Audi A5 2010 kamkedjeras(?)

Presidento Of World
21 augusti 2018 · 3 323 Inlägg

Cuefa skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Mg8G6B/vw-bilar-aterkallas--kan-börja-brinna

Kvalité

fan du hann före mig!
verkar som att alla vag fans kan inte leda ett vuxet samtal och bara drar. Har vi så rätt att det gör ont? bara kunna ta ett argument liksom, behöver inte bli pajkastning.

Det är helt enkelt så att vi som säger att VAG inte strular mer än andra märken tröttnar på allt gnäll från folk som för det mesta aldrig ägt en VW utan bara lyssnar på vad vänners bekantas grannar säger.
Så fort vi ber om bevis för den usla kvaliteten (allra helst när folk säger att dom jobbar med "skiten" och ser ras varje dag, men ALDRIG kan dokumentera det {slut på batteri i kameran, fotoförbud på arbetsplatsen o massa annat skitsnack}) så känner vi unisont; Varför ödslar vi vår tid med att läsa dessa trådar?


Och ta ett argument...? Ursäkta... sen när kom det några argument för att Ni som tycker VAG är skräp faktiskt har rätt i det ni säger? Det kastas mycket skit men det är definitivt inte mest från oss "VAG-fanboys"
Ert argument för er sak är "Grannens bil rasade motorn på efter 10000 mil!"
VAG-koncernen har hittills i år (januari-Juli) sålt 6.4 miljoner bilar över hela världen.
Så ni förstår ju hur OTROLIGT stort utslag era 10-20-150-2000 bilar som strular gör på den summan. 0,03% för att vara helt exakt.
Ska vi dra till med 100000 bilar som strular? (Då får vi nog räkna in lite andra marknader än bara Norden...)
Det utgör således 1.56% av de bilar som sålts I ÅR från VAG-koncernen. Mellan 2006 och 2016 sålde VW-koncernen ca 89,7 miljoner bilar. Även om vi räknar 1 miljon bilar som krånglat på ett eller annat sätt är det alltså 1,11% av bilarna som krånglat.
Är det mycket tycker ni? Vilken j-a fantasivärld lever ni i som tror att ni kan köpa en bil av ett fabrikat som har 0.00000000% felfrekvens? Och om vi väger in de försäljningssiffrorna som VAG har? Skärp er för h-e...


Det finns ett talesätt som sägs bäst på engelska; "Never argue with idiots. They'll only drag you down to their level and then beat you with experience"...

Alla följande hetska kommentarer emot detta kommer bara bli ett bevis på att talesättet stämmer, så ni som känner er träffade, känn er fria att uttrycka er!


Puss!

Vilken komiker du verkar vara.
Du som jobbar med skiten vet vilken skit det är, men vägrar bara inse det. Du är en typisk fanboy iomed attityden du har när du skriver, det märks på dig att DU vet att det är skit.

När det gäller privat telefonsförbud på arbetstid så gäller det på alla arbetsplatser (möjligen inte hos vag men det finns inget seriöst att hämta där så inte konstigt)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Cuefa skrev:
Det är helt enkelt så att vi som säger att VAG inte strular mer än andra märken tröttnar på allt gnäll från folk som för det mesta aldrig ägt en VW utan bara lyssnar på vad vänners bekantas grannar säger.
Så fort vi ber om bevis för den usla kvaliteten (allra helst när folk säger att dom jobbar med "skiten" och ser ras varje dag, men ALDRIG kan dokumentera det {slut på batteri i kameran, fotoförbud på arbetsplatsen o massa annat skitsnack}) så känner vi unisont; Varför ödslar vi vår tid med att läsa dessa trådar?


Och ta ett argument...? Ursäkta... sen när kom det några argument för att Ni som tycker VAG är skräp faktiskt har rätt i det ni säger? Det kastas mycket skit men det är definitivt inte mest från oss "VAG-fanboys"
Ert argument för er sak är "Grannens bil rasade motorn på efter 10000 mil!"
VAG-koncernen har hittills i år (januari-Juli) sålt 6.4 miljoner bilar över hela världen.
Så ni förstår ju hur OTROLIGT stort utslag era 10-20-150-2000 bilar som strular gör på den summan. 0,03% för att vara helt exakt.
Ska vi dra till med 100000 bilar som strular? (Då får vi nog räkna in lite andra marknader än bara Norden...)
Det utgör således 1.56% av de bilar som sålts I ÅR från VAG-koncernen. Mellan 2006 och 2016 sålde VW-koncernen ca 89,7 miljoner bilar. Även om vi räknar 1 miljon bilar som krånglat på ett eller annat sätt är det alltså 1,11% av bilarna som krånglat.
Är det mycket tycker ni? Vilken j-a fantasivärld lever ni i som tror att ni kan köpa en bil av ett fabrikat som har 0.00000000% felfrekvens? Och om vi väger in de försäljningssiffrorna som VAG har? Skärp er för h-e...


Det finns ett talesätt som sägs bäst på engelska; "Never argue with idiots. They'll only drag you down to their level and then beat you with experience"...

Alla följande hetska kommentarer emot detta kommer bara bli ett bevis på att talesättet stämmer, så ni som känner er träffade, känn er fria att uttrycka er!


Puss!

Vilken komiker du verkar vara.
Du som jobbar med skiten vet vilken skit det är, men vägrar bara inse det. Du är en typisk fanboy iomed attityden du har när du skriver, det märks på dig att DU vet att det är skit.

När det gäller privat telefonsförbud på arbetstid så gäller det på alla arbetsplatser (möjligen inte hos vag men det finns inget seriöst att hämta där så inte konstigt)

Så alla andra arbetsplatser har mobilförbud menar du? Är du ens seriös nu...?

Ja, jag jobbar med "skiten" och är därför rätt förvånad att jag inte känner igen mig i din beskrivning av hur mycket problem det är. Hur kan du veta mer om min "skit" än jag själv gör efter 11 år i branschen?
Vad jobbar Du med sa du?

Det är väldigt enkelt att säga att VAG är skit, och när jag presenterar siffror på hur det står till så avfärdas det med orden "Bryr mig inte ett smack om dessa siffror och hur många biljoner bilar/skräp/ vag släpper ut utan ser själv med mina egna ögon hur många det är där ute som pajar och exakt vad som pajar" men helt utan bevis.

Snacka det går, men snacka så det går? Verkar vara gott om snackepellar här men då jag, som du mycket riktigt påpekat, jobbar med produkterna så tror jag ändå mer på mig själv än på Dig.

89,7 miljoner köpare av VAG-produkter (minus en miljon som haft problem?) håller tydligen mer med Mig än med Dig.

Senast redigerat av Cuefa (21 augusti 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
rcy
21 augusti 2018 · 1 705 Inlägg

Lockwood skrev:

zemet skrev:
[

För att spara tid så nämner jag då: Hoffsten Motor & hans grannfirma.

Fake news?

https://www.blocket.se/stockholm/Volksw … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Volksw … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … 11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … 11&w=3

Läser man artikeln så säger dom tydligt att dom inte längre tänker sälja VAG's bilar med *bensinmotorer*. Det står till och med "vissa bilar" i rubriken, så även troll som bara läser rubriker innan dom börjar svamla borde ha kunnat fånga upp den biten.

Det du länkar var dieselbilar, förutom Eos'en men med tanke på att det är en begagnad bil så är det antagligen ett inbyte eller undantag då den enligt annonsen tydligen är "unik".

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
panda666
21 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

89,7 miljoner köpare av VAG-produkter (minus en miljon som haft problem?) håller tydligen mer med Mig än med Dig.

Jag tycker personligen att den siffran är väldigt hög, i antal me problem. Väldigt hög tycker jag, inte undra på att man ser så många trådar och folk som får problem me bilarna då, inte konstigt alls. Min firma slutade ett tag med att sälja vag helt o hållet då i samband med diesel fusket hos vw. Så min firma slutade sälja vag helt o hållet men insåg fort efter att det lugnat sig lite att folk vill ha bilarna endå. Så folk vill endå ha vw även med fusket och det under mediokra hållbarheten väljer att köra vw endå. Spelar ju ingen roll hur mycket siffror,websidor och statistik man visar upp här, folk kommer tro på vad dom vill endå. Vill inte smutskasta nått märke men säger bara hur dåligt dom håller.

Soulman
21 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

zemet skrev:

Soulman skrev:

panda666 skrev:
Tänker inte  sänka mig till eran nivå där ni barnsligt sitter o använder er av personliga påhopp. Jag tänker behålla de vuxna nivån här på tråden eftersom vag grabbarna kan inte hålla i sig och bara hoppar på folk bara för dom inte kan leda ett vuxet samtal;)

Bryr mig inte ett smack om dessa siffror och hur många biljoner bilar/skräp/ vag släpper ut utan ser själv med mina egna ögon hur många det är där ute som pajar och exakt vad som pajar. Om ni inte kan respektera att man ser trasiga bilar på jobbet och grannens bil eller en bekants har pajat då är ni i förnekelse helt enkelt. Har ju sagt att tom min chefs bils låda låter men han är medveten. Varför skulle ja ljuga om det? Det är inte bara ett handfull av människor på forumet som tjatar utan det är respektabla tidningar, medier osv som också skriver. Finns massa firmor tom som inte vågar sälja märket längre pga haverier och garantiärenden. Sen massor me trådar bara på detta forum. spelar ingen roll att det är jättemånga bilar som är friska än så länge för det viktiga är ju hur många exakt det är som strular, och det är många. Så har ni något mer som sägs på engelska som ni inte vet exakt hur man förklarar på svenska? Försök o inte vara så salty nu och håll tråden på ett vuxet nivå.

Intressant. Nämn gärna en firma som inte säljer VAG längre. Eller, nämn förresten alla du känner till medan du ändå håller på.

Jag går och hämtar lite ostbågar under tiden.

En snabb googling så hittade jag denna artikel.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … tar-salja/

För att spara tid så nämner jag då: Hoffsten Motor & hans grannfirma.

Ha ha, tack för den. Jag överlåter till dig att söka märken i VAG koncernen.
Såå... vilka är nu alla bilformorna nu igen?

http://www.hoffstenmotor.se/bilar/

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
rcy
21 augusti 2018 · 1 705 Inlägg

Soulman skrev:

zemet skrev:
För att spara tid så nämner jag då: Hoffsten Motor & hans grannfirma.

Ha ha, tack för den. Jag överlåter till dig att söka märken i VAG koncernen.
Såå... vilka är nu alla bilformorna nu igen?

http://www.hoffstenmotor.se/bilar/

Vi tar det igen då.
Läs artikeln. Läs hela artikeln. Även den lilla texten nedanför rubriken, som för övrigt även den innehåller texten "vissa bilar" vilket skulle kunna ge en ledtråd.


Hoffsten har slutat ta in nya VAG med *bensinmotorer* av typen TSI- och TFSI.
Hittar du några sådana på deras sida?

Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
89,7 miljoner köpare av VAG-produkter (minus en miljon som haft problem?) håller tydligen mer med Mig än med Dig.

Jag tycker personligen att den siffran är väldigt hög, i antal me problem. Väldigt hög tycker jag, inte undra på att man ser så många trådar och folk som får problem me bilarna då, inte konstigt alls. Min firma slutade ett tag med att sälja vag helt o hållet då i samband med diesel fusket hos vw. Så min firma slutade sälja vag helt o hållet men insåg fort efter att det lugnat sig lite att folk vill ha bilarna endå. Så folk vill endå ha vw även med fusket och det under mediokra hållbarheten väljer att köra vw endå. Spelar ju ingen roll hur mycket siffror,websidor och statistik man visar upp här, folk kommer tro på vad dom vill endå. Vill inte smutskasta nått märke men säger bara hur dåligt dom håller.

Jag kan ju i alla fall presentera någon form av statistik, du kan bara snacka.
Kan du bevisa det du säger så nöjer jag mig helt klart med det, men när det bara är munnen som går och det inte presenteras något innehåll, hur tror du då att jag ska kunna ta dig på allvar?

Du låter bara som ytterligare en gnällspik bland andra gnällspikar om du inte kan prestera något konkret.
Rätt kul dessutom när du erkänner att "din firma" ändå säljer vårt "skit" för att det finns pengar i affären.
Dubbelmoral...?

Du nämnde ju i en annan tråd BMW och deras problem med t.ex kamkedjor på bl.a N47-serien av dieselmotorer.
BMW sålde 2 463 526 bilar över hela världen 2017. (dvs bra mycket mindre än VAG presterade på 6 månader.)

Under lika många år som VAG sålde 89,7 miljoner bilar sålde BMW 13,7 miljoner bilar.

Bara i år (2018) har BMW tvingats återkalla över 600000 (sexhundratusen) bilar för 2 allvarliga fel.
Om vi för skojs skull leker med tanken att 600000 bilar av 1370000 tillverkade behöver återkallas...
Det är 4.38% ! Och du klagar på 1.11%.....?
Om vi gissar att 2 miljoner VAG har behövt återkallas under samma tidsspann så är det fortfarande "bara" 2.23% av de 89,7 miljoner bilar som tillverkats.
Ser du nu den bristande logiken i att skrika högt att VAG är skit? ALLT är relativt hur många bilar som tillverkats, och INGEN tillverkare är perfekt.

