. Släpper efter en kvart. Börjar att se en ände på skiten nu.
Men mer elände var på gång. SKRUVKOLVEN!! Samma visa här. (Vet att man ska ha specialverktyg för detta). Pendlar mellan 25mm och 35mm. Tills slut kommer lillebrorsan ut i garaget. Denna pojk är tretton år och e nollställd på bilar. Han tittar på lite när man ligger där och skruvar och plötsligt säger han:
-Varför använder ni inte en vanlig trätving och pressar in samtidigt som ni skruvar?

Jag kan bara säga att han e ett geni!!
Funkade klockrent. Så jävla enkelt att man inte tänkte på det.

Var klara vid 10 tiden på kvällen.
Ca 13 timmar, 11 sms, 5 mms och 14 samtal från sammanlagt två personer senare inser man att det inte blir nått partande för min del. Åker hem och går raka vägen in och lägger mig. Enda positiva med alltihop e: Det var en jävla skillnad på bromsar!!

MVH En trött Glempa..

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
TSQ
14 januari 2007 ·

du borde dragit in till alfapower.nu och fått med dig några som hjälpt dig med bromsarna.... ni alfistis gör väl det mesta ihop tongue

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
14 januari 2007 · 2 258 Inlägg

"Det är ju så kul med bilar"

Brukar höra mig själv säga det ibland och emellanåt undrar jag verkligen om min hjärna och mun hör ihop?
Speciellt efter händelser liknande den Glempa just beskrev...

Men sedan kommer det en ljuvlig sommarkväll när man bara njuuuuter av sin bil och så är allt förlåtet och glömt och så hoppar den där grodan ur munnen igen och låter inte alls som en groda "Det är ju så kul med bilar..."

smile

// Ellen

Senast redigerat av vulture (14 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Heavens_Gate
15 januari 2007 · 543 Inlägg

Hehe kanske jag skulle gjort. Men vill ju börja klara mig på egen hand nu..

MVH


Volvonator skrev:
du borde dragit in till alfapower.nu och fått med dig några som hjälpt dig med bromsarna.... ni alfistis gör väl det mesta ihop tongue

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang