3662
Sök

Passat läcker kylarvätska - farligt att köra?

2 Inlägg
21 juni 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Min Passat -12 (14k mil) har börjat läcka kylarvätska. Jag behöver fylla på ca en liter i veckan sedan ett par veckor tillbaka. På verkstaden sa dom att vattenpumpen läcker och att dom vill passa på att byta kamrem. Det finns flera trådar om detta och jag har förstått att det är självklart att man byter även remmen.

Min fråga är dock om det är möjligt att köra Sthlm - Gbg ToR i befintligt skick i väntan på verkstadstid eller om det är riskabelt.

Simon

Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2018
#2
För egen del hade jag kört. Och givetvis sett till att hålla koll på kylarvätskan.

Men, visst, att köra med något som inte "är som det ska" är alltid en risk.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 227 Inlägg
21 juni 2018
#3
Bara inte kylarvätskan läcker in på kamremmen så den blir våt och hal... Och sedan får det ju inte läcka för mycket heller, så motorn inte får kylning

2 251 Inlägg
21 juni 2018
#4
Bry dig inte om att fylla kylvätska. Räcker med bara vatten.

Och gå aldrig under minnivån.

Byt all kylvätska samtidigt om du inte bytt senaste åren.

Kryo under och kolla om det verkligen är pumpen som läcker.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 juni 2018)

2 Inlägg
21 juni 2018
Trådstartare
#5
Tack för svaren! Det var verkstan som sa att pumpen behövde bytas ut och att dom byter kamremmen samtidigt. Jag själv har 0 koll på sånt här. Bara orolig för att behöva ställa in midsommarfirandet hmm

7 668 Inlägg
21 juni 2018
#6
Kolla så att det inte bara är en slangklämma som behöver dras åt.
Skulle aldrig lita på en VAG-verkstad.
Åk till en liten allbilsverkstad och låt någon mekaniker kolla läckaget.
För övrigt skulle jag inte vara orolig om motorn läcker så lite som du skriver.
Tag för säkerhets skull med dunk eller ett antal flaskor med vatten.

5 832 Inlägg
21 juni 2018
#7
Som sagt bara hålla koll på nivån och fylla på med kylarvätska. 1L/vecka är inte mycket (beror ju dock på hur mycket du kör).
Inte helt ovanligt att vattenpumparna börjar läcka runt 14k mil så jag skulle då lita på verkstadens uttalande.

Antar det är en diesel då verkstaden rekommenderar att kamremmen byts också, vattenpumpen drivs då av kamremmen och skulle pumpen skära så går kamremmen av och kröker åtminstone ventilerna i toppen.
Så kan bli dyrt om du har otur.
Senast redigerat av simlar (21 juni 2018)



Sök