Jag påpekar än en gång; VAG är inte guds gåva till mänskligheten. Det finns fel och brister på deras produkter. En del mindre (givare och dylikt) en del rejält allvarliga (bälteslås som öppnar sig under färd, Airbags som inte löst ut, motorer som flyger i bitar vid låga mil trots service och underhåll enl. rekommendation osv) men att de skulle vara så otroligt mycket sämre än andra märken stämmer fortfarande inte.

Sen kan Du säga vad du vill. Verkligheten (där de flesta av oss lever) är fortfarande en annan historia.

Senast redigerat av Cuefa (21 augusti 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Soulman
21 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

rcy skrev:

Soulman skrev:

zemet skrev:
För att spara tid så nämner jag då: Hoffsten Motor & hans grannfirma.

Ha ha, tack för den. Jag överlåter till dig att söka märken i VAG koncernen.
Såå... vilka är nu alla bilformorna nu igen?

http://www.hoffstenmotor.se/bilar/

Vi tar det igen då.
Läs artikeln. Läs hela artikeln. Även den lilla texten nedanför rubriken, som för övrigt även den innehåller texten "vissa bilar" vilket skulle kunna ge en ledtråd.


Hoffsten har slutat ta in nya VAG med *bensinmotorer* av typen TSI- och TFSI.
Hittar du några sådana på deras sida?

Jag ser att de säljer VAG bilar och VAG bilar med DSG. Vad menar du?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
-Akerfeldt-
21 augusti 2018 · 2 638 Inlägg

Dags att starta en "Stora VAG problem och kvalité diskussionstråden" istället för att förstöra varje tråd med urspårningar, gnäll och VAG hat?

Beklagligt för TS som vill ha hjälp sitt motorproblem och bara får läsa sida efter sida med orelevanta inlägg om VAG som inte har något med hans problem att göra.

rcy
21 augusti 2018 · 1 705 Inlägg

Cuefa skrev:
Bara i år (2018) har BMW tvingats återkalla över 600000 (sexhundratusen) bilar för 2 allvarliga fel.
Om vi för skojs skull leker med tanken att 600000 bilar av 1370000 tillverkade behöver återkallas...
Det är 4.38% !

Nej, det är det inte. Dels har jag bara läst om återkallningar för 320.000 bilar, men du kanske vet nåt jag inte vet så din siffra kanske stämmer om jag missat något.
Hursomhelst så gäller återkallningarna bilar från årsmodell 2011 och framåt. Jag är rätt säker på att BMW sålt mer än 1.370.000 bilar sen 2011.

Om man sen vill diskutera huruvida återkallningar är ett tecken på dålig kvalité eller en ansvarsfull tillverkare som faktiskt åtgärdar felen för att bibehålla en hög kvalité, det är en annan diskussion.

rcy
21 augusti 2018 · 1 705 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Dags att starta en "Stora VAG problem och kvalité diskussionstråden" istället för att förstöra varje tråd med urspårningar, gnäll och VAG hat?

Det finns redan såna trådar, men problemen räcker utan problem till att fylla andra trådar också. wink

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256475

Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

rcy skrev:

Cuefa skrev:
Bara i år (2018) har BMW tvingats återkalla över 600000 (sexhundratusen) bilar för 2 allvarliga fel.
Om vi för skojs skull leker med tanken att 600000 bilar av 1370000 tillverkade behöver återkallas...
Det är 4.38% !

Nej, det är det inte. Dels har jag bara läst om återkallningar för 320.000 bilar, men du kanske vet nåt jag inte vet så din siffra kanske stämmer om jag missat något.
Hursomhelst så gäller återkallningarna bilar från årsmodell 2011 och framåt. Jag är rätt säker på att BMW sålt mer än 1.370.000 bilar sen 2011.

Om man sen vill diskutera huruvida återkallningar är ett tecken på dålig kvalité eller en ansvarsfull tillverkare som faktiskt åtgärdar felen för att bibehålla en hög kvalité, det är en annan diskussion.

13,7 miljoner bilar ska det vara.

Käll-hänvisning 1: https://www.bbc.co.uk/news/business-44050686
Käll-hänvisning 2: https://www.nyteknik.se/fordon/bmw-ater … na-6925310

Förlåt, 620000 bilar av 13700000 ska det vara.
620000 bilar av 13700000 är 4.53%. Det blir alltså inte bättre.

Jag får en känsla av att om jag fortsätter nysta lite i dessa siffror så kommer VAG snart framstå som VÄLDIGT driftsäkra, sina fel och brister till trots.

Eftersom även VAG återkallar bilar för åtgärder av fel som inte borde ha funnits där från början så kan vi alltså utgå ifrån att BMW och VAG är lika ansvarsfulla?

Däremot har BMW som regel en snällare ton mot sina kunder, det är något som VAG kunde ta lärdom av.
Även jag kan tycka att deras inställning till såna problem som TS drabbats av är väl hård och fyrkantig.
Men precis som du själv skriver, så är det en helt annan frågeställning än "VAG är skit som ingen borde köpa".

Jag tror vi har snedtrampat tillräckligt i denna tråd.

Senast redigerat av Cuefa (21 augusti 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
rcy
21 augusti 2018 · 1 705 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag får en känsla av att om jag fortsätter nysta lite i dessa siffror så kommer VAG snart framstå som VÄLDIGT driftsäkra, sina fel och brister till trots.

Knappast. Återkallningar visar väldigt lite om hur driftsäker en bil är.
Visa statistik på motorhaverier, garantiärenden och motorförsäkringar, då börjar det handla om driftsäkerhet.

Exempelvis som denna artikel - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … orproblem/

"Motorskador är vanligast, och dyrast att reparera – 27 400 kronor i snitt. Här hamnar Seat, Mini och Peugeot i botten. När det gäller Mini så är fel på kamdrivningen överrepresenterad. Undersökningen visar också att bilar från VW-gruppen har stora problem med sina 1,2-1,4-liters bensinmotorer. Hela 80 procent av motorskadorna gäller dessa motorer.
Länsförsäkringar har också noterat fall av onormalt hög oljeförbrukning, flest för Audis 2,0-litersmotor. Det räknas som ett slitagefel som inte täcks av försäkringen."

Jag har egentligen inget emot VAG, som synas i min signatur så har jag erfarenhet av att åka bl.a Audi, men att prompt och tjurskalligt hävda att VAG inte har kvalitetsproblem är bara så naivt att det är helt absurt.

Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

rcy skrev:

Cuefa skrev:
Jag får en känsla av att om jag fortsätter nysta lite i dessa siffror så kommer VAG snart framstå som VÄLDIGT driftsäkra, sina fel och brister till trots.

Knappast. Återkallningar visar väldigt lite om hur driftsäker en bil är.
Visa statistik på motorhaverier, garantiärenden och motorförsäkringar, då börjar det handla om driftsäkerhet.

Exempelvis som denna artikel - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … orproblem/

"Motorskador är vanligast, och dyrast att reparera – 27 400 kronor i snitt. Här hamnar Seat, Mini och Peugeot i botten. När det gäller Mini så är fel på kamdrivningen överrepresenterad. Undersökningen visar också att bilar från VW-gruppen har stora problem med sina 1,2-1,4-liters bensinmotorer. Hela 80 procent av motorskadorna gäller dessa motorer.
Länsförsäkringar har också noterat fall av onormalt hög oljeförbrukning, flest för Audis 2,0-litersmotor. Det räknas som ett slitagefel som inte täcks av försäkringen."

Jag har egentligen inget emot VAG, som synas i min signatur så har jag erfarenhet av att åka bl.a Audi, men att prompt och tjurskalligt hävda att VAG inte har kvalitetsproblem är bara så naivt att det är helt absurt.

Helt sant. Därför har jag heller aldrig hävdat motsatsen. Bara att det är fel när folk skriver att VAG är så fruktansvärt mycket sämre än alla andra.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
ssx
21 augusti 2018 · 21 Inlägg

Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

Senast redigerat av ssx (21 augusti 2018)

Presidento Of World
21 augusti 2018 · 3 323 Inlägg

ssx skrev:
Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

Dom på audi kommer skratta lika mycket när han frågar :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 augusti 2018 · 17 465 Inlägg

ssx skrev:
Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

Aj du. Det sved misstänker jag.

Då jag jobbat som bilhandlare finns en gyllene regel: Om bilen kostar mer än halva bilens värde att laga är det inte lönt det. Fundera på saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
21 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

ssx skrev:
Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

förlåt men kan du bevisa det? kan vi se kvitto och mail och statistik på dina kostnader? tror inte cuefa tror dig ananrs om du inte kan bevisa nått, tror annars det är bara gnäll. ja e ledsen för detta kommentar.

panda666
21 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

Cuefa skrev:

panda666 skrev:
89,7 miljoner köpare av VAG-produkter (minus en miljon som haft problem?) håller tydligen mer med Mig än med Dig.

Jag tycker personligen att den siffran är väldigt hög, i antal me problem. Väldigt hög tycker jag, inte undra på att man ser så många trådar och folk som får problem me bilarna då, inte konstigt alls. Min firma slutade ett tag med att sälja vag helt o hållet då i samband med diesel fusket hos vw. Så min firma slutade sälja vag helt o hållet men insåg fort efter att det lugnat sig lite att folk vill ha bilarna endå. Så folk vill endå ha vw även med fusket och det under mediokra hållbarheten väljer att köra vw endå. Spelar ju ingen roll hur mycket siffror,websidor och statistik man visar upp här, folk kommer tro på vad dom vill endå. Vill inte smutskasta nått märke men säger bara hur dåligt dom håller.

Jag kan ju i alla fall presentera någon form av statistik, du kan bara snacka.
Kan du bevisa det du säger så nöjer jag mig helt klart med det, men när det bara är munnen som går och det inte presenteras något innehåll, hur tror du då att jag ska kunna ta dig på allvar?

Du låter bara som ytterligare en gnällspik bland andra gnällspikar om du inte kan prestera något konkret.
Rätt kul dessutom när du erkänner att "din firma" ändå säljer vårt "skit" för att det finns pengar i affären.
Dubbelmoral...?

Du nämnde ju i en annan tråd BMW och deras problem med t.ex kamkedjor på bl.a N47-serien av dieselmotorer.
BMW sålde 2 463 526 bilar över hela världen 2017. (dvs bra mycket mindre än VAG presterade på 6 månader.)

Under lika många år som VAG sålde 89,7 miljoner bilar sålde BMW 13,7 miljoner bilar.

Bara i år (2018) har BMW tvingats återkalla över 600000 (sexhundratusen) bilar för 2 allvarliga fel.
Om vi för skojs skull leker med tanken att 600000 bilar av 1370000 tillverkade behöver återkallas...
Det är 4.38% ! Och du klagar på 1.11%.....?
Om vi gissar att 2 miljoner VAG har behövt återkallas under samma tidsspann så är det fortfarande "bara" 2.23% av de 89,7 miljoner bilar som tillverkats.
Ser du nu den bristande logiken i att skrika högt att VAG är skit? ALLT är relativt hur många bilar som tillverkats, och INGEN tillverkare är perfekt.

Jag påpekar än en gång; VAG är inte guds gåva till mänskligheten. Det finns fel och briser på deras produkter. En del mindre (givare och dylikt) en del rejält allvarliga (bälteslås som öppnar sig under färd, Airbags som inte löst ut, motorer som flyger i bitar vid låga mil trots service och underhåll enl. rekommendation osv) men att de skulle vara så otroligt mycket sämre än andra märken stämmer fortfarande inte.

Sen kan Du säga vad du vill. Verkligheten (där de flesta av oss lever) är fortfarande en annan historia.

du borde kanske ha fattat nu redan att ja inte bryr mig alls om dina statistiker och trevliga mattelösningar? ser du inte hur många trådar det finns här o där me olika problem me koncernen? Du kan försöka leka hur smart och duktig på statistik o matte här hur mycket du vill men det går ej att blunda för hur många tals fel och trådar det finns om dessa modeller. skriv en lång bok här till vws försvar men det går fortfarande inte att rädda dess problem. Läs senaste svar från ts nu hur mycket det kostar att byta hens motor?? vad var det? ny motor a 190k? eller beggad motor för 100xxx??? tycker du ts förtjänar att pynta detta? vad ska jag med din statistik när ja köper en audi och motorn rasar och ja behöver pynta över 100k? Vad mer vill du ha för bevis? ja min firma säljer fortfarande vw bilar vadå dubbelmoral? folk vill ju ha skiten? varför ska vi säga nej? Folk köper ciggaretter fastän dom orsakar cancer? upp till var och en att bestämma vart pengarna ska gå eller hur? vakna upp nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang