Xenon i extraljus

Fear38
22 juni 2018 · 658 Inlägg

Jag går o funderar på att stoppa i xenonljus i mina 3 Hella rallye 3003 lampor som sitter framför grillen på min Passat B7.
Räcker det med 35 watts xenon eller skall man välja 55 watt?

Hilmer
22 juni 2018 · 1 779 Inlägg

Jag har tre stycken Hella 3003 monterade på min vintertid, i dessa har jag monterat 55w xenon, snabbstartande ballaster och snabbstartande lampor och de tänder riktigt snabbt och där är ett otroligt bra ljus!
Nackdelen är att lamporna inte får plats egentligen, jag har fått borra upp baksidan precis bakom lampan för att det ska få plats, kommer inte ihåg exakt mått men tillräckligt för att damasken på kablaget ska sitta bra.
Lamporna får alltså inte plats i huset, de sticker ut lite i damasken så dessa fungerar dels som ett skydd för kablarna och eftersom man borrar hål men även som en liten förlängning på lamphuset.
Hoppas du förstår min beskrivning... wink

simlar
22 juni 2018 · 5 525 Inlägg

Jag kör med 3st Hella 3003 med 35w snabbstartande slim-ballaster på min Passat 3C.
Lyser tillräckligt bra för mig och då är jag kräsen när det gäller lyset.

För att slippa borra upp lykthuset så har jag värmt med värmepistol och tryckt ut plasten med baksidan på en skruvmejsel så att xenonlamporna ryms på längden.
35W slimballasterna har jag monterat inuti lykthuset, ryms precis och är lite krångligt att montera men jag tycker det är skönt att slippa leta plats i motorrummet för att montera ballasterna.

Senast redigerat av simlar (22 juni 2018)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
22 juni 2018 · 7 288 Inlägg

jag kör med bosch bigknick å det ryms utan problem,, smile kör med 55w ballaster å 35w lampor för att då startar dem snabbare,, smile lyser helt ok

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Evildan
22 juni 2018 ·

Fasiken grabbar behöver ni dagsljus för att ta er fram? Käka mer morötter och sänk hastigheten så slipper ni meka med extraljus. wink
35w bör räcka och bli över om inte insatserna och glasen är bonnslut.

granadadr
22 juni 2018 · 7 288 Inlägg

Evildan skrev:
Fasiken grabbar behöver ni dagsljus för att ta er fram? Käka mer morötter och sänk hastigheten så slipper ni meka med extraljus. wink
35w bör räcka och bli över om inte insatserna och glasen är bonnslut.

vårt val,, inte ditt,  vill jag ha 100w xenon så skaffar jag det,

torsen
22 juni 2018 · 7 236 Inlägg

När har man användning för så starka extraljus?
Kör man i stan så är det ju fråga om lägre hastigheter och gatubelysning.
Åker man på landsväg/motorväg så blir det ju ideliga möten då man måste blända ner.
På motorväg blir de stora blå tavlorna starkt bländande av extraljusen.
Då släcker jag, med en separat strömställare, ner extraljusen och kör på ordinarie helljus.

På mindre och kurviga vägar har man ofta nytta av extraljus för att se djur i vägkanten.
Men då är det fråga om s k kurvljus.

Vad som förbryllar mig är att man inte demonterar extraljusen under den ljusa årstiden.
Själv demonterar jag ljusbågen från taket i april och monterar den åter i september/oktober.

O t så är jag förundrad över hur effektiva olika bilars belysningsutbyte är.
Läste, i Vi Bilägare, att Citroen Cactus halogenbestyckade strålkastare var mycket effektivare, med mindre bländningsrisk, jämfört med konkurrenternas mediokra exenonstrålkastare.
Lägger man mera krut på att designa strålkastarna som prydnad än som "upplysare"?

Vad som är en skam för de flesta biltillverkare är det undermåliga halvljuset.
Annat var de förr med t ex franska bilars stora ljusöppning på strålkastarna.
Samt deras "upphöjda" placering i flyglarna.
Minns Peugeot 404 med 7½" strålkastarinsatser.

spillolja
22 juni 2018 · 4 024 Inlägg

När det gäller xenon så föredrar jag 3000K - lampor, det ger ett behagligare sken särskilt när vägskyltarna bländar tillbaka, 35 watt-ballaster räcker långt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
22 juni 2018 · 7 288 Inlägg

torsen skrev:
När har man användning för så starka extraljus?
Kör man i stan så är det ju fråga om lägre hastigheter och gatubelysning.
Åker man på landsväg/motorväg så blir det ju ideliga möten då man måste blända ner.
På motorväg blir de stora blå tavlorna starkt bländande av extraljusen.
Då släcker jag, med en separat strömställare, ner extraljusen och kör på ordinarie helljus.

På mindre och kurviga vägar har man ofta nytta av extraljus för att se djur i vägkanten.
Men då är det fråga om s k kurvljus.

Vad som förbryllar mig är att man inte demonterar extraljusen under den ljusa årstiden.
Själv demonterar jag ljusbågen från taket i april och monterar den åter i september/oktober.

O t så är jag förundrad över hur effektiva olika bilars belysningsutbyte är.
Läste, i Vi Bilägare, att Citroen Cactus halogenbestyckade strålkastare var mycket effektivare, med mindre bländningsrisk, jämfört med konkurrenternas mediokra exenonstrålkastare.
Lägger man mera krut på att designa strålkastarna som prydnad än som "upplysare"?

Vad som är en skam för de flesta biltillverkare är det undermåliga halvljuset.
Annat var de förr med t ex franska bilars stora ljusöppning på strålkastarna.
Samt deras "upphöjda" placering i flyglarna.
Minns Peugeot 404 med 7½" strålkastarinsatser.

bra att kunna visa idioter i trafiken,,  många ggr då dem bara kört ut mitt framför mig när jag framför mitt 4000kg ekipage,, bra att kunna flasha med xenon extraljus då så dem förstår att om man kommer i 85 kan man ej svänga ut mitt framför,, har räddat mig några ggr från krock,,

torsen
22 juni 2018 · 7 236 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:
När har man användning för så starka extraljus?
Kör man i stan så är det ju fråga om lägre hastigheter och gatubelysning.
Åker man på landsväg/motorväg så blir det ju ideliga möten då man måste blända ner.
På motorväg blir de stora blå tavlorna starkt bländande av extraljusen.
Då släcker jag, med en separat strömställare, ner extraljusen och kör på ordinarie helljus.

På mindre och kurviga vägar har man ofta nytta av extraljus för att se djur i vägkanten.
Men då är det fråga om s k kurvljus.

Vad som förbryllar mig är att man inte demonterar extraljusen under den ljusa årstiden.
Själv demonterar jag ljusbågen från taket i april och monterar den åter i september/oktober.

O t så är jag förundrad över hur effektiva olika bilars belysningsutbyte är.
Läste, i Vi Bilägare, att Citroen Cactus halogenbestyckade strålkastare var mycket effektivare, med mindre bländningsrisk, jämfört med konkurrenternas mediokra exenonstrålkastare.
Lägger man mera krut på att designa strålkastarna som prydnad än som "upplysare"?

Vad som är en skam för de flesta biltillverkare är det undermåliga halvljuset.
Annat var de förr med t ex franska bilars stora ljusöppning på strålkastarna.
Samt deras "upphöjda" placering i flyglarna.
Minns Peugeot 404 med 7½" strålkastarinsatser.

bra att kunna visa idioter i trafiken,,  många ggr då dem bara kört ut mitt framför mig när jag framför mitt 4000kg ekipage,, bra att kunna flasha med xenon extraljus då så dem förstår att om man kommer i 85 kan man ej svänga ut mitt framför,, har räddat mig några ggr från krock,,

Jaha, det var ju också en orsak till extraljus.
För mig brukar det räcka med en vanlig helljusblink.
Men jag måste hålla med, det är oftare vissa försöker tränga sig före när man har bilsläpet tillkopplat, än när man kör "singelbil".

granadadr
22 juni 2018 · 7 288 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:
När har man användning för så starka extraljus?
Kör man i stan så är det ju fråga om lägre hastigheter och gatubelysning.
Åker man på landsväg/motorväg så blir det ju ideliga möten då man måste blända ner.
På motorväg blir de stora blå tavlorna starkt bländande av extraljusen.
Då släcker jag, med en separat strömställare, ner extraljusen och kör på ordinarie helljus.

