zemet skrev:
Jag tror tyvärr att det är kört.
Min kompis A4a fick kolvar mm bytt vid 10K mil eftersom bilen drack så mycket olja.
7000 mil senare kuggade kamkedjan över. Ventilsallad blev resultatet.
Hans bil var fullservad på auktoriserad verkstad och det var audi som gjort motorrenoveringen.
För info så har hans mamma och fru VAG bilar 1,4L polo samt A5a. Bägge är servade enligt schema på auktoriserad verkstad.
Här är milet han fick som svar från Audi:
Hej ,
Tack för att du har kontaktat oss.
Först och främst så vill vi beklaga att du har fått problem med kamkedjan i din bil.
Våra verkstäder har en öppen inställning till att hjälpa till i kamkedjeärenden men de behöver undersöka orsaken till skadan först vilket även skett i ditt fall.
Det betyder att om en kund kommer in till oss med ett kamkedjeproblem och garantitiden har passerats så har vi i de allra flesta fall reparerat bilen och tagit kostnadsmässigt ansvar. Detta under förutsättning att man kunnat påvisa att man skött sin service på ett fackmannamässigt sätt och inom rätt tid. Det är alltså en bedömning som görs hos våra auktoriserade verkstäder.Att en fackmannamässig service är så betydelsefull i de här fallen beror på att smörjningen är mycket viktig för kamkedjan. Därför måste oljebyte ske inom rätt intervall. Det är också mycket viktigt att oljekvaliteten och de olika delarna är anpassade för bilen.
Vi har förståelse för din oro för kamkedjan i din frus samt din mammas bilar med tanke på den reparation som uppmärksamhet som varit i media den senaste tiden. När det gäller kamkedjan är konstruktionen beroende av smörjning, blir motoroljan för gammal eller om man använt felaktig olja finns risken att kedjan skadas. Vårt råd till våra kunder är att serva din bil enligt bilens serviceindikering och på en auktoriserad VW-verkstad.
Tänk på om du skulle anlita en verkstad som inte är auktoriserad av VW så saknar vi den nödvändiga servicehistoriken. I dessa fall är det viktigt att bilägaren kan påvisa hur service utförts genom en tydlig dokumentation i form av serviceprotokoll.
Vi har utifrån ovanstående undersökt ditt ärende och även stämt av med servicechef Tony Gustafsson på Orust motor hur de har bedömt.
I bedömningen tas hänsyn till bilens ålder,miltal och servicehistorik och i för din bil så finns inget kostnadsdeltagande att erbjuda.
Vi hoppas att du har förståelse för vad som gäller för kamkedjan i en bil och i ditt specifika ärende.
Om du har ytterligare frågor i ärendet så behöver vi hänvisa till servicechefen på Orust motor.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag, du är välkommen att kontakta oss på nytt vid frågor.
Med vänlig hälsning
Iiris
Audi Sverige
Kundservice
Så notera det som är markerat i fetstil. Fastän hans bil är servad helt enligt konstens alla regler och på auktoriserad verkstad så fick han inte ett öre.
Ungefär aaa vi brukar fixa bilar som är fullservade men i ditt fall så gör vi inte det.