På mindre och kurviga vägar har man ofta nytta av extraljus för att se djur i vägkanten.
Men då är det fråga om s k kurvljus.

Vad som förbryllar mig är att man inte demonterar extraljusen under den ljusa årstiden.
Själv demonterar jag ljusbågen från taket i april och monterar den åter i september/oktober.

O t så är jag förundrad över hur effektiva olika bilars belysningsutbyte är.
Läste, i Vi Bilägare, att Citroen Cactus halogenbestyckade strålkastare var mycket effektivare, med mindre bländningsrisk, jämfört med konkurrenternas mediokra exenonstrålkastare.
Lägger man mera krut på att designa strålkastarna som prydnad än som "upplysare"?

Vad som är en skam för de flesta biltillverkare är det undermåliga halvljuset.
Annat var de förr med t ex franska bilars stora ljusöppning på strålkastarna.
Samt deras "upphöjda" placering i flyglarna.
Minns Peugeot 404 med 7½" strålkastarinsatser.

bra att kunna visa idioter i trafiken,,  många ggr då dem bara kört ut mitt framför mig när jag framför mitt 4000kg ekipage,, bra att kunna flasha med xenon extraljus då så dem förstår att om man kommer i 85 kan man ej svänga ut mitt framför,, har räddat mig några ggr från krock,,

Jaha, det var ju också en orsak till extraljus.
För mig brukar det räcka med en vanlig helljusblink.
Men jag måste hålla med, det är oftare vissa försöker tränga sig före när man har bilsläpet tillkopplat, än när man kör "singelbil".

joo blinkar ju med helljuset,, men iom att jag bara har tråkiga halogen i stdlyserna så uppmärksammas det ju MKT sällan,, då folk har en tendens att ej se i sig om

Nybergrobin
22 juni 2018 · 2 378 Inlägg

55w bör du absolut köra med.......eller mer!  Kör själv med 3x100w i extraljusen plus 100w i helvljuset, jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra med mindre! Kör mycket på landsvägen och ställen där det finns mycket vilt..

Evildan
22 juni 2018 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Fasiken grabbar behöver ni dagsljus för att ta er fram? Käka mer morötter och sänk hastigheten så slipper ni meka med extraljus. wink
35w bör räcka och bli över om inte insatserna och glasen är bonnslut.

vårt val,, inte ditt,  vill jag ha 100w xenon så skaffar jag det,

Ditt val, men till vilken nytta när du inte får framföra fordonet på allmän väg efteråt?

spillolja
22 juni 2018 · 4 024 Inlägg

jag har 35 wattare  i sådana extraljus:
https://www.ebay.de/itm/142822385729   eller  https://www.ebay.de/itm/142822408457
lysre riktigt bra  med gula 3000 k lampor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Janneutanb
22 juni 2018 · 7 271 Inlägg

Det ska gnällas om man inte kör Prius och nu ska det gnällas om man vill ha starka extraljus så man kan se längre.
Inte konstigt att folk slutar hänga på garaget

caromania Forummoderator
22 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Janneutanb skrev:
Det ska gnällas om man inte kör Prius och nu ska det gnällas om man vill ha starka extraljus så man kan se längre.
Inte konstigt att folk slutar hänga på garaget

Nja, riktigt så är det väl inte. Det finns olika åsikter om mycket men det är ingen nackdel om det framkommer att det faktiskt är olagligt att göra vissa modifikationer då kanske inte alla vet det. Om man sedan väljer att strunta i den informationen så är det en annan sak.

Att alla inte vill köra Prius är väl vida känt? Hur kan man irritera sig över det?

Däremot kan jag tycka att det ibland dyker upp åsikter i stil med ”jag bländar den jävel som gör si eller så som jag anser är fel” och det är värre i mina ögon. Därför är nog skepsisen mot 1 miljon watt i extraljusen större även från mig.

Samtidigt inser jag att situationen är extremt olik. Jag kör ytterst sällan på väg utan belysning samtidigt som det alltid är möten. Om man däremot bor i skogen 100mil ute i Jämtländska skogarna så har jag maximal förståelse för starkare extraljus. Men de ska fan inte användas som vapen mot andra trafikanter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
22 juni 2018 · 5 087 Inlägg

https://www.prestandabelysning.se/produ … nde-lampor
Kan starkt rekommendera detta kitt då det är ett av dom bästa på marknaden.
Har visat sig lysa mer och bättre än många 75w-100w kitt som säljs. Speciell billiga ebay kitt.

Klart man vill ha bra lyse om man åker mycket mörker, kör själv mörka delen av året med 4x90w viklight led extraljus och en 30" luxtar ramp.

Funderar dock på att prova något annat till vintern wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evildan
22 juni 2018 ·

Janneutanb skrev:
Det ska gnällas om man inte kör Prius och nu ska det gnällas om man vill ha starka extraljus så man kan se längre.
Inte konstigt att folk slutar hänga på garaget

Det jag finner förbaskat konstigt är att många gnäller över att "X har modifierat sin bil på ett olagligt vis" för att själva i annan tråd framhärda att deras olagliga modifiering är inte trafikfarlig.
Ha monterade extraljus om du inte har ett adekvat mörkerseende eller förstånd att anpassa hastigheten efter förutsättningarna, men gör det då på rätt vis så vi andra trafikanter med lagliga fordon slipper bli bländade.

torsen
22 juni 2018 · 7 236 Inlägg

Janneutanb skrev:
Det ska gnällas om man inte kör Prius och nu ska det gnällas om man vill ha starka extraljus så man kan se längre.
Inte konstigt att folk slutar hänga på garaget

Mjaa, det är väl inte det som det är frågan om.
Det är lagligheten med vissa extraljus.
Hade vi inte bestämmelser, hur skulle det då se ut(i trafiken).
Sen gissar jag att det är en generations-/åldersfråga om man ska vara kriminell eller inte(i trafiken).
Att köra Prius är inte olagligt.
Efter familjens (dåliga) erfarenheter av 4 BMW så förstår jag att BMW-ägare är förtretade och avundsjuka på dem som kör problemfria bilar(läs japanska).
Men vad det har med extraljus att göra vet jag inte.
Att en viss trevlig, kunnig och allmänt (i alla fall av mig) hållen person är insnöad på en bil som jag inte skulle kunna tänka mig är en heeeelt annan sak.
Jag, som inte kan tänka mig bilar utan stela axlar under skruvfjädrar och styrda av långa smidda skiftnycklar monterade i stegramar skulle aaaaaldrig framhålla förträffligheten med det. Det behåller jag för mig själv.

Ursäkta mitt något urspårade inlägg, men därav hjärtat är fyllt...……………….

Trevlig midsommar på er och ut och hoppa små grodorna och tag en bärs eller två - men tag inte i ratten sen.

granadadr
22 juni 2018 · 7 288 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Evildan skrev:
Fasiken grabbar behöver ni dagsljus för att ta er fram? Käka mer morötter och sänk hastigheten så slipper ni meka med extraljus. wink
35w bör räcka och bli över om inte insatserna och glasen är bonnslut.

vårt val,, inte ditt,  vill jag ha 100w xenon så skaffar jag det,

Ditt val, men till vilken nytta när du inte får framföra fordonet på allmän väg efteråt?

hur tänkte du där?? är ju extraljus vi pratar om ingen Polis kollar om det sitter xenon eller ej i dem,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang